Când un salariat semnează un contract individual de muncă (CIM) și declară că la acel angajator are funcția de bază, de acolo va primi tichete de masă, dacă firma respectivă oferă, și asupra respectivului venit se va aplica deducerea personală, dacă salariul este până în 3.600 lei pe lună. Dacă timpul și experiența îi permite, salariatul poate avea și alte CIM-uri, indiferent că sunt cu normă întreagă sau parțială, acest lucru fiind permis de Constituție și de Codul muncii. Citește articolul
Codul muncii stabilește că absențele nemotivate ale salariatului pot duce la suspendarea contractului individual de muncă, dacă în documentele de muncă este prevăzută această măsură, doar că absența nemotivată nu poate fi trecută celor care s-au prezentat la locul de muncă, însă nu au respectat programul de lucru. Citește articolul
La angajare, candidatul trebuie să depună o serie de documente pentru întocmirea contractului individual de muncă, printre care se numără diploma ultimelor studii finalizate, acestea urmând să facă parte din dosarul personal al angajatului. Această diplomă de studii este cu atât mai importantă cu cât postul pe care a fost angajat respectivul salariat necesită o anumită calificare sau certificare. Citește articolul
Trecerea în telemuncă ca urmare a crizei sanitare a adus o altă noutate pe piața muncii, respectiv cercetarea disciplinară efectuată online. Deși decizii de sancționare bazate pe cercetări disciplinare efectuate online ar putea să apară pe rolurile curților de apel din țară abia de anul viitor, judecătorul Amelia Farmathy recomandă angajatorilor care folosesc cercetarea online să țină cont de anumite aspecte pentru ca deciziile de sancționare să treacă testul unei instanțe judecătorești. Citește articolul
În contextul în care telemunca și munca la domiciliu sunt din ce în ce mai răspândite la nivel național, nevoia de a semna electronic documentele de muncă este resimțită de tot mai mulți angajatori, dar și salariați. Ușurința de a semna documente în format digital ajută cele două părți - și pe angajator, și pe salariat - să își înceapă mai repede colaborarea, față de metoda clasică de a semna olograf ce presupunea trimiterea documentelor prin poștă sau curier. Totuși, pentru ca o relație de muncă să aibă loc exclusiv digital există o serie de aspecte care trebuie neapărat bifate. Citește articolul
Standardul ocupațional pentru experții în legislația muncii a fost modificat în cursul săptămânii trecute, fiind introduse mai multe ore de formare, cele mai multe pe partea de pregătire practică. În plus, în cuprinsul standardului sunt prevăzute și mai multe competențe ce trebuie acumulate de cei interesați de această calificare. Citește articolul
Legea ce privește securitatea și sănătatea salariaților nu face referire doar la obligația angajatorilor de a-și ține lucrătorii în siguranță și departe de pericole, ci și să îi protejeze de afecțiunile ce pot fi provocate de munca în sine, cum ar fi cele musculoscheletice. Citește articolul
Pentru a combate fenomenul muncii nedeclarate (“la negru”) și al celei subdeclarate (“la gri”), Inspecția Muncii urmează să realizeze o interconectare cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât Fiscul să aibă acces la registrul salariaților pentru a compara raportările angajatorilor cu cele din declarația 112 (cea prin care se declară taxele salariale). Citește articolul
După semnarea contractului individual de muncă (CIM) de către salariat și angajator nu înseamnă că, din acel moment, lucrătorul trebuie să fie de acord cu tot ce îi spune sau propune angajatorul. Legislația muncii prevede o serie de chestiuni care pot fi impuse în mod unilateral de către angajator, dar și pe cele pe care le poate modifica doar dacă salariatul este de acord. Le reamintim pe toate în rândurile de mai jos. Citește articolul
Începerea anului școlar 2021-2022 înseamnă noi griji, mai ales în al doilea an pandemic, pentru salariații care au copiii la școală, grădiniță sau creșă, temeri care pot avea un efect asupra concentrării lor la locul de muncă. Însă aceștia trebuie să știe că există o serie de prevederi legale care nu îi va împiedica să fie și părinți, și salariați performanți. De la zilele libere pe care le pot primi până la ajutoarele financiare, prezentăm principalele ajutoare ce pot fi acordate de angajatori. Citește articolul