Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate normele și legile în vigoare referitoare la sănătatea angajaților și perioadele de izolare, pentru a evita problemele legale.
De ceva vreme, numărul îmbolnăvirilor cu COVID-19 înregistrează creșteri importante, ajungând marți la peste 12.000 de cazuri într-o singură zi. Cei ce au confirmarea îmbolnăvirii cu COVID-19 trebuie să stea izolați, de principiu, cinci zile, perioadă pentru care pot cere concediu medical de la medicul de familie. Citește articolul
Se asigură că toate contractele de muncă sunt încheiate corect și că firma respectă legile muncii, pentru a evita amenzi și probleme legale legate de răspunderea patrimonială.
Într-o relație de muncă legală, pagubele produse de un salariat, din vina și/sau în legătura cu munca sa, pot fi recuperate de către angajator prin atragerea răspunderii patrimoniale. Însă, în lipsa existenței și înregistrării unui contract individual de muncă, în situația în care un angajator vrea să recupereze daunele produse de un lucrător o poate face doar în instanță, ceea ce va duce la recunoașterea faptului că el însuși a săvârșit o contravenție. Citește articolul
Departamentul e responsabil să se asigure că firma respectă toate legile și regulile. Acest articol le explică noile reglementări despre amânarea ratelor la bănci, ce acte sunt necesare și cum să le completeze corect pentru a nu avea probleme legale.
Deși normele de aplicare ale actului normativ ce oferă posibilitatea amânării ratelor la credite ar fi trebuit să apară până la jumătatea lunii, Guvernul a adoptat de-abia azi un proiect de hotărâre în acest sens. Pentru ca persoanele fizice să poată accesa această măsură de sprijin vor trebui să nu aibă rate restante, iar persoanele juridice să aibă încasări sau rezultate nete cu cel puțin 25% mai mici decât cele din 2021. Citește articolul
Departamentul Juridic și Conformitate trebuie să fie la curent cu toate noile legi și modificări ale Codului Fiscal, chiar și cele care vizează investitorii individuali, pentru a se asigura că firma este în conformitate și pentru a înțelege peisajul legal general.
Din 2023 intră în vigoare un regim fiscal simplificat pentru investitorii individuali, adică persoanele fizice care obțin câștiguri din vânzarea titlurilor de valoare (printre care și acțiunile la societăți) prin intermediari. Deși noile reguli îi scapă pe investitori de depunerea declarației unice pentru raportarea impozitului pe venit, specialiștii atenționează că, dacă se depășește o anumită limită de venituri, formularul trebuie depus pentru raportarea contribuției la sănătate (CASS). Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că toate politicile și contractele companiei privind beneficiile sunt în conformitate cu noua legislație (OG nr. 16/2022), pentru a preveni riscurile legale și a asigura respectarea legii.
Cele mai multe dintre veniturile nesalariale sau beneficiile extrasalariale pe care angajații le primesc de obicei nu vor intra calculul pe care angajatorii vor trebui să-l facă de anul viitor pentru a nu depăși un plafon lunar de 33% din salariul de bază aferent postului. Totuși, modificările aduse de OG nr. 16/2022 vor da ceva mai multă bătaie de cap angajatorilor începând de anul viitor, efectul lor fiind acela de a îngreuna analiza fiscală ce se face în privința acestor venituri. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă exact cum se interpretează legea privind angajații și regimul de impozitare, ca să se asigure că firma respectă toate regulile și nu are probleme legale.
Una dintre condițiile obligatorii, din 2023, pentru a aplica impozitul micro va fi de a avea cel puțin un salariat, iar acesta va trebui să fie angajat cu normă întreagă. Cu toate acestea, există și alte modalități prin care firmele să bifeze legal condiția. Citește articolul
Articolul detaliază noile reglementări legislative privind impozitarea clădirilor. Departamentul Juridic & Conformitate trebuie să înțeleagă aceste modificări legislative pentru a se asigura că firma, precum și proprietățile sale, respectă toate obligațiile legale și cerințele de conformitate, în special cele legate de declararea destinației imobilelor.
În cazul impozitelor și taxelor pe imobile, schimbarea de paradigmă adusă de OG nr. 16 /2022, cu aplicare din 2023, este uriașă. În egală măsură cu alte prevederi din ordonanță, nici aceasta nu a scapat de critici. Vorbim, mai exact, de o simplificare a modalității de calcul a impozitelor, dar și de eliminarea impozitului pentru clădirile cu destinație mixtă. Aici, având în vedere că până anul viitor organele fiscale locale și consiliile locale au destul de mult de muncă pentru a se adapta noilor modificări, e posibil să vedem mulți contribuabili trecuți în mod nedrept sau abuziv în categoria plătitorilor de impozit nerezidențial. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul detaliază noi legi și reglementări privind drepturile și obligațiile la racordarea la rețeaua electrică și recuperarea costurilor, asigurând astfel conformitatea companiei.
Alături de clienții casnici, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), întreprinderile familiale (IF) și autoritățile publice ce acoperă, în primă fază, costurile cu branșarea la rețeaua de energie electrică își vor putea recupera banii de la operatorul de distribuție în cel mult cinci ani. Măsura apare într-o lege ce se aplică din această săptămână. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Articolul avertizează despre riscurile fiscale și practicile de evaziune care pot duce la probleme legale și amenzi, fiind esențial pentru menținerea conformității.
Activitatea de management al riscurilor fiscale este una foarte importantă la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese din raportul de performanță al instituției pe anul 2021. Astfel, ANAF a prezentat trei practici care, în cursul anului precedent, au adus sute de contribuabili în zona de risc fiscal. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile legi și reguli legate de facturarea electronică (e-Factura), termenele limită și eventualele amenzi, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
În cazul e-Factura, autoritățile vor introduce la un moment dat atât un termen de raportare a facturilor electronice, pentru cine e obligat să folosească sistemul, cât și amenzi pentru nerespectarea acestuia, au precizat reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul