Pentru a înțelege cum trebuie acordat corect concediul paternal, cum se calculează durata acestuia, ce acte sunt necesare și care sunt drepturile tatălui, pentru a gestiona eficient angajații.
De concediu paternal plătit de zece zile pot beneficia toți bărbații încadrați în muncă, părinți de nou-născuți, în termen de maximum opt săptămâni de la nașterea copilului, în baza unei cereri. Neacordarea de către angajator a concediului paternal atrage cu sine sancțiuni contravenționale, acesta fiind obligat să aprobe cererea solicitantului și să-i asigure respectarea drepturilor legale. Citește articolul
Acest departament gestionează angajările și relațiile cu angajații, inclusiv respectarea obligației legale de a angaja un anumit procent de persoane cu dizabilități sau de a lua măsuri alternative, așa cum este menționat în articol.
În cazul în care prevederile legale din domeniul protecției persoanelor cu dizabilități sau cele legate de încadrarea în grad și tip de handicap a unei persoane nu sunt respectate, autoritățile pot aplica, potrivit legislației momentului, amenzi ce ajung până la 100.000 de lei. Pentru ca sancțiunile să se poată aplica și în practică, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) a publicat recent formularele necesare în Monitorul Oficial. Citește articolul
Gestionează relația cu angajații și trebuie să știe care sunt regulile despre supravegherea lor, pentru a se asigura că sunt respectate drepturile angajaților și pentru a evita problemele legale.
Montarea camerelor video în băi, vestiare sau zone de luat masa ale angajaților ridică poate ridica serioase probleme de legalitate. Deși angajatorii pot implementa sisteme de supraveghere în baza interesului legitim, cu respectarea tuturor aspectelor legale, aceștia trebuie să demonstreze că măsura este proporțională și că au încercat anterior metode mai puțin intruzive. În spații precum băile sau vestiarele, nivelul de intimitate așteptat de angajați este însă unul deosebit de ridicat, iar supravegherea video constituie o încălcare disproporționată a vieții private, fiind practic imposibil de justificat legal, chiar și pentru scopuri de securitate. Citește articolul
Acest departament este interesat să știe despre ajutoarele sociale disponibile pentru angajații lor sau familiile acestora, pentru a înțelege mai bine situația financiară a personalului și pentru a le putea oferi, eventual, informații sau sprijin în legătură cu aceste beneficii.
Legislația actuală dă dreptul familiilor și persoanelor singure aflate în situații dificile la un venit minim de incluziune, menit să reducă riscul de sărăcie și de excluziune socială. O componentă importantă a venitului minim de incluziune este ajutorul pentru familia cu copii, a cărui acordare este condiționată, printre altele, de frecventarea școlii de către aceștia. Citește articolul
Articolul menționează nevoia de a dezvolta abilitățile angajaților și de a angaja noi talente pentru departamentele fiscale, precum și soluția de externalizare pentru a acoperi lipsurile de competențe, toate fiind preocupări ale HR.
Mai puțin de jumătate (43%) dintre organizații se consideră pregătite să facă față noilor obligații de reglementare fiscală, precum Pilonul 2, despre care 91% spun că va avea impact asupra afacerii lor, arată sondajul Global Reframing Tax Survey 2025, realizat de PwC la nivel global. Mai mult, 95% admit că au deficit de angajați cu competențe în domeniul expertizei fiscale specializate, inteligenței artificiale și analizei datelor. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane are nevoie să știe cum să calculeze și să gestioneze corect banii pe care îi primesc angajații care merg în deplasări, respectând toate cerințele legale și fiscale, deoarece se ocupă direct de beneficiile și mobilitatea personalului.
În contextul modificărilor legislative din ultimii ani și al implementării practice a reglementărilor privind detașarea și delegarea personalului, companiile continuă să se confrunte cu provocări semnificative în aplicarea corectă a regimului fiscal și legal al diurnelor și indemnizațiilor specifice. Cu implicații directe asupra costurilor salariale și a conformității fiscale, înțelegerea și implementarea corectă a acestor prevederi rămâne esențială pentru orice companie care are angajați în deplasare, fie la nivel național, fie internațional. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este responsabil direct de procesele de concediere, de gestionarea relațiilor cu angajații și foștii angajați, și trebuie să înțeleagă implicațiile financiare și legale ale unei concedieri contestate și considerate nelegale, inclusiv plata despăgubirilor și a contribuțiilor.
Când judecătorii dispun plata din urmă a unor salarii, în contextul unor concedieri nelegale, trebuie știut că pentru sumele respective este obligatorie și plata dărilor fiscale, dat fiind că vorbim tot de niște venituri de natură salarială, doar că plătite în urma unei hotărâri judecătorești. Citește articolul
Acest departament se ocupă de pachetele de beneficii pe care le primesc angajații și de felul în care acestea ajută la atragerea și păstrarea oamenilor valoroși în companie.
Una dintre noile tendințe de pe piața muncii este asigurarea unui buget individual pe care angajatul îl poate folosi pentru a alege ce beneficii salariale își dorește, spun specialiștii. Însă această practică este utilă numai dacă angajatul poate vedea niște simulări legate de venitul net pe care-l va primi, care e influențat de taxele salariale și plafoanele legale aferente beneficiilor disponibile. Citește articolul
Pentru departamentul de Resurse Umane, informațiile despre subvențiile pentru angajarea anumitor categorii de persoane sunt extrem de valoroase. Ele pot influența strategiile de recrutare, ajutând la atragerea de noi angajați și la optimizarea costurilor cu personalul, prin valorificarea sprijinului oferit de stat.
Începând din 11 aprilie 2025, angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, victime ale violenței domestice protejate prin ordin de protecție sau ale traficului de persoane pot primi lunar o subvenție de 2.250 lei timp de 12 luni, cu condiția menținerii raporturilor de muncă cel puțin 18 luni. Această categorie se adaugă celor existente (șomeri peste 45 de ani, părinți unici, șomeri de lungă durată, tineri NEET). Deși lista beneficiarilor s-a extins printr-o lege recentă, acordarea efectivă a subvențiilor depinde de existența fondurilor alocate - e puțin probabil însă ca vreo astfel de subvenție să fie plătită în acest an. Citește articolul
Acest departament este interesat de ajutoarele de la stat pe care angajații le-ar putea primi, ca să înțeleagă mai bine situația lor financiară și să vadă cum pot fi sprijiniți.
Chiar dacă, de principiu, îndeplinesc condițiile de acordare a venitului minim de incluziune și componentelor sale, sunt și persoane care nu pot primi noile ajutoare sociale, deoarece dețin anumite bunuri care le exclud, printre care mai multe imobile și terenuri mari, mai multe mașini sau depozite bancare peste o anumită valoare. Citește articolul