Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Deși nu este un departament principal, IT-ul este interesat de modul în care se realizează depunerea electronică a documentelor și de folosirea semnăturilor digitale, pentru a se asigura că există infrastructura tehnică necesară și că procesul este sigur.
Anumite companii trebuie să transmită autorităților raportările contabile semestriale, exclusiv online, până la data de 16 august 2022, conform unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Obligația îi vizează numai pe cei cu afaceri de peste un milion de euro. Citește articolul
Se asigură că datele personale ale angajaților, incluse în contractele de muncă și operate în diverse sisteme, sunt protejate conform normelor de confidențialitate (GDPR).
Modelul contractului de muncă este stabilit la nivel normativ printr-un ordin de ministru. Plecând de la modelul-cadru, cu toate elementele obligatorii care trebuie să se regăsească în toate contractele de muncă, cei care le întocmesc trebuie să acorde atenție fiecărei prevederi în parte pentru a pune la punct un contract în mod corect și cu respectarea întocmai a Codului muncii, dar și care să redea în mod corect intențiile părților, rezultatul negocierii lor ș.a.m.d.. Citește articolul
Departamentul IT se ocupă de echipamente și software. Articolul menționează că investițiile în IT (calculatoare, programe informatice) pot fi scutite de impozit, ceea ce îi ajută la bugetarea proiectelor.
În 2023, multe companii care plătesc acum impozit micro vor trebui să treacă la impozitul pe profit, după ce Guvernul a schimbat radical, prin OG 16/2022, regulile regimului microîntreprinderilor. Odată cu această schimbare, actualele microfirme vor căpăta acces la mai multe facilități fiscale, însă asta înseamnă și că trebuie să fie mai atente la cheltuielile pe care le fac și la justificarea acestora. Citește articolul
Acest departament are rolul de a implementa și gestiona măsurile tehnice și organizatorice pentru protecția datelor (GDPR), inclusiv sistemele de supraveghere, și de a se asigura că firma respectă cerințele de securitate cibernetică și confidențialitate.
Supravegherea la locul de muncă ori prelucrarea datelor în baza temeiurilor greșite, în mod excesiv ori fără informare prealabilă sunt încă probleme cu care angajatorii se confruntă când vine vorba de respectarea GDPR în materia datelor personale ale angajaților. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de protecția datelor personale și securitatea informațiilor. Articolul explică ce informații trebuie oferite persoanelor vizate și cum trebuie gestionată relația cu autoritatea de supraveghere, aspecte cruciale pentru rolul lor.
Operatorii de date personale au obligația de a răspunde solicitărilor Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) și de a nu obstrucționa investigațiile pe care Autoritatea le desfășoară în ceea ce-i privește. În caz contrar, amenda se ridică la câteva mii de lei pe zi. Citește articolul
Acest departament se ocupă de sistemele care prelucrează date personale și de asigurarea că toate aceste sisteme și proceduri respectă legea privind protecția datelor (GDPR), inclusiv în cazul camerelor de supraveghere.
Datele personale ar trebui prelucrate în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată de prelucrări. Asta acoperă și ideea de a le prelucra în scopurile enunțate. Un angajator a decis să ia datele angajatului și să-i facă o programare la vaccinare - fără voia acestuia. Citește articolul
Angajații de la IT sunt responsabili de implementarea și buna funcționare a sistemului e-Transport în cadrul companiei, precum și de integrarea cu alte programe interne, așa cum se menționează în articol.
Autoritățile lucrează de zor la rezolvarea problemelor întâmpinate de contribuabili în folosirea sistemului e-Transport, prin care se declară anumite transporturi rutiere de bunuri riscante, a informat luni șeful Fiscului. În același timp, acesta a spus că ideea este de a pune totul la punct până la finalul lunii septembrie 2022, astfel încât să nu fie nevoie de o nouă amânare a regimului sancționatoriu aferent e-Transport. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de securitatea informatică a companiei, de implementarea soluțiilor anti-atac cibernetic (precum Data Loss Prevention) și de crearea unui plan de răspuns la incidentele informatice pentru a proteja toate datele digitale sensibile.
În contextul digitalizării accelerate a relației dintre Fisc și contribuabili, specialiștii atenționează că este nevoie de măsuri suplimentare pentru a proteja datele financiar-fiscale de posibilele atacuri cibernetice. În caz contrar, companiile riscă să aibă probleme atât cu autoritățile fiscale, cât și în spațiul public. Citește articolul
Articolul detaliază cerințele privind transmiterea facturilor în sistemul RO e-Factura, informații utile pentru departamentul IT care se ocupă de implementarea și administrarea soluțiilor de facturare electronică în companie.
Chiar dacă, începând din aprilie 2022, unităţile afiliate sunt obligate să transmită în sistemul RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor de vacanță, nu există și o obligație legală care să forțeze operatorii economici să și emită facturi clienților, atunci când acceptă plata serviciilor cu vouchere de vacanță. Practic, din analiza prevederilor legale incidente, reiese că obligatorie este doar transmiterea eventualelor facturi emise în sistemul național de facturare electronică, nu și emiterea facturilor în cazul acceptării de vouchere de vacanță.
Citește articolulAcest departament este responsabil cu implementarea sistemelor și proceselor care se asigură că datele personale sunt folosite corect și în siguranță. Ei trebuie să știe cum să gestioneze cererile de opoziție și să se asigure că datele nu mai sunt prelucrate în scopurile unde persoana nu mai dorește.
Cea mai recentă amendă pe care ANSPDCP ne-o prezintă în mod public vizează un mare comerciant care a trimis mesaje cu conținut comercial, prin sms, unei persoane chiar și după ce, în urma solicitărilor acesteia de a nu-i mai fie prelucrate datele în scop de marketing, a informat-o că a încetat aceste prelucrări. Practic, compania i-a recunoscut dreptul la opoziție petentei, i-a confirmat că îl va respecta pe viitor și că datele personale nu vor mai fi prelucrate în scop de marketing, dar a ales, în practică, să nu-i respecte dreptul. Cu această ocazie, ne reamintim de condițiile dreptului la opoziție. Citește articolul