Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă noile modificări legislative privind TVA-ul pentru locuințe, perioada de tranziție și condițiile pentru aplicarea cotei reduse. Este esențial pentru a asigura conformitatea contractelor (precum antecontractele menționate) și pentru a oferi sfaturi legale corecte clienților sau partenerilor implicați în tranzacții imobiliare.
În contextul unor constrângeri bugetare, Guvernul României a decis majorarea cotei de TVA de la 9% la 21%, începând cu 1 august 2025, pentru livrările de locuințe noi - o măsură cu impact direct asupra sectorului imobiliar. Din perspectivă fiscală, această modificare urmărește creșterea veniturilor la bugetul de stat, însă, la nivel economic și social, poate avea consecințe negative atât pentru populație, cât și pentru dezvoltatorii imobiliari. Citește articolul
Acest departament este direct interesat, deoarece articolul prezintă noile legi și reguli privind publicitatea audiovizuală. Aceste reguli trebuie respectate pentru ca firma să evite amenzi și probleme legale.
Începând din toamna aceasta, difuzarea reclamelor la jocuri de noroc în spațiul audiovizual va fi reglementată mult mai strict, potrivit unei decizii emise de Consiliul Național Audiovizual (CNA), publicată recent în Monitorul Oficial. Noile reguli interzic, printre altele, promovarea acestor jocuri cu ajutorul persoanelor publice. Decizia CNA nu este o interdicție generalizată, ci se aplică exclusiv domeniului audiovizual. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe despre schimbările de legi pentru a se asigura că firma respectă toate regulile noi legate de taxe.
Preconizatele majorări de TVA de la 1 august 2025 sunt pe cale să fie oficializate în perioada următoare, astfel că specialiștii amintesc contribuabililor la ce ar trebui să se aștepte din punct de vedere practic. Principalul punct de interes este, desigur, ce se va întâmpla cu tranzacțiile în derulare la acea dată, dar mai sunt și altele, cum ar fi actualizarea cotelor de TVA ale produselor și serviciilor în casele de marcat. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative care pot influența modul în care compania funcționează. Propunerea de lege discutată aici se referă la standardele de calificare profesională, iar nerespectarea acestora sau scoaterea din uz a unora poate avea consecințe legale pentru companie.
Un proiect de ordin al ministrului educației și cercetării, ce propune aprobarea unei metodologii-cadru pentru standardele de calificare a fost recent pus în dezbatere publică pe pagina de internet a instituției. Textul detaliază structura, procesul de elaborare, validare și aprobare a acestor standarde, esențiale pentru asigurarea calității în sistemul de formare profesională. Măsura este necesară pentru a reflecta în legislație realitățile pieței muncii și de a facilita libera circulație a lucrătorilor români în UE. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Articolul explică detaliile legate de un nou impozit și cum să declare și să plătească corect pentru a evita problemele legale.
Firmele care au mai multe entități constitutive în România pot opta pentru desemnarea unei singure entități care să declare și plătească impozitul suplimentar național, reglementat prin Legea impozitului minim global de 15% (sau, pe scurt, Pilonul 2), în numele tuturor. Procedura apare într-un ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care termenul-limită din acest act normativ, pentru anul 2024, a fost 30 iunie 2025. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și respectarea legilor despre concediile medicale și a noilor reguli de înregistrare, pentru a evita problemele legale și amenzile.
Concediile medicale pentru incapacitate temporară de muncă cauzate de boli obișnuite sau accidente în afara muncii suspendă contractul individual de muncă (CIM), iar, mai nou, această suspendare se reflectă și la nivelul registrului de evidență a salariaților. Medicalul se suprapune frecvent peste diverse situații aparte din derularea raportului de muncă - perioade de probă, de preaviz, concedii de odihnă, de studiu ș.a.m.d. - , așa că efectele trebuie analizate cu atenție. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu respectarea legilor și regulilor în companie, iar articolul explică cum se desfășoară o inspecție fiscală și ce drepturi și obligații are compania în fața autorităților.
Inspecția fiscală reprezintă activitatea prin care organele fiscale verifică acuratețea declarațiilor fiscale și respectarea legislației și stabilesc eventuale diferențe de obligații fiscale. Aceasta poate viza atât persoane fizice, cât și juridice, iar contribuabilii sunt selectați în funcție de nivelul de risc. Iată, deocamdată, doar câteva informații introductive despre inspecția fiscală, urmând să dezvoltăm subiectul prin mai multe articole în perioada următoare. Citește articolul
Informațiile despre istoricul vehiculelor și avertismentul privind înșelăciunile sunt importante pentru a asigura că toate tranzacțiile cu mașini respectă legea și pentru a preveni activitățile frauduloase.
Registrul Auto Român (RAR) a lansat certificatul RAR Auto-Pass la începutul anului, un document digital recomandat pentru oricine dorește să vândă sau să cumpere un autovehicul. Documentul vizează protejarea cumpărătorilor și urmărește combaterea fraudării kilometrajelor, o practică destul de răspândită. Obținerea sa este de natură să demonstreze onestitatea vânzătorului și oferă o imagine clară asupra istoricului vehiculului. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul prezintă modificări la legile care reglementează pescuitul. Orice companie care are activități legate de pescuit, turism acvatic sau alte domenii conexe, trebuie să cunoască aceste noi reguli pentru a se asigura că respectă legea și pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Un proiect de ordin menit să modifice reglementările existente referitoare la interzicerea pescuitului și protejarea resurselor acvatice în habitatele naturale a fost recent pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Agriculturii. Documentul propune actualizări aduse reglementărilor actuale, printre care ajustări ale perioadelor și zonelor de prohibiție, excepții pentru pescuitul recreativ și familial în anumite zone, precum și clarificări privind interzicerea pescuitului comercial pentru anumite specii. De asemenea, sunt incluse reguli noi referitoare la folosirea setcilor în Rezervația Biosferei Delta Dunării, în funcție de cota apei fluviului Dunărea. Citește articolul
Acest departament este direct interesat deoarece articolul explică modul în care companiile trebuie să interacționeze cu autoritățile de control și cum pot evita amenzi imediate, având la dispoziție un plan de corecție pentru greșelile descoperite. Este esențial pentru a se asigura că firma respectă toate legile.
După mai bine de șapte ani de la implementarea sa, ne întrebăm dacă Legea prevenirii, ce a fost concepută pentru a susține mediul de afaceri, își mai atinge scopul? O analiză a acesteia relevă o aplicare incoerentă, cu o restrângere nejustificată a domeniilor vizate, punând astfel în pericol eficacitatea sa. În același timp, se pot ridica inclusiv întrebări cu privire la constituționalitatea sa. Citește articolul