avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 736 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

e-Transport: În martie încep controalele la transporturile de bunuri riscante. Primele ținte anunțate de șeful ANAF

Identifică și evaluează riscurile operaționale și financiare, cum ar fi amenzile mari sau confiscările bunurilor, care pot apărea din nerespectarea sistemului e-Transport.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Martie 2023 | 2259 | Timp de citire: 2 min.

De la începutul anului curent, autoritățile pot da amenzi firmelor și persoanelor fizice care nu raportează în e-Transport transporturile rutiere de bunuri riscante. Însă verificările încep efectiv la jumătatea lunii martie 2023, conform unor declarații recente ale șefului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Șeful ANAF: În aprilie încep controale la comercianții online bănuiți de evaziune, în baza informațiilor extrase din declarația 395

Acest departament analizează riscurile financiare și de reputație care pot apărea din nedeclararea corectă a veniturilor sau din neconformarea cu noile cerințe fiscale și propune măsuri pentru a preveni astfel de situații.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Martie 2023 | 1 | 4069 | Timp de citire: 2 min.

Deși vorbim de o declarație care se depune abia de câteva luni, formularul 395 deja a început să aducă rezultatele așteptate de reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor declarații recente. În acest sens, în aprilie vor fi demarate controale ale inspectorilor antifraudă la comercianții online bănuiți de evaziune fiscală. Este vorba de raportarea pe care sunt obligați să o facă furnizorii de servicii poștale și care vizează indirect comercianții online care trimit colete cu plata ramburs către clienți. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În cazul programelor individualizate ori în ture, calculul corect al repausului săptămânal pune adesea probleme în practică

Nerespectarea legilor privind timpul de odihnă al angajaților poate aduce riscuri semnificative pentru companie, de la amenzi până la afectarea reputației. Acest departament monitorizează și gestionează astfel de riscuri, asigurându-se că firma este protejată.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Martie 2023 | 2 | 10230 | Timp de citire: 4 min.

Perioada de repaus zilnic nu face parte din perioada de repaus săptămânal, ci se adaugă la aceasta, chiar dacă o precedă în mod direct, subliniau recent judecătorii europeni. În materia repausului zilnic și săptămânal, Codul muncii trasează linii destul de clare pentru angajatori, dar legea nu este întotdeauna urmărită atent de angajatori, iar prevederile sunt interpretate în detrimentul drepturilor salariaților. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

„Ratele la credite nu vor scădea prea curând”, transmite BNR. IRCC va atinge vârful în aprilie

Fluctuațiile ratelor dobânzilor la credite sunt un risc financiar major, iar informațiile din articol ajută la evaluarea și gestionarea acestor riscuri. De asemenea, îmbunătățirea siguranței rutiere prin digitalizarea drumurilor reduce riscurile legate de transportul angajaților și al mărfurilor. Înțelegerea PNRR și a direcțiilor economice generale ajută la anticiparea și gestionarea riscurilor macroeconomice.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
8 Martie 2023 | 1240 | Timp de citire: 5 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legea Whistleblower: Și entitățile private scutite de obligația de a avea un canal intern de raportare au motive să aibă unul

Prin implementarea unui canal intern de raportare, compania își propune să identifice și să rezolve problemele intern, prevenind riscurile legale sau de reputație care ar putea apărea dacă neregulile ar ajunge public.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
7 Martie 2023 | 2930 | Timp de citire: 4 min.

Conform Legii Whistleblower, raportarea internă este regula și se realizează prin canalele interne puse la dispoziție de autorități sau de persoane juridice de drept public și privat, însă entitățile private cu mai puțin de 50 de angajați nu sunt obligate să aibă un astfel de canal. Specialiștii le recomandă însă și celor scutiți de obligație să depună eforturile pentru a pune la dispoziție un atare canal de raportare, eficient și suficient de credibil astfel încât avertizorii să-l aleagă în detrimentul raportării externe, care nu e tocmai dezirabilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii nu înseamnă că documentele mai vechi pot fi aruncate deja. Termenul nou trebuie tratat cu prudență

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea termenelor legale de păstrare a documentelor, asigurând un control intern bun asupra arhivelor companiei.

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cine datorează TVA la vânzarea de apartamente de către o asociere între persoane fizice? Ce spune CJUE

Acest departament identifică și reduce riscurile pentru companie. Articolul arată anumite riscuri mari legate de taxe și responsabilitate personală în cazul unor asocieri neregistrate, deci este important să știe cum să le prevină sau să le gestioneze pentru a proteja afacerea.

Viboal FindEx în Taxe și impozite
7 Martie 2023 | 4240 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la tratamentul din perspectiva TVA al operațiunilor realizate de membrii unei asocieri fără personalitate juridică constituită între persoane fizice din România, pe baza unui contract de asociere ce nu a fost înregistrat la organul fiscal competent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele Codului fiscal au fost modificate oficial, din nou, la partea de accize

Modificările legilor fiscale aduc noi riscuri pentru firmă, de exemplu, riscul de a nu respecta noile reguli sau de a face erori. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să stabilească controale pentru a le preveni.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 Martie 2023 | 2367 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a doua oară în câteva luni, normele pentru aplicarea Codului fiscal au fost modificate de Guvern printr-o hotărâre oficială, însă tot la partea de accize. Asta deși mediul de afaceri încă așteaptă instrucțiuni suplimentare pentru modificările fiscale operate astă-vară prin OG 16/2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zece elemente specifice timpului de muncă și repartizării acestuia

Ajută la identificarea și prevenirea situațiilor care ar putea duce la litigii cu angajații sau la sancțiuni din partea autorităților din cauza nerespectării regulilor privind timpul de muncă și contractele.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Martie 2023 | 2662 | Timp de citire: 6 min.

Organizarea și funcționarea unității țin de decizia angajatorului, aici intrând și numărul și tipul de posturi de care are nevoie pentru activitatea sa, precum și norma de muncă aferentă. Angajatorul e cel care poate decide dacă munca sa trebuie să înceapă la 7:00 dimineața ori mai târziu, dacă munca sa presupune schimburi de personal ș.a.m.d.. Dar la celălalt capăt, angajatul are nevoie de predictibilitate. Pentru a păstra echilibrul între drepturile și obligațiile celor două părți ale contractului de muncă, în materia repartizării timpului de muncă, trebuie să ne raportăm la toate dispozițiile legale incidente, plecând de la cele ale articolului 8 din Codul muncii și ținând cont de zece elemente specifice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce fel de economie avem: Curiosul caz al comerțului cu Ungaria, care e cea de-a treia sursă de deficit comercial

Articolul evidențiază riscuri economice precum dependența de anumite importuri, deficitul comercial și inflația, care pot afecta stabilitatea și operațiunile companiei. Cunoașterea acestora ajută la gestionarea riscurilor.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
7 Martie 2023 | 788 | Timp de citire: 3 min.

Se știe că, de ani de zile, tandemul Polonia-Ungaria îi produce României cea mai mare parte a deficitului comercial, urmat de Germania. Citește articolul