avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 595 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES PREMIUM

UPDATE Inspecția fiscală: Trei modificări oficiale importante la acest tip de control

Acest departament este interesat de felul în care se pot realiza inspecțiile fiscale la distanță, folosind mijloace electronice, pentru a asigura suportul tehnic și securitatea datelor implicate în aceste procese.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Septembrie 2022 | 12002 | Timp de citire: 3 min.

O ordonanță simplă prin care Guvernul a stabilit recent mai multe modificări de procedură fiscală conține și trei măsuri importante legate de derularea inspecțiilor fiscale la contribuabili. Noile reguli sunt aplicabile începând din 3 septembrie 2022. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Cererile privind actele civile vor putea fi depuse, din 2023, la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie

Deoarece articolul menționează crearea unui sistem informatic (SIIEASC) pentru înregistrarea actelor de stare civilă, acest departament este interesat de cadrul legal care guvernează modul în care sunt colectate, stocate și procesate datele personale, pentru a asigura conformitatea cu regulile de protecție a datelor (GDPR) și securitatea informațiilor.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
29 August 2022 | 1 | 8190 | Timp de citire: 1 min.

Stabilirea cadrului legal pentru operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), care, în momentul de față, se află în plină implementare și care va facilita obținerea acestor acte, și introducerea posibilității ca cetățenii să poată depune cererile în materie de stare civilă, din 2023, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie sunt doar câteva dintre măsurile oficializate recent de Guvern prin OG. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ar putea să cuprindă evaluarea anuală a salariatului și chestiuni de prelucrare a datelor personale?

Articolul discută despre importanța instruirii angajaților în privința prelucrării datelor personale, prevenirea incidentelor de securitate și consecințele nerespectării GDPR, fiind un ghid util pentru protejarea informațiilor sensibile.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
25 August 2022 | 1715 | Timp de citire: 3 min.

Despre instruirea angajaților în materia prelucrării datelor personale se poate vorbi îndelung, de la teorie la aplicarea teoriei. Acum ceva vreme, chiar autoritatea română de profil (ANSPDCP) a subliniat ideea că instruirea în sine nu ar trebui să fie doar o chestiune la nivel declarativ și că în mod ideal ar trebui secondată de verificarea cunoștințelor însușite de angajații instruiți. GDPR nu se schimbă, dar instruirea ar trebui să se facă periodic - pentru că, simplu, oamenii uită și trebuie să li se reamintească ce (nu) au de făcut. Un angajator și-ar putea propune, astfel, ca alături de alte obiective trasate, angajații să bifeze și chestiuni ce țin de corecta prelucrare a datelor personale ale clienților, de pildă. Și, subsecvent, să evalueze angajații în mod corespunzător. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Utilizarea camerelor de bord în trafic nu e totdeauna o chestiune în scop personal. Când ar putea deveni relevant GDPR pentru șoferi

Acest departament e direct responsabil cu aplicarea regulilor de protecție a datelor (GDPR) și trebuie să înțeleagă cum se aplică acestea pentru camerele video din mașini, cum se stochează, se gestionează și se șterg filmările în siguranță, conform legii.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
23 August 2022 | 2 | 9496 | Timp de citire: 6 min.

Folosirea camerelor de bord de către șoferi se face, în principal, pentru a surprinde incidentele din trafic - șoferul vrea să se asigure că, în caz de ceva, are la îndemână o probă, chiar dacă, poate, nu este el cel implicat în acel incident. Despre folosirea acestor camere, din perspectiva GDPR, se spune că e strict personală ori domestică, dar în practică lucrurile stau diferit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În câteva luni, înființarea unei societăți se va putea derula în totalitate online, nu doar parțial, ca acum

Departamentul IT este interesat de modul în care procesele de înregistrare a companiilor devin integral online, folosind semnături electronice și transmitere digitală, pentru a asigura suportul tehnic și securitatea informațiilor.

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 August 2022 | 6409 | Timp de citire: 2 min.

Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum demonstrez că trebuie să mi se recompenseze orele suplimentare dacă angajatorul nu mi-a cerut niciodată în scris să lucrez peste program?

Departamentul IT poate fi implicat în gestionarea și furnizarea de date digitale (cum ar fi orele la care sunt create documente sau trimise emailuri) care pot servi drept dovadă în cazul unor dispute legate de orele suplimentare.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 August 2022 | 1 | 10195 | Timp de citire: 5 min.

Prestarea orelor suplimentare nu se face întotdeauna în baza unei dispoziții exprese, a unui acord dat în scris ș.a.m.d. - adică a unei dovezi solide și care să ducă nemijlocit la concluzia că angajatorul a cerut și angajatul a fost de acord să presteze muncă peste program. Dar asta nu înseamnă că, dacă angajatului nu i-au fost recompensate nicicum orele peste program, nu ar putea deloc să obțină recompensarea lor ulterior, în instanță, dacă e cazul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce măsură un angajator poate să-i ceară unui candidat decizia prin care a încetat fosta relație de muncă

Echipa de IT și protecția datelor trebuie să înțeleagă riscurile legate de colectarea și stocarea informațiilor personale ale candidaților și să se asigure că sistemele respectă regulile de confidențialitate și securitate a datelor, conform legii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 August 2022 | 2866 | Timp de citire: 3 min.

La orice încetare a unui contract individual de muncă (CIM), angajatorul este obligat să elibereze fostului salariat un extras din Revisal din care să reiasă vechimea în muncă, salariul, activitatea desfășurată și durata ei, precum și temeiul legal care a stat la încetarea CIM-ului. Totuși, în eventualitatea în care un alt angajator cere unui candidat o copie după acest extras pentru probarea vechimii în muncă/specialitate, datele referitoare la temeiul de încetare a contractului (indiferent că vorbim de demisie, acordul părților sau concediere, chiar și disciplinară) pot fi cenzurate, deoarece aceste informații nu sunt esențiale pentru verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale, așa cum este prevăzută ea de Codul muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarațiile pe propria răspundere pentru aplicarea scutirii de la suprataxarea part-time pot fi date și semnate electronic?

Departamentul de IT este responsabil de implementarea și securitatea sistemelor de semnătură electronică, iar acest articol îi ajută să înțeleagă condițiile legale în care aceste semnături pot fi folosite pentru documentele angajaților, asigurând conformitatea și funcționalitatea tehnică.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 August 2022 | 1 | 2263 | Timp de citire: 3 min.

Nici ordonanța care a introdus suprataxarea la contractele part-time sub minimul pe economie, nici ordinul care reglementează aplicarea uneia dintre excepțiile de la suprataxare nu prevede în ce măsură declarațiile cu privire la existența altor contracte date de salariații part-time pot fi semnate și transmise electronic sau trebuie depuse în mod obligatoriu, fizic, cu semnătură olografă. Așa că ne rămâne doar să ne uităm în Codul muncii pentru a încerca să răspundem la această dilemă: Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE S-a stabilit mai clar ce polițiști constată contravențiile legate de comerțul online, calitatea în construcții sau transportul deșeurilor

Informația este relevantă pentru a cunoaște autoritățile care aplică sancțiuni în domeniul comerțului electronic, având în vedere că acest domeniu implică și aspecte de securitate IT și date cu caracter personal.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 August 2022 | 4633 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a clarificat, printr-un ordin oficializat miercuri, care sunt angajații din cadrul acestei instituții care pot constata anumite contravenții stabilite în cadrul mai multor acte normative. Acest lucru era necesar deoarece în legislație erau menționați ca fiind abilitați să constate contravențiilor și, eventual, să aplice sancțiuni "polițiști" sau "ofițeri sau subofițeri de poliție", însă fără a fi stabilite, în mod clar, ce departamente sau structuri din cadrul MAI le pot aplica în mod efectiv. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă ai un site pe care vinzi sau intermediezi o vânzare, ai o nouă obligație de îndeplinit începând de joia aceasta

Pentru magazinele online, cei de la IT se ocupă să implementeze tehnic cerințele, adică să pună imaginile corecte (pictogramele) pe site, să se asigure că au mărimea corectă și că link-urile necesare funcționează.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
16 August 2022 | 1 | 7596 | Timp de citire: 2 min.

De joi, mai multe categorii de comercianți și intermediari au obligația de a afișa nu doar în magazinele fizice, ci și pe site-urile aferente business-ului o nouă plachetă informativă pentru consumatori. Iată cum arată acesta și unde trebuie amplasată pe site, precum și ce amendă riscă cei care nu se conformează noii obligații: Citește articolul