Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile în vigoare atunci când se opresc bani din salariile angajaților pentru diverse datorii.
Datoriile acumulate de persoanele fizice pot duce la instituirea unor popriri pe veniturile acestora. Codul de procedură civilă prevede că veniturile salariale, cele primite periodic sau pensiile de stat pot fi urmărite, adică supuse executării silite, în anumite limite, însă sunt anumite venituri de care executorii nu se pot atinge. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu toate aspectele legale ale companiei, inclusiv înființarea și modificarea firmelor. Articolul detaliază o schimbare importantă în legislație, permițând înființarea firmelor integral online, ceea ce este esențial pentru activitatea juridică.
Una dintre schimbările importante care se vor introduce curând în relația cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) este că actele constitutive ale societăților vor putea fi încheiate și electronic, acestea fiind semnate electronic de fondatori sau de reprezentanții lor. În acest sens, Ministerul Justiției urmează să emită un ordin cu formularele-tip de acte constitutive care vor fi disponibile pentru încheiere electronică. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce condiții legale trebuie îndeplinite pentru ca o companie să aplice corect TVA-ul prin taxare inversă, mai ales având în vedere deciziile instanțelor europene.
Taxarea inversă nu poate fi aplicată în România fără ca furnizorul să obțină în prealabil un cod de TVA, a stabilit, printr-o decizie recentă, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Astfel, inspectorii fiscali pot cere plata retroactivă a TVA-ului furnizorilor care n-au cod de TVA, deși erau obligați să-l obțină, chiar dacă aceștia desfășoară operațiuni vizate de taxarea inversă. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și modificările legislative care pot afecta obligațiile cetățenilor și, implicit, ale angajaților, pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările în vigoare.
Cetățenii români încorporabili, respectiv bărbații de până la 35 de ani, și rezerviștii aflați temporar în afara granițelor vor trebui să se prezinte, în cazul în care se declară stare de asediu, de mobilizare sau război, la centrele militare din țară în cel mult două săptămâni, potrivit unui proiect recent prin care este propusă modificarea legislației privind pregătirea populaţiei pentru apărare. În plus, și cei cu domiciliul în străinătate vor trebui să contacteze un centru militar din țară. Citește articolul
Departamentul Juridic este interesat de acest articol pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare referitoare la concediile medicale și plata acestora, evitând astfel posibile amenzi sau probleme legale.
Atunci când face calculul indemnizației pe care trebuie să o plătească unui angajat care a primit un certificat de concediu medical (CM), angajatorul va lua în considerare media veniturilor brute din ultimele șase luni. Însă, dacă în precedentele șase luni, salariatul a mai avut alte concedii medicale, indemnizațiile acordate în acest răstimp vor sta și ele la baza calcului celei mai recente indemnizații de CM ce va fi acordată. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă legile și regulile (cum ar fi ordonanțele de urgență și ordinele fiscale) atunci când cere compensația de la stat pentru reducerea prețului la carburanți și respectă termenele limită de depunere a documentelor.
Fiscul a oficializat miercuri declarația 179, pe care o folosesc benzinăriile care scad prețurile carburanților în perioada iulie - septembrie 2022 pentru a-și reduce din sumele datorate la stat. Formularul se va depune la termenele din 25 august, 25 septembrie și 25 octombrie. Citește articolul
Angajarea cetățenilor străini implică o serie de legi și reglementări specifice (vize, permise de muncă, contracte), iar departamentul juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate aceste norme.
La jumătatea acestui an, în România erau angajați oficial 84.936 de salariați străini, din 178 de ţări, de aproape două ori mai mulți decât în iunie 2019, o consecință a deficitelor de pe piaţa muncii de la nivel local, care a forţat mediul privat să caute personal în afara graniţelor ţării, în special în Asia. Citește articolul
Se asigură că firma respectă noile legi legate de taxele pe proprietăți și înțelege cum acestea influențează obligațiile legale ale companiei.
Guvernul schimbă radical, din 2023, sistemul impozitării locale a clădirilor nerezidențiale. Astfel, s-a renunțat complet la obligația proprietarilor de a-și evalua, o dată la câțiva ani, clădirile pe care le dețin. Mai nou, valorile clădirilor sunt luate din studiile de piață administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici. Citește articolul
Articolul detaliază obligațiile legale ale companiei referitoare la plata contribuțiilor pentru angajații part-time, conform Ordonanței de Urgență 16/2022. Departamentul Juridic se asigură că firma respectă toate prevederile legislative și evită riscurile de neconformitate.
Începând cu salariul din luna august, anumitor salariați part-time li se vor achita contribuții mai mari la pensie și sănătate. Totuși, această majorare a banilor care se vor duce către sistemul de pensii publice nu înseamnă că vor acumula o vechime mai mare în muncă, ci vor avea un punctaj lunar mai mare pentru stabilirea pensiei pe care o vor primi. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că toate deciziile legate de modificarea contractelor de muncă și de aplicarea noilor reglementări fiscale (cum ar fi OG nr. 16/2022) respectă legislația în vigoare și că orice acte adiționale sunt redactate corect.
Nivelul de taxare aplicat veniturilor din salarii nu e o chestiune prinsă în contractul de muncă - cu atât mai mult că în România impozitarea cunoaște schimbări atât de dese, cu care contractele de muncă nu ar avea de ce să țină pasul. În contracte se regăsesc cuantumul salariului, eventualele bonusuri sau venituri extra, iar o eventuală schimbare fiscală ce ar presupune suportarea unor taxe mai mari de către angajatori, cum se va întâmpla din august la contractele part-time sub minimul pe economie, nu presupune modificări contractuale. Citește articolul