Acest departament se ocupă direct de gestionarea concediilor angajaților, de programarea lor și de asigurarea respectării drepturilor și obligațiilor, atât ale firmei, cât și ale salariaților.
Programarea concediilor de odihnă se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor, de către angajator, însă cu consultarea colectivă sau individuală a salariaților, iar dacă dispozițiile Codului muncii ar fi respectate, întrebările care stau la baza acestui material nu ar exista. Citește articolul
Chiar dacă articolul se referă la antreprenori independenti, departamentul de HR trebuie să înțeleagă diverse tipuri de concedii și beneficii, inclusiv cele de risc maternal, pentru a putea consilia angajații sau pentru a înțelege contextul legislativ legat de drepturile de maternitate și bunăstarea personalului, inclusiv a colaboratorilor externi.
În curând va intra în vigoare o lege ce oferă dreptul la concediul de risc maternal și indemnizația aferentă și femeilor antreprenor. Pentru a beneficia de aceste drepturi, femeile antreprenor trebuie să încheie un contract de asigurare pentru concedii și indemnizații medicale și să plătească un procent de 1% aplicat unei baze de calcul stabilite de lege. Concediul de risc maternal se acordă fără condiție de stagiu și indemnizația reprezintă 75% din baza de calcul stabilită conform legii. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de legile care oferă avantaje sau sprijin anumitor categorii de angajați, cum ar fi veteranii sau persoanele cu dizabilități, pentru a înțelege mai bine nevoile acestora și a le putea informa corect despre drepturile lor.
O nouă regulă se va aplica la acordarea scutirii de impozit pentru mijloacele de transport deținute, printre alții, de veteranii sau văduvele de război, persoanele cu handicap ori foștii deținuți politici, potrivit unui proiect legislativ pus în această săptămână în dezbaterea senatorilor. Mai exact, persoanele amintite vor fi scutite de impozit doar pentru mașinile cu motoare de până în 2.000 de cm3. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajarea, informarea și gestionarea relației cu salariații, inclusiv de întocmirea contractelor, fișelor de post și comunicarea regulilor interne ale firmei.
Regulamentul intern trebuie întocmit în urma consultării colective a salariaților și trebuie comunicat fiecărui salariat. Lipsa comunicării regulamentului intern duce la imposibilitatea respectării acestuia, iar în practică se întâmplă frecvent ca angajații „să dea cu semnătura” pe un tabel și... cam atât. Echivalează asta cu o comunicare așa cum cere legea? Totodată, sunt angajații mereu în posesia regulamentului, ca să-l consulte, sau au mereu posibilitatea de a-l consulta cu ușurință? Să nu uităm că legea impune ca el să fie afișat la locul desfășurării activității, totodată. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane poate fi interesat de acest program deoarece reprezintă o resursă importantă de informare pentru angajați, ajutându-i în planificarea financiară personală și sprijinind bunăstarea familiilor acestora.
Programul guvernamental „gROwth – Contul individual de economii Junior Centenar” este o inițiativă menită să încurajeze economisirea pentru copiii cetățeni români care nu au împlinit încă vârsta de 18 ani. Acest program, aflat în derulare de patru ani, oferă posibilitatea deschiderii unui cont special de economisire, sub formă de depozit, denumit cont individual de economii Junior Centenar. Avantajul acestei forme de economisire este acela că, pe lângă dobânda de 3% pe an, statul oferă o primă suplimentară de 600 de lei anual. Conform informațiilor primite de avocatnet.ro de la Ministerul Finanțelor, aproape cinci milioane de astfel de conturi de economisire au fost deschise până acum.
Citește articolulAceastă modificare ar putea influența veniturile nete ale angajaților și modul în care aceștia își gestionează alte surse de venit, aspecte importante pentru moralul și implicarea lor.
Contribuția la sănătate (CASS) ar urma să fie datorată, de către persoanele fizice care câștigă bani din mai multe surse, numai o singură dată, pentru cel mai mare venit dintre cele obținute, scrie într-un proiect de lege ajuns recent la Senat. Practic, în acest fel ar putea fi eliminată situația actuală în care o persoană cu mai multe surse de venit datorează CASS de mai multe ori. Citește articolul
Abordează lipsa de personal la nivel european și propune soluții pentru atragerea de talente din afara UE, inclusiv crearea unei platforme de recrutare și simplificarea recunoașterii calificărilor. Sunt informații esențiale pentru strategiile de recrutare, gestionare a personalului și dezvoltare a forței de muncă.
Într-o Uniune Europeană (UE) în continuă schimbare, cu piețe naționale ale muncii avide de competențe și talente noi, Comisia Europeană a pus bazele unei noi inițiative menite să ajute angajatorii din UE. Prin Pachetul său privind competențele și mobilitatea talentelor, Comisia își propune să atragă și să faciliteze mobilitatea forței de muncă calificate din afara granițelor UE, o mișcare strategică în cadrul Anului european al competențelor. Mai exact, Comisia propune crearea unei rezerve de talente la nivelul UE pentru a facilita recrutarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă din țări din afara UE pentru ocupațiile cu deficit de forță de muncă din Uniune. Prima platformă din UE de acest tip, o inovație, practic, dar participarea la rezerva de talente nu va fi obligatorie pentru statele membre, cu toate că deficitul actual al forței de muncă din România ne demonstrează că și țara noastră ar trebui să participe. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct vizat, deoarece articolul explică cum se stabilesc sarcinile, programul și așteptările pentru angajați, cum se gestionează relația de muncă și cum se asigură un tratament corect, pentru a evita problemele cu salariații.
Norma de muncă este definită de Codul muncii, însă această secțiune, art. 129-132, a rămas „încremenită” la nivelul anului 2003, nefiind modificată, deși legiuitorul a intervenit asupra actului normativ de 65 de ori, existând și o republicare a acestuia, iar modul în care se desfășoară relațiile de muncă a evoluat semnificativ între timp. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu bunăstarea angajaților, dezvoltarea politicilor interne, organizarea instruirilor și gestionarea oricăror situații neplăcute legate de comportamentul la locul de muncă, inclusiv hărțuirea.
În episodul 2 din podcastul dedicat realităților din piața muncii ne oprim cam o jumătate de ceas asupra unei noutăți legislative destul de importante pe care a adus-o această toamnă: un model de ghid pe care angajatorii să-l folosească în prevenirea și sancționarea hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă. Grevată pe obligații deja existente, politica internă privind combaterea și sancționarea cât mai fermă a hărțuirii va fi, în mai puțin de șase luni, un alt punct pe lista documentelor pe care inspectorii le vor cere în control angajatorilor. Mergem puțin dincolo de hârtie și vorbim concret despre de ce noua reglementare nu se poate aplica la fel în toate companiile și la nici măcar la stat, dar și despre responsabilul desemnat. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe cum să stabilească corect plata zilierilor, cum să îi înregistreze în sistem și ce acte sunt necesare, pentru a gestiona eficient și legal forța de muncă temporară.
Remunerația zilierilor trebuie să fie cel puțin egală cu valoarea orară a salariului minim brut pe țară și se acordă la sfârșitul fiecărei zile sau săptămâni, în baza unui acord de plată scris. În sectorul agriculturii, unde se poate presta muncă zilieră deopotrivă, avem însă un salariul minim brut mai mare decât cel prevăzut prin hotărâre de Guvern, ceea ce reclamă și o remunerație orară corespunzătoare. Citește articolul