avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 877 soluții astăzi
Acasă Departament: Fiscal-Financiar-Contabil

Departament: Fiscal-Financiar-Contabil

ACCES GRATUIT

Sprijinul pentru plata facturilor la energia electrică: Cum se vor face plățile către furnizorii de energie

Acest departament este interesat de modul în care se fac plățile și se gestionează fondurile la nivel național, chiar dacă e vorba de ajutoare pentru populație. Pentru anumite companii (cum ar fi furnizorii de energie sau Poșta Română), informația este direct legată de încasările și operațiunile lor financiare.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
24 Iulie 2025 | 13 | 31512 | Timp de citire: 2 min.

Din această lună, persoanele cu venituri mici pot beneficia de un sprijin de la stat, în valoare de 50 de lei, pentru plata facturilor la energia electrică. Plata efectivă către furnizorul de energie electrică se face, potrivit regulilor programului de sprijin, prin intermediul Poștei Române, prin serviciul de mandat poștal. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulile controalelor fiscale în 2025

Verificarea documentară: Regulile controlului care se face exclusiv de la distanță

Departamentul Financiar-Contabil este direct implicat în toate aspectele fiscale ale unei companii, de la declararea veniturilor și a taxelor, până la gestionarea inspecțiilor fiscale. Articolul explică exact cum ANAF-ul face verificări, ce diferențe pot identifica și cum se emit deciziile de impunere, informații esențiale pentru activitatea lor zilnică și pentru conformitatea fiscală.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Iulie 2025 | 9860 | Timp de citire: 4 min.

Verificarea documentară este singurul tip de control pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl pot derula numai de la distanță, bazându-se pe informațiile pe care le dețin despre contribuabili. Iată care sunt principalele reguli ale așa-numitului desk audit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clauza de neconcurență și implicațiile sale pentru angajatori si angajați

Acest departament este interesat deoarece articolul menționează cum trebuie plătite și declarate taxele pentru indemnizația de neconcurență, ceea ce afectează operațiunile financiare și contabile ale companiei.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Iulie 2025 | 1910 | Timp de citire: 3 min.

Clauza de neconcurență este un instrument util pentru angajatori, dar eficacitatea sa depinde în mare măsură de buna-credință a salariatului și de formularea extrem de precisă și de specifică a clauzei. Legea prevede o serie de condiții și limitări ale utilizării acestei clauze, care constituie un punct important de pornire pentru părți, dar complexitatea efectelor acestei clauze nu ar trebui subestimată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Sancțiunile pentru e-TVA se aplică de la 1 august și pentru cei ce folosesc sistemul de TVA la încasare, după ce se aplică deja pentru ceilalți de la 1 iulie

Acest departament este direct responsabil de gestionarea Taxei pe Valoarea Adăugată (TVA), de depunerea declarațiilor fiscale corecte la timp și de evitarea amenzilor, deci trebuie să fie la curent cu toate modificările și termenele legate de sistemul e-TVA.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Iulie 2025 | 14591 | Timp de citire: 2 min.

Sancțiunile aferente sistemului e-TVA, cel care generează deconturi precompletate de TVA, au devenit aplicabile la 1 iulie 2025 pentru majoritatea contribuabililor. Acum, la 1 august 2025, acestea devin aplicabile inclusiv pentru cei ce aplică sistemul de TVA la încasare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum se poate cere ajutorul de deces, care, în prezent, are o valoare de peste 8.500 de lei

Deși ajutorul de deces este un beneficiu de stat, articolul menționează că o persoană juridică (adică o firmă) poate solicita și primi acest ajutor dacă a suportat cheltuielile de înmormântare. Acest lucru face informația relevantă pentru departamentul financiar-contabil, care ar putea gestiona aceste sume sau înregistrări financiare.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
24 Iulie 2025 | 2306 | Timp de citire: 3 min.

În cazul decesului unui angajat sau pensionar, cei ce suportă cheltuielile de legate de deces pot cere de la stat un ajutor, care a fost majorat cu este 1.000 de lei în februarie și are acum o valoare ce depășește 8.500 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Deranjul pe care-l generează adesea concediile de odihnă ale angajaților arată managementul defectuos din companii

Chiar dacă nu calculează direct, acest departament trebuie să știe cum impactează plățile incorecte sau lipsa acestora bugetul firmei și conformitatea fiscală, pentru a evita riscurile financiare și pentru a asigura o raportare corectă a costurilor cu personalul.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Iulie 2025 | 13390 | Timp de citire: 4 min.

Auzim nu de puține ori de situația în care un salariat intră în concediul de odihnă la care are dreptul anual, iar sarcinile sale sunt integral preluate, adesea informal și sub presiunea continuității activității, de către colegii rămași. Deși pare o simplă exprimare a „spiritului de echipă”, pentru cei rămași preluarea unor sarcini suplimentare, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, înseamnă un volum uriaș de muncă în plus. Când devine asta o problemă?  Citește articolul

ACCES GRATUIT

Îmbunătățirea organizării pieței energiei electrice: Sunt propuse inclusiv măsuri pentru protejarea consumatorilor vulnerabili de crizele energetice

Acest departament urmărește cum modificările din piața energiei și noile reglementări pot influența costurile operaționale ale firmei, cum ar fi prețul energiei, și cum pot afecta planificarea financiară și bugetele.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
23 Iulie 2025 | 700 | Timp de citire: 2 min.

Cu scopul de a transpune în legislația națională a prevederilor unei directive europene din 2024 ce vizează îmbunătățirea organizării pieței energiei electrice, Ministerul Energiei a pus recent în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență, ce conține o serie de măsuri, inclusiv unele ce vizează consumatorii vulnerabili și pe cei afectați de sărăcia energetică. Concret, aceștia ar putea primi, gratuit sau contra cost, energie produsă de clienții activi și vor fi protejați în mod adecvat împotriva debranșărilor de la alimentarea cu energie electrică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Comisia Europeană NU interzice instalarea și folosirea centralelor pe gaz

Este important să știe dacă se mai primesc bani de la stat (subvenții) pentru anumite sisteme de încălzire și cum afectează asta bugetul companiei sau investițiile viitoare în sisteme de încălzire.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2025 | 2 | 5328 | Timp de citire: 4 min.

Reapariția în social media a „informațiilor” conform cărora centralele pe gaz ar urma să fie interzise în Uniunea Europeană a determinat-o pe Diana Buzoianu, ministrul mediului, să dezmintă într-una din aparițiile sale publice acest fake news. În aprilie anul trecut, chiar Comisia Europeană (CE) a dezmințit faptul că ar urma să interzică folosirea centralelor pe gaz începând din 2040, inclusiv pentru clădirile care le au deja instalate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulile controalelor fiscale în 2025

Controlul antifraudă: La ce se pot aștepta contribuabilii când inspectorii antifraudă le bat la ușă

Acest departament este direct interesat deoarece articolul vorbește despre controalele fiscale care verifică dacă taxele sunt plătite corect și cum să se pregătească firma pentru astfel de verificări.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Iulie 2025 | 23312 | Timp de citire: 3 min.

Controlul antifraudă se efectuează de către funcționarii Direcției Generale Antifraudă Fiscală, în baza analizei de risc sau în situații excepționale, fără informarea prealabilă a contribuabilului. Astfel, vorbim de alt tip de control despre care contribuabilii n-au cum să afle în avans. Citește articolul

ACCES PREMIUM
O problemă, două perspective

La ce riscuri fiscale se expun angajatorii care nu distribuie bacșișul către salariați

Esențial pentru a înțelege cum se înregistrează bacșișul în contabilitate, ce taxe se aplică (TVA, impozit pe profit, impozit pe venit angajați) și cum pot fi evitate amenzile sau taxele suplimentare din partea statului.

Mirela Păunescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
23 Iulie 2025 | 1906 | Timp de citire: 5 min.

Neîndeplinirea obligației de distribuire a bacșișului către salariați, conform Legii nr. 376/2022, poate expune angajatorii din domeniul ospitalității la riscuri fiscale semnificative. Bacșișurile trebuie evidențiate distinct pe bonurile fiscale și distribuite integral angajaților, conform unui regulament intern. Nerespectarea legii poate atrage amenzi de câteva mii de lei, dar riscul mai însemnat este acela al reîncadrării sumelor și impunerilor suplimentare. În practică apar nu de puține ori situații în care angajatorii din domeniul ospitalității nu mai distribuie bacșișul angajaților, uitând practic de rolul (legal) de simplu intermediar între client și salariat. Citește articolul