avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 602 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

De principiu, angajatorul nu ar putea condiționa dreptul la concediu de odihnă de o vechime minimă în firmă

Departamentul juridic trebuie să știe exact ce spune legea despre concedii, mai ales pentru angajații noi, ca să se asigure că firma respectă toate regulile și evită problemele legale.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 August 2022 | 16984 | Timp de citire: 5 min.

Un angajator decide să stabilească prin regulamentul intern că angajații săi nu pot cere nici măcar o zi de concediu de odihnă dacă au mai puțin de șase luni în firmă. Practic, decide să condiționeze acordarea concediului de o vechime minimă în companie. E legal? Nu întotdeauna, iată de ce: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitarea clădirilor: Firmele vor putea să conteste deciziile de impunere, dacă obiecțiile la comunicările autorităților sunt ignorate

Departamentul Juridic & Conformitate trebuie să înțeleagă exact ce înseamnă noile comunicări fiscale, care sunt drepturile de contestare și ce pași legali trebuie urmați pentru a asigura respectarea legii și pentru a apăra interesele companiei în fața Fiscului.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 August 2022 | 8024 | Timp de citire: 2 min.

Noul sistem de impozitare a clădirilor nerezidențiale, care se va aplica din 2023, prevede că autoritățile locale vor trimite firmelor comunicări cu valoarea construcțiilor și impozitul aferent, potrivit OG 16/2022. Deși este menționată posibilitatea de a obiecta cu privire la comunicări, specialiștii spun că aceste documente nu vor putea fi contestate la fel ca alte acte administrativ-fiscale. În schimb, vor putea fi contestate deciziile de impunere emise ulterior transmiterii comunicărilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În câteva luni, înființarea unei societăți se va putea derula în totalitate online, nu doar parțial, ca acum

Acest departament este interesat de noile legi și proceduri care privesc înființarea și înregistrarea companiilor, pentru a asigura respectarea tuturor cerințelor legale și pentru a fi la curent cu modificările legislative.

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 August 2022 | 6408 | Timp de citire: 2 min.

Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum demonstrez că trebuie să mi se recompenseze orele suplimentare dacă angajatorul nu mi-a cerut niciodată în scris să lucrez peste program?

Acest departament este direct interesat de respectarea legilor privind programul de lucru, orele suplimentare și drepturile angajaților, pentru a asigura că firma acționează legal și evită problemele juridice.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 August 2022 | 1 | 10195 | Timp de citire: 5 min.

Prestarea orelor suplimentare nu se face întotdeauna în baza unei dispoziții exprese, a unui acord dat în scris ș.a.m.d. - adică a unei dovezi solide și care să ducă nemijlocit la concluzia că angajatorul a cerut și angajatul a fost de acord să presteze muncă peste program. Dar asta nu înseamnă că, dacă angajatului nu i-au fost recompensate nicicum orele peste program, nu ar putea deloc să obțină recompensarea lor ulterior, în instanță, dacă e cazul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 15 - 21 august 2022

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile fiscale și de muncă, mai ales în cazul contractelor part-time, pentru a evita amenzi sau alte probleme legale. De asemenea, este important să știe cine poate verifica și aplica amenzi firmei, în special în domenii precum comerțul online, construcțiile sau transporturile.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
22 August 2022 | 1718 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 15 - 21 august 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sancțiunile disciplinare: Câteva lucruri pe care să le ai în vedere la reducerea salariului, aplicarea avertismentelor sau chiar a concedierii disciplinare

Acest departament este direct interesat de respectarea legilor și regulilor interne ale companiei. Articolul oferă detalii esențiale despre cum trebuie aplicate sancțiunile disciplinare pentru a fi legale, evitând astfel procese sau probleme cu autoritățile.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
22 August 2022 | 9148 | Timp de citire: 4 min.

Angajatorul nu poate sancționa orice comportament al angajatului care nu îi convine și nu poate aplica orice fel de sancțiune consideră, aleasă aleatoriu, disproporționat sau chiar cu rea-credință. Deși are prerogativa disciplinară, aceasta e strict regulată de Codul muncii, care la rândul său îi impune angajatorului, în limitele date, să-și traseze la rândul său procedurile, abaterile și sancțiunile aferente. Cert e că până și aplicarea banalului avertisment scris trebuie tratată cu atenție. Iată, mai jos, o sinteză a celor mai interesante și importante aspecte pe care le-am scris despre sancțiunile disciplinare în ultima perioadă: Citește articolul

ACCES GRATUIT
Pas cu pas

Cum obții restituirea amenzilor plătite pentru formularul PLF

Acest departament este interesat de procedurile legale de recuperare a sumelor plătite, asigurându-se că orice acțiune legată de amenzi sau restituiri respectă întocmai cadrul legal și termenele stabilite.

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Director Editorial, avocatnet.ro
21 August 2022 | 15 | 15966 | Timp de citire: 2 min.

Acum că a fost publicată procedura pentru restituirea amenzilor plătite pentru necompletarea formularului PLF (formularul digital de intrare în România pe care a trebuit să îl completăm în timpul stării de alertă), iată care sunt pașii ce trebuie urmați, până la jumătatea lui noiembrie: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Conflicte de muncă: Locul unde se judecă dosarul se stabilește în funcție de cine face reclamația. Prevederea e constituțională

Acest departament trebuie să înțeleagă exact cum funcționează legile legate de conflictele de muncă, deciziile Curții Constituționale și unde se judecă procesele, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a gestiona corect orice litigiu.

Alexandru Boiciuc în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 August 2022 | 6677 | Timp de citire: 4 min.

Codul muncii prevede că locul judecării conflictelor de muncă se stabilește în funcție de cine este reclamantul - la instanța din raza domiciliului salariatului sau la instanța din raza sediului angajatorului. Astfel, dacă angajatorul este reclamantul și salariatul trebuie să facă eforturi suplimentare pentru a participa la proces, nu ne aflăm în fața unei îngreunări a accesului la justiție, au apreciat, într-o decizie apărută recent, judecătorii Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Formalități și termene de respectat în cazul demisiilor

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile atunci când un angajat își dă demisia, ca să evite amenzi sau probleme legale. Articolul le explică exact ce obligații au și cum să acționeze corect, conform legii muncii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
21 August 2022 | 4689 | Timp de citire: 2 min.

În cazul demisiilor, angajatorii trebuie să aibă în vedere câteva aspecte: obligația de a înregistra demisia, dacă vor sau nu ca angajatul să mai rămână în perioada de preaviz la muncă, decizia de constatare a încetării raportului de muncă prin demisie și emiterea adeverinței către angajat, la final. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Două beneficii noi pot fi acordate de angajatori, din 2023, cu tratament fiscal preferențial

Acest departament este interesat deoarece articolul explică noile legi referitoare la modul în care anumite beneficii acordate angajaților sunt scutite de taxe, ajutând la asigurarea că firma respectă legislația în vigoare.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 August 2022 | 2 | 20059 | Timp de citire: 3 min.

Schimbările majore la Codul fiscal aduse de OG 16/2022 includ și două beneficii complet noi pe care angajatorii le pot acorda fără a datora taxe salariale la stat (în anumite limite). Acestea sunt valabile din ianuarie 2023 și se numără printre beneficiile pentru care Guvernul a stabilit, ca cerință de netaxare, un plafon lunar total maxim de 33% din salariul de bază. Citește articolul