avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 999 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

Propunere: Activitatea de medic titular al CMI-ului va constitui vechime în muncă

Acest departament este interesat de orice propunere legislativă sau schimbare a legilor care influențează modul în care este recunoscută experiența profesională, mai ales pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările legale.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
28 Decembrie 2021 | 3198 | Timp de citire: 2 min.

Activitatea pe care medicii o desfășoară ca medic titular ai cabinetului medical individual (CMI) va putea fi recunoscută ca vechime în muncă pe viitor, dacă o propunere legislativă înregistrată recent la Senat va deveni lege. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Veniturile obținute din închirierea unui bun aflat în patrimoniul afectat PFA-ului sunt considerate venituri din activități independente

Pentru a înțelege cum sunt definite legal un PFA și patrimoniul său, dar și pentru a se asigura că toate activitățile și veniturile sunt încadrate corect din punct de vedere legal, pentru a evita problemele cu legea.

Anca Cernat în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
28 Decembrie 2021 | 3185 | Timp de citire: 2 min.

Activitățile desfășurate ca PFA sunt considerate, conform legii, activități independente, din care se obțin astfel venituri din activități independente. Prin urmare, un contract de închiriere a unui bun din patrimoniul afectat unui PFA nu se înregistrează la Fisc ca fiind un contract din care se obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, ci veniturile obținute în acest mod, din închiriere, sunt, potrivit legislației fiscale, venituri din activități independente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Sunt propuse modificări majore la legislația privind drepturile celor cu handicap, inclusiv acordarea indemnizației mai multor persoane

Departamentul Juridic trebuie să fie la curent cu legislația nouă sau modificată referitoare la drepturile persoanelor cu dizabilități, pentru a asigura conformitatea companiei și a înțelege implicațiile legale ale acestor schimbări.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 Decembrie 2021 | 21 | 34271 | Timp de citire: 2 min.

Legislația privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap va suferi modificări importante pe viitor, potrivit unui proiect pus recent în dezbaterea senatorilor. Printre altele, se dorește extinderea listei beneficiarilor de alocații lunare de hrană și majorarea valorii indemnizației lunare primite de persoanele cu handicap. Citește articolul

ACCES PREMIUM
POC 2014 - 2020

UPDATE IMM-urile care vor să facă investiții productive vor putea să ceară statului până la un milion de euro. Ajutorul, valabil în 2022

Firma trebuie să știe exact ce legi și reguli trebuie să respecte pentru a primi și folosi corect banii de la stat, evitând problemele legale.

Alexandru Boiciuc în Finanțări
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Decembrie 2021 | 9592 | Timp de citire: 2 min.

Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) care au un deficit sau nu dispun de lichidități vor putea accesa, în primele șase luni din 2022, granturi de maximum un milion de euro, prevede un ordin recent al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Ajutorul de stat, care este disponibil prin Programul Operațional Competitivitate 2014 - 2020, va fi accesibil pentru investiții productive în domenii precum construcții, comerț, HoReCa, transporturi sau sănătate, acesta fiind, de fapt, fosta măsură 3 din OUG 130/2020. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Vrei să le acorzi mai multe zile de concediu în 2022 angajaților tăi? Cum trebuie să procedezi la nivel intern pentru acordarea lor

Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele de muncă și politicile interne ale companiei respectă legile privind concediul de odihnă, pentru a evita probleme legale sau amenzi.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Decembrie 2021 | 5197 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorul decide că e cazul să le acorde angajaților săi mai multe zile de concediu de odihnă decât le acorda până acum (20 de zile anual). Și intenționează ca, de anul următor, toți angajații, actuali și viitori, să primească mai multe - să zicem, 25. Dacă pentru viitorii angajați nu e o problemă la care să se gândească momentan - fiecare contract se va încheia la momentul său, iar în fiecare dintre acestea va preciza cele 25 de zile, așa cum indică legea - , în cazul contractelor în derulare angajatorul nu știe cum să procedeze: e cazul să modifice, pe rând, prin acte adiționale, toate contractele de muncă sau e suficientă prevederea zilelor într-un contract colectiv sau chiar în regulamentul intern? Răspunsul îl găsim în Codul muncii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Asistenții medicali care au participat la campaniile de vaccinare împotriva COVID-19 nu vor trebui să se reatesteze pentru revenirea la locul de muncă de bază

Acest departament este interesat deoarece articolul explică modificări la legile și regulile care spun cum trebuie să fie pregătiți asistenții medicali, ajutând compania să se asigure că respectă toate cerințele legale.

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Decembrie 2021 | 1631 | Timp de citire: 2 min.

Perioadele în care asistenții medicali desfășoară activități de vaccinare a populației împotriva COVID-19 se consideră continuitate în muncă, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial, joi. Astfel, asistenții medicali care și-au întrerupt activitatea pe o perioadă de timp pentru a participa la campaniile de vaccinare împotriva COVID-19 nu vor trebui să susțină proba teoretică pentru reatestare profesională, atunci când se reîntorc pe postul de bază. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Mai nou, inspectorii antifraudă pot iniția înregistrarea fiscală din oficiu a contribuabililor care nu și-au îndeplinit această obligație

Ajută la înțelegerea noilor reguli despre cum ANAF poate înregistra firmele din oficiu, pentru ca firma să fie sigură că respectă legea și evită amenzile.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
27 Decembrie 2021 | 3590 | Timp de citire: 2 min.

Inspectorii antifraudă pot să inițieze procedura de înregistrare fiscală a contribuabililor pe care îi identifică în categoria celor care aveau obligația de înregistrare, dar care nu și-au îndeplinit-o, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Din ianuarie, titularii de PFA și profesioniștii vor interacționa cu Fiscul din raza lor de domiciliu

Să înțeleagă cum se schimbă regulile de interacțiune cu Fiscul pentru PFA-uri și profesii libere, pentru a se asigura că sunt respectate toate cerințele legale și pentru a gestiona eventualele probleme juridice.

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
27 Decembrie 2021 | 1 | 17161 | Timp de citire: 5 min.

De la 1 ianuarie 2022, PFA-urile și profesioniștii vor fi administrați de organul fiscal din zona domiciliului fiscal al persoanelor fizice, conform unui ordin publicat joi în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Modificările aduse Codului muncii în 2021: De la introducerea semnăturii electronice, la amenzi și obligații noi și reglementarea muncii “la gri”

Departamentul Juridic și Conformitate trebuie să se asigure că toate operațiunile companiei respectă noile legi referitoare la muncă, cum ar fi utilizarea semnăturilor electronice, regulamentele interne, gestionarea orelor suplimentare, prevenirea muncii la gri, plata salariilor și termenele de contestare, pentru a evita amenzi sau litigii.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Decembrie 2021 | 6621 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii a suferit nu mai puțin de nouă modificări în acest an. De la eliminarea unor obligații referitoare la documentele de muncă, la introducerea semnăturii electronice în relațiile de muncă, noi amenzi și obligații, le prezentăm pe toate în ordinea apariției lor de la începutul lui 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 20 - 26 decembrie 2021

Acest departament este interesat de modificările la modul în care persoanele fizice autorizate (PFA) interacționează cu autoritățile fiscale, precum și de regulile privind contribuțiile sociale de sănătate și certificările profesionale pentru asistenți medicali, pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare și evită problemele legale.

Manuela Rasina în Mediul juridic
autor colaborator, Inteligo Media SA
27 Decembrie 2021 | 1899 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 20 - 26 decembrie 2021. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică. Explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile - ele trimit către articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul