avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 612 soluții astăzi
Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF

O firmă prinsă că storna facturi fără a returna banii aferenți a trebuit să achite sume suplimentare pentru TVA și impozit pe profit

Ajută la înțelegerea cum trebuie respectate legile fiscale pentru a evita problemele cu autoritățile de control și ce riscuri există dacă nu se fac lucrurile corect.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Iulie 2025 | 22421 | Timp de citire: 1 min.

În momentul în care o factură este stornată, suma încasată în baza acesteia trebuie restituită clientului. Cu toate acestea, o firmă verificată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) proceda altfel - storna facturile, dar păstra banii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sedii fixe și permanente: Sfaturi de la trei specialiste pentru a reduce riscurile în caz de controale ale ANAF

Articolul subliniază importanța conformității legale, a analizei deciziilor Curții de Justiție a UE și a modului în care trebuie întocmite contractele și documentația pentru a respecta legislația fiscală și a preveni litigii.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Iulie 2025 | 2049 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a reduce cât mai mult riscurile stabilirii de sedii fixe și permanente în urma controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialistele de la Viboal FindEx au venit recent cu o serie de sfaturi pentru companii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

IGPR: Toate restricțiile medicale ale șoferilor trebuie să se regăsească în permisul de conducere

Articolul explică normele legale valabile pentru toți șoferii și pentru obținerea permisului de conducere, ajutând compania să se asigure că respectă legea și evită penalitățile.

avocatnet.ro în Ghid auto
15 Iulie 2025 | 1 | 36211 | Timp de citire: 2 min.

Atât restricțiile medicale, cât și adaptările obligatorii ale autovehiculelor ori aspectele administrative trebuie înscrise într-o rubrică specială a permisului de conducere, potrivit unor coduri armonizate la nivelul Uniunii Europene (UE), după cum subliniază Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns recent la o solicitare făcută de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Imobile din clădiri foarte vechi, fără expertiză tehnică, prezentate adesea ca investiții: cumpărătorii ar trebui să manifeste prudență. Iată de ce

Acest departament este interesat pentru că articolul explică legile legate de siguranța clădirilor la cutremur și interdicțiile de închiriere sau vânzare a apartamentelor în clădiri cu risc seismic mare, ajutând compania să respecte regulile.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Iulie 2025 | 2707 | Timp de citire: 5 min.

În ultima perioadă, în mediul online au început să apară numeroase recomandări din partea unor agenți imobiliari care încurajează achiziționarea de apartamente aflate în clădiri neexpertizate sau încadrate în clase de risc seismic Rs II ori Rs III, promovând ideea că acestea ar reprezenta o „investiție” bună. Principalul argument: amplasarea imobilelor în zone centrale sau considerate de interes, care ar garanta o bună valorificare ulterioară, prin închiriere sau revânzare. Totuși, astfel de afirmații ignoră cadrul legal în vigoare și riscurile pe care le implică o astfel de achiziție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: În ce condiții se pot depune rectificative la declarația 406

Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile și regulile în vigoare. SAF-T este o cerință legală obligatorie pentru raportarea datelor fiscale, iar ei trebuie să știe cum se respectă această obligație pentru a evita problemele legale din punct de vedere al conformității.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
15 Iulie 2025 | 11116 | Timp de citire: 2 min.

Regulile pentru rectificarea datelor transmise prin declarația SAF-T (formularul 406) sunt destul de simple. În esență, prima declarație depusă pentru o anumită perioadă este considerată declarație inițială, în timp ce orice altă declarație depusă ulterior pentru aceeași perioadă este considerată rectificativă. Atunci când se fac corecturi la declarațiile SAF-T trimise la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), trebuie retrimise toate informațiile, nu doar cele corectate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sprijinul pentru plata facturilor la energia electrică: În ce situații e nevoie de depunerea unei noi cereri

Departamentul Juridic monitorizează toate legile noi, chiar dacă acestea vizează direct populația. Este important să fim la zi cu schimbările legislative pentru a înțelege cadrul general în care funcționează economia și societatea, chiar dacă nu ne afectează direct operațiunile de zi cu zi.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Iulie 2025 | 14 | 17772 | Timp de citire: 2 min.

Cererile de ajutor pentru plata facturilor la electricitate, destinat consumatorilor vulnerabili, își pot pierde valabilitatea dacă statutul solicitantului se modifică. Într-o astfel de situație, cererea existentă își încetează efectele, iar consumatorii vor trebui să depună o nouă solicitare în format electronic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impactul potențial al raportărilor ESG asupra conformității cu cerințele în materie de SSM

Raportările ESG vin cu noi legi și reglementări europene pe care companiile trebuie să le respecte, iar departamentul juridic se asigură de conformitatea cu acestea.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
15 Iulie 2025 | 778 | Timp de citire: 3 min.

Raportările ESG reprezintă o oportunitate importantă pentru mediul de afaceri de a-și consolida reputația și performanța privind condițiile de muncă. Cu toate acestea, beneficiile reale ale acestor raportări vor depinde în mod crucial de modul în care companiile aleg să integreze aceste practici în activitățile lor zilnice, evitând abordările superficiale și formaliste și concentrându-se pe schimbări substanțiale și durabile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere legislativă: instituirea unui sistem naţional unic de evidenţă, organizare şi monitorizare a serviciilor publice

Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și reguli privind digitalizarea serviciilor publice, pentru a se asigura că firma respectă tot ce este necesar și pentru a evita amenzi.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Iulie 2025 | 795 | Timp de citire: 2 min.

O propunere legislativă, vizând digitalizarea serviciilor publice, a fost recent depusă la Senat, iar documentul vizează digitalizarea serviciilor publice. Propunerea legislativă are ca scop crearea unui Catalog Național al Serviciilor Publice (CNSP), o platformă digitală unică pentru cetățeni, menită să elimine birocrația excesivă și să crească calitatea și transparența serviciilor publice, în contextul în care inițiatorii recunosc că evoluția acestui domeniu este marcată de lipsă de transparență, eficiență a interacțiunilor și fragmentare a serviciilor digitale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reges-Online: Rolul împuternicitului în cazul angajatorilor din domeniul public

Se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind înregistrarea angajaților, cum ar fi utilizarea noii platforme Reges-Online și semnarea corectă a documentelor solicitate de autorități.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
14 Iulie 2025 | 6738 | Timp de citire: 2 min.

Reges-Online trebuie folosit și de instituţii și autorităţi publice care angajează personal în baza unui contract individual de muncă. În majoritatea cazurilor, accesul la registru se va face printr-un împuternicit, numit prin decizie sau ordin al conducătorului instituției/autorității. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sprijinul pentru plata facturilor la energia electrică: Cei interesați de acest ajutor pot să solicite lămuriri telefonic, prin serviciul de call-center al ANPIS

Acest departament este interesat de noile legi și decizii guvernamentale, cum ar fi această ordonanță de urgență, pentru a se asigura că toate acțiunile companiei sunt conforme cu legislația în vigoare, chiar și când este vorba de beneficii sociale care pot influența angajații.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
14 Iulie 2025 | 7 | 33946 | Timp de citire: 2 min.

De la începutul lunii se aplică un nou mecanism de ajutor pentru plata facturilor la electricitate, destinat consumatorilor vulnerabili de energie, respectiv persoanelor cu venituri mici. Cu toate că deocamdată nu se pot depune cereri online pentru obținerea sprijinului de 50 de lei, cei interesați pot depune petiții și solicitări de clarificare privind noul mecanism și pot obține telefonic informații privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin, pe toată perioada aplicării acestui mecanism, adică până la final de martie 2026, printr-un call-center funcțional deja, gestionat de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS). Citește articolul