Modificările privind sechestrele asiguratorii, eșalonările la plată și sancțiunile de mediu influențează direct evaluarea și gestionarea riscurilor financiare și legale ale companiei, precum și nevoia de a implementa controale interne eficiente.
În perioada 12 - 18 mai 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor economice și de piață care pot afecta stabilitatea și performanța companiei, permițând luarea de măsuri preventive.
Economia românească transmite semnale mixte în contextul incertitudinilor politice recente. În timp ce sondajul RBL indică temeri privind concedieri și scăderea puterii de cumpărare în cazul unui rezultat electoral nefavorabil valorilor occidentale, indicatorii fundamentali oferă o imagine mai nuanțată. Deși cursul euro și inflația au crescut, Indicatorul de Sentiment Economic (100,9) rămâne în teritoriul optimist, peste media UE (94,4). Industria prelucrătoare dă semne de stabilizare după zece luni de contracție, iar managerii din industrie, comerț și servicii anticipează o creștere moderată a activității în următoarele luni. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum pot fi protejate bunurile companiei de riscul de a fi pierdute sau ascunse în cazul unor litigii penale, pentru a evalua și gestiona mai bine riscurile financiare.
O lege menită să modifice Codul de procedură penală (CPP) a fost recent oficializată, noutățile concentrându-se pe reglementările privind aplicarea măsurilor asigurătorii. Noua lege, care va intra în vigoare duminică, introduce posibilitatea, pentru partea civilă și pentru procuror, de a putea ataca decizia (ordonanța sau încheierea) prin care se respinge cererea de instituire a măsurilor asigurătorii, ceea ce nu este posibil conform variantei CPP aflate în vigoare acum. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece malpraxisul reprezintă un risc operațional și financiar semnificativ pentru companie, mai ales dacă activează în domeniul sănătății. Ei trebuie să știe cum să identifice, să evalueze și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.
Comisiile de analiză a cazurilor de malpraxis apelează la experți medicali atunci când sunt sesizate în legătură cu un astfel de caz. Periodic, Ministerul Sănătății actualizează lista experților medicali la care se poate apela în cazurile de malpraxis, cea mai recentă actualizare fiind făcută joi. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile financiare și operaționale ale companiei. Modificările fiscale pot aduce riscuri de neconformitate sau erori în declarațiile fiscale, iar ei trebuie să se asigure că sistemele și procedurile interne sunt ajustate pentru a preveni aceste probleme și pentru a asigura o bună guvernanță.
În contextul modificărilor aduse luna trecută regulilor impozitului pe construcțiile speciale (taxa pe stâlp), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a actualizat formularele 100 și 710 printr-un ordin apărut joi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile financiare, cum ar fi obligația de a returna banii primiți de la stat dacă mașina este vândută prea repede sau deteriorată total, și să pună în aplicare măsuri de control pentru a le preveni.
Cei ce vor să-și cumpere mașină nouă prin programul Rabla trebuie să îndeplinească o serie de condiții pentru a putea cere sprijinul de la stat, însă au o serie de obligații și după ce obțin finanțarea, respectiv în perioada de monitorizare a acesteia. Potrivit noului ghid al programului Rabla, cei ce obțin ajutor de la stat pentru cumpărarea unei mașini noi riscă returnarea banilor primiți ca sprijin dacă nu respectă obligațiile pe care le au în perioada de monitorizare. Citește articolul
Acest departament are rolul de a identifica și a reduce riscurile pentru companie. O gestionare incorectă sau neclară a perioadei de probă poate duce la probleme legale, o fluctuație mare de personal sau o imagine proastă, ceea ce reprezintă riscuri pentru afacere.
Perioada de probă, un concept arhicunoscut pe piața muncii, menit, teoretic, să ofere atât angajatorului, cât și noului angajat, răgazul necesar pentru a evalua dacă „potrivirea” mult-trâmbițată la interviu se confirmă și în realitatea de zi cu zi a postului. O perioadă de „tatonare”, de acomodare, dar, să fim realiști, și o perioadă marcată de o precaritate intrinsecă a relației de muncă și tocmai această vulnerabilitate a salariatului aflat „în probă” intră sub lupa directivelor europene, care, deși recunosc utilitatea acestui mecanism, trag un semnal de alarmă important: integrarea pe piața muncii nu trebuie să însemne o prelungire a nesiguranței. Citește articolul
Instalarea sistemelor de supraveghere implică riscuri mari legate de confidențialitatea datelor și securitate, iar acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să stabilească reguli clare pentru a le preveni.
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în anumite condiții. Școlile care iau în calcul o astfel de măsură au obligația de a elabora o procedură internă detaliată, care să reflecte atât drepturile și responsabilitățile elevilor, părinților și angajaților, cât și cerințele impuse de legislația privind protecția datelor cu caracter personal. Această procedură trebuie să fie transparentă și ușor accesibilă tuturor celor vizați. Citește articolul
Articolul vorbește despre riscuri mari legate de fraude fiscale și evaziune (cum e frauda carusel). Acest departament trebuie să știe despre ele pentru a proteja compania de astfel de riscuri și pentru a stabili controale interne eficiente.
Deficitul bugetar din România a creat o criză de sustenabilitate a finanțelor publice, iar colectarea TVA rămâne o problemă majoră, cu un gap de 33,7% față de media europeană sub 10%. Deși veniturile din TVA au crescut cu 80% între 2018-2023, diferența dintre potențialul de colectare și sumele efectiv încasate s-a majorat cu 84% în aceeași perioadă. În ciuda introducerii unor măsuri legislative dure împotriva evaziunii fiscale, România continuă să fie afectată de fraude de tip carusel, slăbiciunile administrative ale ANAF și digitalizarea insuficientă a sistemelor de raportare fiscală. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și legale ale companiei. Înțelegând obligațiile fiscale, poate identifica și preveni riscurile de a nu respecta legile fiscale, care ar putea duce la amenzi sau probleme.
Ca o regulă generală, important de precizat este faptul că veniturile realizate din prestarea activităților de asistență medicală/stomatologică, în mod individual sau într-o formă de asociere, reprezintă venituri din profesii liberale și sunt încadrate în categoria veniturilor din activități independente. Citește articolul