Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Volatilitatea cursului valutar și stabilitatea prețurilor la energie reprezintă riscuri financiare și operaționale care trebuie gestionate. Lipsa datelor despre risipa alimentară din România poate semnala riscuri de neconformitate sau presiuni viitoare în ceea ce privește raportarea.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Informatiile despre cum ANAF-ul verifică aceste concepte și sfaturile pentru pregătirea documentației ajută la identificarea și gestionarea riscurilor fiscale, precum și la implementarea unor controale interne eficiente pentru a evita problemele în timpul inspecțiilor.
Stabilirea de sedii fixe sau de sedii permanente este o activitate prin care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot obliga firmele străine care au o prezență în România la plata TVA sau a impozitului pe profit. Deoarece autoritățile au emis multe decizii în acest sens în controalele fiscale din anii recenți, explicăm azi ce înseamnă cele două concepte și la ce trebuie să fie atente firmele. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile legale și operaționale care pot apărea dacă angajații lucrează la mai mulți angajatori cu programe suprapuse și să implementeze măsuri de control, cum ar fi declarațiile la angajare, pentru a proteja compania.
Din 22 octombrie, Codul muncii a fost modificat semnificativ, iar una dintre prevederi introduce o interdicție nouă pentru salariați, care nu mai pot lucra la mai mulți angajatori, dacă programele de muncă se suprapun. Deși a apărut această interdicție, reglementarea nu conține și o sancțiune pentru cei care procedează contrar, iar angajatorii au puține instrumente momentan pentru a verifica sau sancționa un salariat care lucrează între aceleași ore pentru mai multe firme. Citește articolul
Nerespectarea noilor cerințe privind salariul minim sau eșecul în promovarea negocierilor colective pot duce la riscuri legale, financiare și de reputație. Acest departament trebuie să identifice și să evalueze aceste riscuri pentru a implementa controale interne eficiente și a asigura conformitatea.
Statele membre ale Uniunii Europene (UE) vor trebui, până în noiembrie 2024, să stabilească care este nivelul salariul minim adecvat la nivel de țară, ținând cont de anumite condiții specifice, cum ar fi puterea de cumpărare a celor plătiți cu minimul pe economie, nivelul general al salariilor sau rata de creștere a acestora, potrivit Directivei europene nr. 2.041/2022, care a fost publicată astăzi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Trebuie reținut că această directivă nu stabilește o valoare a salariului minim brut la nivel european, iar valoarea acestuia va fi diferită în toate statele membre. În plus, directiva nu impune ca salariul minim să fie un anumit procent din salariu mediu brut, ci stabilește doar o serie de condiții care trebuie luate în calcul pentru stabilirea celui minim adecvat, precum și o majorare periodică a salariilor minime, cel puțin o dată la doi ani. Citește articolul
Pentru a înțelege perioadele în care firma poate primi amenzi fiscale, ceea ce îi ajută să estimeze și să reducă riscurile financiare și să creeze proceduri interne mai bune pentru a evita greșelile.
În contextul în care Guvernul a extins recent, de la șase luni la cinci ani, perioada în care se pot aplica amenzile contravenționale din Codul de procedură fiscală, este important de clarificat că regula nu se aplică și amenzilor din Codul fiscal. Astfel, pentru acestea din urmă, prescripția intervine în continuare după șase luni, au confirmat fiscaliștii pentru redacția noastră. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să prevină riscurile legale sau operaționale, cum ar fi utilizarea incorectă a perioadelor de probă, care ar putea duce la probleme sau litigii pentru companie.
Recenta modificare adusă Codului muncii, prin Legea 283, stabilește că este interzisă stabilirea unei noi perioade de probă în cazul în care, în termen de 12 luni, între aceleași părți se încheie un nou contract individual de muncă pentru aceeași funcție și cu aceleași atribuții. La ce situații se referă, mai exact, această interdicție? Citește articolul
Modificările fiscale care duc la fluctuații ale salariilor nete și la o aplicare 'pe sărite' a facilităților pot crea riscuri de neconformitate (amenzi) sau de nemulțumire a angajaților, iar acest departament monitorizează și gestionează astfel de riscuri.
După ce Guvernul a modificat recent regulile facilităților fiscale din domeniul construcțiilor, anumite companii se pot trezi că trebuie să aplice „pe sărite” taxele salariale reduse, ceea ce, pentru angajați, se traduce în salarii nete care fluctuează, diferențele de bani fiind uneori consistente de la o lună la alta. Această situație deja exista pentru domeniul agroalimentar de la momentul inițial al introducerii facilităților. O simulare făcută de PwC România arată că, pentru un salariu de 9.000 de lei brut, diferența la suma netă primită de un angajat din aceste industrii poate varia cu peste 1.800 de lei. Citește articolul
Pentru că orice schimbare majoră la nivel național, cum este reforma pensiilor, poate aduce riscuri financiare sau de resurse umane pe care compania trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Ministrul Muncii, Marius Budăi, a prezentat luni, la Parlament, soluţiile Băncii Mondiale pentru îndeplinirea jalonului din PNRR privind pensiile. Banca Mondială a propus cele trei soluții de reformă a sistemului de pensii din calitatea sa de consultant oficial al Ministerului Muncii. Citește articolul
Articolul detaliază cum se pot micșora riscurile legate de bani și de buna funcționare a companiei, care apar după un control fiscal. El prezintă metode pentru a amâna plata forțată și a câștiga timp pentru a contesta sumele cerute, protejând astfel stabilitatea financiară a companiei.
Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru prima jumătate a anului 2022 arată o creștere cu aproape 60% a contribuabililor care au fost verificați, prin orice formă de control fiscal, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2021 fiind emise cu peste 250% mai mult decizii de impunere. Practica ultimilor ani, rezumată și în aceste rapoarte de activitate, arată fără îndoială o intensificare a controalelor fiscale (fie că vorbim despre inspecții fiscale, controale inopinate, verificări documentare etc.), trend care nu pare să dispară în perioada următoare. În acest context, ne propunem să trecem în revistă alternativele disponibile pentru acei contribuabili care au fost verificați și care au primit decizii de impunere care stabilesc sume suplimentare de plată. Citește articolul
Informațiile din articol sunt importante pentru a evalua riscurile asociate cu nerespectarea obligației de a răspunde motivat solicitărilor angajaților și pentru a stabili proceduri interne care să asigure conformitatea și să prevină eventualele probleme.
Dreptul de a cere mutarea pe un post vacant cu condiții mai favorabile de muncă nu-l pune pe angajator în situația de a trebui să-l și mute pe angajatul care a făcut solicitarea pentru acel post și nici să-l aibă în vedere când postul redevine vacant, să zicem. Aici, angajatorul are o singură obligație, a cărei punere în practică se traduce, de fapt, cu o nouă chestiune de ținut în evidență o perioadă de timp. Citește articolul