Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Noile reglementări, cum ar fi Ordonanța Antispeculă, pot introduce riscuri legale și operaționale, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care pot apărea greșeli la calcularea și plata taxelor salariale și ce consecințe pot avea (amenzi, penalități), pentru a identifica riscurile de neconformitate și a implementa proceduri interne care să prevină astfel de erori și să protejeze compania.
Angajatorul este cel responsabil cu reținerea și plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru salariul care este plătit angajatului, iar, în situația în care nu aplică corect reținerile, cel care va răspunde, în fața autorităților, este doar angajatorul, și nu salariatul. Citește articolul
Ignorarea regulilor de prelucrare a datelor personale la evenimente poate atrage amenzi sau probleme de imagine, iar acest departament are rolul de a identifica și a preveni astfel de riscuri pentru companie.
Realizarea de fotografii portret sau cu unghi larg ale unui grup de persoane care participă la un eveniment și folosirea acestora în scopuri de marketing nu este contrar principiilor care stau la baza GDPR, dacă sunt îndeplinite cerințele legale aplicabile. Însă, ca orice altă activitate de prelucrare a datelor, avem nevoie de o bază legală pentru a legitima prelucrarea, potrivit specialiștilor NNDKP. Citește articolul
Nerespectarea normelor privind timpul de muncă și repausul poate atrage sancțiuni legale și financiare pentru companie. Acest departament este interesat de informații care îl ajută să identifice și să prevină riscurile de neconformitate cu legislația muncii.
Perioada de repaus, potrivit Codului muncii, reprezintă orice perioadă care nu este timp de muncă, deci perioada în care salariatul dispune de timp liber, iar modul în care se acordă este strict reglementat. Când ne gândim la regula acordării acestui repaus în cazul celor ce lucreză cinci zile, în program normal de opt ore, ne gândim automat la repausul din zilele de sâmbătă și duminică. În practică există însă unități unde activitatea are alt specific și unde se muncește atât sâmbăta, cât și duminica, dar excepțiile sunt mai diversificate de atât. Chestiunea acordării corecte a repausului și a sporurilor pentru anumite situații când acesta nu e acordat conform regulii este mult mai complicată decât pare, la prima vedere, în Codul muncii.
Nerespectarea regulilor de circulație poate duce la amenzi pentru angajați sau chiar incidente cu trotinetele, generând riscuri financiare, legale sau de reputație pentru companie. Acest departament este interesat să identifice și să gestioneze aceste riscuri, asigurându-se că există proceduri pentru a preveni astfel de situații.
Pentru a conduce trotinetele electrice sau biciclete pe drumurile publice, persoanele care le folosesc trebuie să îndeplinească o serie de condiții, potrivit legislației în vigoare. Pentru a vedea dacă regulile stabilite sunt respectate de către cei ce merg pe bicicletă ori trotinetă electrică, polițiștii au făcut recent controale în mai toată țara, în urma acestora fiind amendați peste 1.000 de utilizatori de astfel de mijloace de transport. Citește articolul
Explică riscurile legale și operaționale legate de modificările neconforme ale fișelor de post și oferă informații despre cum se pot implementa controale interne pentru a reduce aceste riscuri și a evita litigii.
Chiar dacă, în mod obiectiv, s-ar impune suplimentarea atribuțiilor unui salariat, prin adăugarea la fișa postului, ajungem invariabil la supraîncărcarea normei de muncă dacă respectivului angajat nu i se elimină, simultan și proporțional, alte atribuții. De câte ori se discută despre suplimentarea atribuțiilor sau sarcinilor, angajatorul ar trebui să caute răspuns la întrebarea dacă se modifică sau nu un act adițional pentru modificarea fișei postului. Citește articolul
Dificultatea de a consulta Codul fiscal din cauza nenumăratelor modificări și a sistemului de notare complicat creează un risc crescut de erori în aplicarea legii. Acest departament este interesat de simplificarea și clarificarea legislației pentru a reduce riscurile de neconformitate și amenzi.
De la publicarea sa în 2015 și până astăzi, Codul fiscal (aprobat prin Legea nr. 227/2015, care a înlocuit vechiul Cod fiscal din 2003) a fost modificat prin aproape o sută de acte normative, ceea ce face tot mai greoaie consultarea și înțelegerea sa. Prin recenta OG nr. 16/2022, care urmează să modifice substanțial legislația fiscală începând din 2023, Guvernul propune inclusiv renumerotarea și republicarea Codului fiscal. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice modificare a legilor care pot influența riscurile financiare sau operaționale ale companiei, în special în relația cu partenerii sau colaboratorii care pot fi afectați de insolvență.
Cu excepția notarilor publici și a executorilor judecătorești, procedurile din Legea insolvenței se vor aplica și profesiilor liberale, care până acum erau exceptate expres. Modificarea apare într-o lege care a ajuns joi în Monitorul Oficial și care prevede și alte chestiuni pentru profesioniștii persoane fizice ale căror datorii personale și profesionale nu pot fi rezonabil separate. Citește articolul
Pentru că modificările legislative frecvente și publicarea întârziată a normelor pot crea riscuri de neconformitate și necesită adaptarea procedurilor interne pentru a evita erorile sau amenzile.
Deși modelul noii declarații 112 a fost pus în dezbatere pe 29 iunie, contabilii încă așteaptă oficializarea ordinului pentru a putea depune declarația - al cărei termen e peste zece zile. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și de conformitate ale companiei. O modificare legislativă care crește costurile salariale și impune noi responsabilități financiare pentru angajator reprezintă un risc operațional și financiar care trebuie evaluat și gestionat, pentru a evita amenzi sau erori contabile.
Salariații cu contracte cu normă parțială vor avea de achitat, începând cu veniturile lunii august, contribuții sociale obligatorii la nivelul salariului minim brut pe țară aferent unei norme întregi, și nu raportat la numărul de ore lucrate efectiv, potrivit unei ordonanțe de Guvern, oficializate vineri. Citește articolul