Acest departament este interesat de modul în care se fac plățile și se gestionează fondurile la nivel național, chiar dacă e vorba de ajutoare pentru populație. Pentru anumite companii (cum ar fi furnizorii de energie sau Poșta Română), informația este direct legată de încasările și operațiunile lor financiare.
Din această lună, persoanele cu venituri mici pot beneficia de un sprijin de la stat, în valoare de 50 de lei, pentru plata facturilor la energia electrică. Plata efectivă către furnizorul de energie electrică se face, potrivit regulilor programului de sprijin, prin intermediul Poștei Române, prin serviciul de mandat poștal. Citește articolul
Departamentul Financiar-Contabil este direct implicat în toate aspectele fiscale ale unei companii, de la declararea veniturilor și a taxelor, până la gestionarea inspecțiilor fiscale. Articolul explică exact cum ANAF-ul face verificări, ce diferențe pot identifica și cum se emit deciziile de impunere, informații esențiale pentru activitatea lor zilnică și pentru conformitatea fiscală.
Verificarea documentară este singurul tip de control pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl pot derula numai de la distanță, bazându-se pe informațiile pe care le dețin despre contribuabili. Iată care sunt principalele reguli ale așa-numitului desk audit. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul menționează cum trebuie plătite și declarate taxele pentru indemnizația de neconcurență, ceea ce afectează operațiunile financiare și contabile ale companiei.
Clauza de neconcurență este un instrument util pentru angajatori, dar eficacitatea sa depinde în mare măsură de buna-credință a salariatului și de formularea extrem de precisă și de specifică a clauzei. Legea prevede o serie de condiții și limitări ale utilizării acestei clauze, care constituie un punct important de pornire pentru părți, dar complexitatea efectelor acestei clauze nu ar trebui subestimată. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea Taxei pe Valoarea Adăugată (TVA), de depunerea declarațiilor fiscale corecte la timp și de evitarea amenzilor, deci trebuie să fie la curent cu toate modificările și termenele legate de sistemul e-TVA.
Sancțiunile aferente sistemului e-TVA, cel care generează deconturi precompletate de TVA, au devenit aplicabile la 1 iulie 2025 pentru majoritatea contribuabililor. Acum, la 1 august 2025, acestea devin aplicabile inclusiv pentru cei ce aplică sistemul de TVA la încasare. Citește articolul
Deși ajutorul de deces este un beneficiu de stat, articolul menționează că o persoană juridică (adică o firmă) poate solicita și primi acest ajutor dacă a suportat cheltuielile de înmormântare. Acest lucru face informația relevantă pentru departamentul financiar-contabil, care ar putea gestiona aceste sume sau înregistrări financiare.
În cazul decesului unui angajat sau pensionar, cei ce suportă cheltuielile de legate de deces pot cere de la stat un ajutor, care a fost majorat cu este 1.000 de lei în februarie și are acum o valoare ce depășește 8.500 de lei. Citește articolul
Chiar dacă nu calculează direct, acest departament trebuie să știe cum impactează plățile incorecte sau lipsa acestora bugetul firmei și conformitatea fiscală, pentru a evita riscurile financiare și pentru a asigura o raportare corectă a costurilor cu personalul.
Auzim nu de puține ori de situația în care un salariat intră în concediul de odihnă la care are dreptul anual, iar sarcinile sale sunt integral preluate, adesea informal și sub presiunea continuității activității, de către colegii rămași. Deși pare o simplă exprimare a „spiritului de echipă”, pentru cei rămași preluarea unor sarcini suplimentare, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, înseamnă un volum uriaș de muncă în plus. Când devine asta o problemă? Citește articolul
Acest departament urmărește cum modificările din piața energiei și noile reglementări pot influența costurile operaționale ale firmei, cum ar fi prețul energiei, și cum pot afecta planificarea financiară și bugetele.
Cu scopul de a transpune în legislația națională a prevederilor unei directive europene din 2024 ce vizează îmbunătățirea organizării pieței energiei electrice, Ministerul Energiei a pus recent în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență, ce conține o serie de măsuri, inclusiv unele ce vizează consumatorii vulnerabili și pe cei afectați de sărăcia energetică. Concret, aceștia ar putea primi, gratuit sau contra cost, energie produsă de clienții activi și vor fi protejați în mod adecvat împotriva debranșărilor de la alimentarea cu energie electrică. Citește articolul
Este important să știe dacă se mai primesc bani de la stat (subvenții) pentru anumite sisteme de încălzire și cum afectează asta bugetul companiei sau investițiile viitoare în sisteme de încălzire.
Reapariția în social media a „informațiilor” conform cărora centralele pe gaz ar urma să fie interzise în Uniunea Europeană a determinat-o pe Diana Buzoianu, ministrul mediului, să dezmintă într-una din aparițiile sale publice acest fake news. În aprilie anul trecut, chiar Comisia Europeană (CE) a dezmințit faptul că ar urma să interzică folosirea centralelor pe gaz începând din 2040, inclusiv pentru clădirile care le au deja instalate. Citește articolul
Acest departament este direct interesat deoarece articolul vorbește despre controalele fiscale care verifică dacă taxele sunt plătite corect și cum să se pregătească firma pentru astfel de verificări.
Controlul antifraudă se efectuează de către funcționarii Direcției Generale Antifraudă Fiscală, în baza analizei de risc sau în situații excepționale, fără informarea prealabilă a contribuabilului. Astfel, vorbim de alt tip de control despre care contribuabilii n-au cum să afle în avans. Citește articolul
Esențial pentru a înțelege cum se înregistrează bacșișul în contabilitate, ce taxe se aplică (TVA, impozit pe profit, impozit pe venit angajați) și cum pot fi evitate amenzile sau taxele suplimentare din partea statului.
Neîndeplinirea obligației de distribuire a bacșișului către salariați, conform Legii nr. 376/2022, poate expune angajatorii din domeniul ospitalității la riscuri fiscale semnificative. Bacșișurile trebuie evidențiate distinct pe bonurile fiscale și distribuite integral angajaților, conform unui regulament intern. Nerespectarea legii poate atrage amenzi de câteva mii de lei, dar riscul mai însemnat este acela al reîncadrării sumelor și impunerilor suplimentare. În practică apar nu de puține ori situații în care angajatorii din domeniul ospitalității nu mai distribuie bacșișul angajaților, uitând practic de rolul (legal) de simplu intermediar între client și salariat. Citește articolul