Permite identificarea și evaluarea riscurilor legate de siguranța publică, amenințările teroriste sau urgențele de sănătate publică, care ar putea afecta continuitatea afacerii și necesită planuri de intervenție.
O recent oficializată hotărâre guvernamentală, menită să consolideze mecanismul de securitate internă, stabilește cadrul juridic aplicabil în situațiile în care este necesară reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne, în conformitate cu normele Codului Frontierelor Schengen. Actul normativ conține procedurile de decizie și acțiune în cazul unor amenințări grave la adresa ordinii publice sau securității naționale, în condițiile în care, după aderarea României la spațiul Schengen, nu exista un cadru juridic specific în domeniul reintroducerii controalelor la frontierele interne. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile financiare și de conformitate, asigurându-se că firma nu va avea probleme (amenzi, litigii) din cauza nerespectării noilor reguli fiscale și de raportare a contribuțiilor sociale.
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare urmează să fie modificate în curând pentru a pune în aplicare schimbările din august 2025 la lista persoanelor care datorează contribuția la sănătate (CASS) și la regulile concediilor medicale pentru boli obișnuite. Citește articolul
Articolul descrie o metodologie pentru a identifica și preveni riscul ca un copil să fie separat de familie. Acest departament este interesat de modul în care sunt identificate riscurile (în acest caz, sociale) și cum sunt stabilite proceduri clare pentru a le gestiona și a le controla.
În 2023 au fost stabilite o serie de reguli pentru organizarea activității de prevenire a separării copilului de familie. Acum s-a stabilit, printr-o hotărâre apărută marți, actualizarea metodologiei de lucru privind colaborarea dintre direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi serviciile publice de asistenţă socială, astfel încât activitățile de prevenire a separării copilului de familie, inclusiv în cazul părinților plecați la muncă în străinătate, să fie mai eficiente. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare ale companiei. O creștere semnificativă a taxelor pe proprietăți este un risc important care trebuie evaluat și gestionat.
În contextul în care regulile impozitelor locale pentru clădiri se schimbă semnificativ din 2026, specialiștii atrag atenția că acest lucru va avea un efect direct asupra taxei pe lux pentru clădirile scumpe (impozitul special pe bunurile imobile de valoare mare). Citește articolul
Acest departament urmărește ca firma să nu aibă pierderi sau probleme din cauza greșelilor la calcularea concediilor medicale și să se asigure că se respectă toate procedurile de control intern.
Noile reguli de calcul pentru indemnizațiile de concediu medical, în vigoare de la 1 august, vizează doar concediile pentru boli obișnuite și accidente în afara muncii. Cuantumul acestora variază acum în funcție de durata concediului: 55% , 65% sau 75%. Cuantumul tuturor celorlalte indemnizații de medical rămâne neafectat de la 1 august, dar trebuie subliniat că angajatorii care nu declară accidentele de muncă îi vor prejudicia suplimentar pe angajații care au nevoie de medical, în condițiile date. Citește articolul
Monitorizează și previne situațiile în care nerespectarea legilor privind mamele ar putea genera probleme legale, amenzi sau riscuri pentru companie.
Săptămâna 1-7 august marchează la nivel global „Săptămâna Mondială a Alăptării”, un prilej excelent pentru a readuce în discuție un subiect foarte important în sfera relațiilor de muncă: protecția salariatei care se întoarce la serviciu și continuă să își alăpteze copilul. Legislația națională, aliniată la standardele europene și internaționale, oferă un cadru de protecție robust, însă aplicarea sa practică generează adesea nelămuriri. Citește articolul
Acest departament vrea să se asigure că firma evită riscurile financiare și legale. Schimbările legislative care influențează bugetul și drepturile angajaților pot crea riscuri dacă nu sunt gestionate corect, iar controlul cheltuielilor este un aspect cheie.
Personalul din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care lucrează în condiții deosebite va suporta o reducere a numărului de zile de concediu de odihnă suplimentar, conform unui nou proiect de ordin. Măsura este una temporară, aplicabilă în perioada 1 iulie 2025 – 31 decembrie 2026, și are ca scop limitarea cheltuielilor publice pentru încadrarea în țintele de deficit bugetar. Astfel, durata concediului suplimentar va fi redusă proporțional la o perioadă cuprinsă între trei și cinci zile lucrătoare, în funcție de drepturile deținute anterior, ca parte a implementării prevederilor referitoare la stabilirea unor măsuri privind personalul plătit din fonduri publice. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe care sunt riscurile legate de spălarea banilor și finanțarea terorismului și cum să dezvolte sisteme interne pentru a le identifica, evalua și preveni, protejând astfel firma de posibile pericole.
Recent, Guvernul României a emis un proiect de hotărâre privind Strategia națională pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului 2025-2030. Acest document programatic răspunde angajamentelor internaționale ale României în domeniul AML/CFT și vine în contextul intensificării eforturilor globale și europene de combatere a acestor fenomene. Citește articolul
Acest departament caută și evaluează posibilele pericole pentru companie. Schimbările în modul de impozitare a dividendelor pot influența finanțele firmei, creând noi riscuri sau modificând pe cele existente, de aceea ei trebuie să fie informați pentru a le gestiona eficient.
După zece ani în care acționarii și asociații companiilor au beneficiat de o impozitare redusă a veniturilor din dividende, autoritățile au stabilit o revenire la cota de 16% începând cu 1 ianuarie 2026. Totuși, trebuie subliniat că, chiar și în aceste condiții, impozitarea dividendelor rămâne mai mică în România decât în multe alte state europene. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat să identifice și să evalueze riscurile financiare sau de conformitate care pot apărea din modificările legislației privind asigurările de sănătate, pentru a le gestiona eficient.
Din această lună se aplică noi reguli pentru dobândirea calității de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, ele fiind modificate, la final de iulie, printr-o lege ce conține o serie de măsuri fiscal-bugetare. Pentru a fi posibilă punerea în aplicare a noilor reguli din domeniu, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a modificat recent normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calității de asigurat. Citește articolul