Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
În prezent, există situații în care unii angajatorii au decis să renunțe la sediile lor fixe, unde plăteau o chirie deloc neglijabilă, pentru a trece salariații în telemuncă, acolo activitatea firmei le permitea acest lucru. Deși decizia de a renunța la sediu poate avea un impact financiar favorabil (din conturile firmei nu se mai achită chiria și cheltuielile aferente unui birou), faptul că angajatorul decide să nu acorde niciun ajutor în plus salariaților săi pentru cheltuielile generate de telemuncă este discutabil. Citește articolul
Creșterile semnificative înregistrate în ultimele luni în costurile cu energia, care se resimt oricum și în costul altor bunuri și servicii, poate reprezenta o problemă pentru angajații care lucrează numai sau preponderent de acasă. Iar prognozele nu sunt optimiste, în sensul descreșterii, nici în următoarea perioadă. Prin urmare, cei care vor să-și păstreze angajații ar putea să ia în considerare și suportarea acestor creșteri de prețuri pentru angajații lor, inclusiv pentru cei care, deși nu lucrează de acasă, stau destul de departe de locul de muncă și nu pot folosi decât mașina personală să se deplaseze la/de la birou, angajați pentru care costurile cu carburantul au crescut, de asemenea, foarte mult. Citește articolul
Angajatorul are dreptul să stabilească organizarea și funcționarea unității sale, acest drept fiindu-i recunoscut de Codul muncii. Chiar dacă lucrează de acasă, angajații nu au dreptul recunoscut de a lucra după bunul plac, conform unui program pe care și-l aleg singuri. Orarul de lucru e stabilit de angajator, iar programul de lucru e rezultatul înțelegerii dintre părți, însă simplul fapt că angajatul lucrează de acasă nu-i oferă posibilitatea de a lucra cum și când dorește. Citește articolul
Chiar dacă nu este încă oficializată revenirea la obligația de a întocmi regulamentul intern și fișele de post, microîntreprinderile care au fost exceptate prin OUG nr. 37/2021 și care, fie au renunțat de tot la aceste documente, fie nu le-au mai întocmit, ar trebui să înceapă să le pregătească. Miercuri, legea prin care această ordonanță este respinsă a fost adoptată la votul final, ceea ce înseamnă că e doar o chestiune de timp până când ordonanța va fi oficial abrogată. Citește articolul
Dacă toamna vine cu noi angajări pentru companii, reamintim azi unele subiecte recente sau încă de actualitate ce țin de salarizare și taxele salariale, care ar putea fi relevante pentru viitoarele recrutări, cum ar fi, de pildă, cei 200 de lei netaxabili la salariul minim. Citește articolul
Din ianuarie 2023, anumite beneficii acordate de angajator salariaților săi vor avea un tratament fiscal preferențial numai dacă, în total, nu depășesc un plafon lunar de 33% din salariul de bază, conform OG 16/2022. În acest context, a apărut nedumerirea dacă plafonul nou de 33% vizează fiecare beneficiu în parte sau dacă vizează totalul beneficiilor acordate lunar. Citește articolul
Nici telemunca, nici munca la domiciliu nu pot fi rezumate doar la ideea de „angajatul lucrează de acasă” - ambele, dar în special cea dintâi, înseamnă ceva mai mult de atât. Astfel că, în niciun caz, simpla specificație din contractul cu salariatul că locul muncii e la domiciliu nu este suficientă și nu întrunește cerințele Codului muncii ori ale Legii telemuncii. Citește articolul
Circa jumătate dintre respondenții celui mai recent sondaj derulat de eJobs România spun că nu și-au mai schimbat jobul dinainte de 2019, decizie motivată de o nevoie crescută de stabilitate în contextul tulbure creat de pandemie și de implicațiile economice care i-au urmat. Citește articolul
A devenit deja, poate, destul de clar pentru cei care folosesc telemunca de ceva vreme deja că angajatului este necesar ceva mai mult decât un laptop acasă. Firma e obligată nu doar să-i asigure aceleași drepturi ca celor care vin la locul de muncă organizat de angajator, ci și să-i acopere acestuia diverse cheltuieli generate de activitatea de telemuncă, ca să nu mai vorbim de obligațiile de sănătate și securitate în muncă. Citește articolul
Alternanța muncă la birou - muncă de acasă (sau de oriunde altundeva) presupune pentru angajator o sarcină mai mare în sfera sănătății și securității în muncă (SSM). Ideal ar fi ca, în cazul celor care nu vin deloc la birou, să se specifice clar în contract acest lucru pentru că obligațiile în ceea ce privește instructajul de SSM sunt mult reduse. Citește articolul