Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Departamentul juridic trebuie să știe exact ce spune legea despre concedii, mai ales pentru angajații noi, ca să se asigure că firma respectă toate regulile și evită problemele legale.
Un angajator decide să stabilească prin regulamentul intern că angajații săi nu pot cere nici măcar o zi de concediu de odihnă dacă au mai puțin de șase luni în firmă. Practic, decide să condiționeze acordarea concediului de o vechime minimă în companie. E legal? Nu întotdeauna, iată de ce: Citește articolul
Departamentul Juridic & Conformitate trebuie să înțeleagă exact ce înseamnă noile comunicări fiscale, care sunt drepturile de contestare și ce pași legali trebuie urmați pentru a asigura respectarea legii și pentru a apăra interesele companiei în fața Fiscului.
Noul sistem de impozitare a clădirilor nerezidențiale, care se va aplica din 2023, prevede că autoritățile locale vor trimite firmelor comunicări cu valoarea construcțiilor și impozitul aferent, potrivit OG 16/2022. Deși este menționată posibilitatea de a obiecta cu privire la comunicări, specialiștii spun că aceste documente nu vor putea fi contestate la fel ca alte acte administrativ-fiscale. În schimb, vor putea fi contestate deciziile de impunere emise ulterior transmiterii comunicărilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și proceduri care privesc înființarea și înregistrarea companiilor, pentru a asigura respectarea tuturor cerințelor legale și pentru a fi la curent cu modificările legislative.
Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de respectarea legilor privind programul de lucru, orele suplimentare și drepturile angajaților, pentru a asigura că firma acționează legal și evită problemele juridice.
Prestarea orelor suplimentare nu se face întotdeauna în baza unei dispoziții exprese, a unui acord dat în scris ș.a.m.d. - adică a unei dovezi solide și care să ducă nemijlocit la concluzia că angajatorul a cerut și angajatul a fost de acord să presteze muncă peste program. Dar asta nu înseamnă că, dacă angajatului nu i-au fost recompensate nicicum orele peste program, nu ar putea deloc să obțină recompensarea lor ulterior, în instanță, dacă e cazul. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile fiscale și de muncă, mai ales în cazul contractelor part-time, pentru a evita amenzi sau alte probleme legale. De asemenea, este important să știe cine poate verifica și aplica amenzi firmei, în special în domenii precum comerțul online, construcțiile sau transporturile.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 15 - 21 august 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de respectarea legilor și regulilor interne ale companiei. Articolul oferă detalii esențiale despre cum trebuie aplicate sancțiunile disciplinare pentru a fi legale, evitând astfel procese sau probleme cu autoritățile.
Angajatorul nu poate sancționa orice comportament al angajatului care nu îi convine și nu poate aplica orice fel de sancțiune consideră, aleasă aleatoriu, disproporționat sau chiar cu rea-credință. Deși are prerogativa disciplinară, aceasta e strict regulată de Codul muncii, care la rândul său îi impune angajatorului, în limitele date, să-și traseze la rândul său procedurile, abaterile și sancțiunile aferente. Cert e că până și aplicarea banalului avertisment scris trebuie tratată cu atenție. Iată, mai jos, o sinteză a celor mai interesante și importante aspecte pe care le-am scris despre sancțiunile disciplinare în ultima perioadă: Citește articolul
Acest departament este interesat de procedurile legale de recuperare a sumelor plătite, asigurându-se că orice acțiune legată de amenzi sau restituiri respectă întocmai cadrul legal și termenele stabilite.
Acum că a fost publicată procedura pentru restituirea amenzilor plătite pentru necompletarea formularului PLF (formularul digital de intrare în România pe care a trebuit să îl completăm în timpul stării de alertă), iată care sunt pașii ce trebuie urmați, până la jumătatea lui noiembrie: Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă exact cum funcționează legile legate de conflictele de muncă, deciziile Curții Constituționale și unde se judecă procesele, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a gestiona corect orice litigiu.
Codul muncii prevede că locul judecării conflictelor de muncă se stabilește în funcție de cine este reclamantul - la instanța din raza domiciliului salariatului sau la instanța din raza sediului angajatorului. Astfel, dacă angajatorul este reclamantul și salariatul trebuie să facă eforturi suplimentare pentru a participa la proces, nu ne aflăm în fața unei îngreunări a accesului la justiție, au apreciat, într-o decizie apărută recent, judecătorii Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile atunci când un angajat își dă demisia, ca să evite amenzi sau probleme legale. Articolul le explică exact ce obligații au și cum să acționeze corect, conform legii muncii.
În cazul demisiilor, angajatorii trebuie să aibă în vedere câteva aspecte: obligația de a înregistra demisia, dacă vor sau nu ca angajatul să mai rămână în perioada de preaviz la muncă, decizia de constatare a încetării raportului de muncă prin demisie și emiterea adeverinței către angajat, la final. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul explică noile legi referitoare la modul în care anumite beneficii acordate angajaților sunt scutite de taxe, ajutând la asigurarea că firma respectă legislația în vigoare.
Schimbările majore la Codul fiscal aduse de OG 16/2022 includ și două beneficii complet noi pe care angajatorii le pot acorda fără a datora taxe salariale la stat (în anumite limite). Acestea sunt valabile din ianuarie 2023 și se numără printre beneficiile pentru care Guvernul a stabilit, ca cerință de netaxare, un plafon lunar total maxim de 33% din salariul de bază. Citește articolul