avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 718 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Interviu De ce am rămas cu parlament bicameral și cu peste 300 de membri ai săi după Referendumul din 2009? Perspectiva constituțională a unui expert

Articolul analizează posibilele probleme și consecințe ale unor decizii politice majore legate de legile de bază ale țării, informații utile pentru evaluarea riscurilor generale asupra stabilității afacerii.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Mai 2025 | 1 | 2005 | Timp de citire: 7 min.

La peste un deceniu și jumătate de la votul exprimat cu ocazia referendumului pentru trecerea la parlament unicameral și reducerea numărului de parlamentari la 300, subiectul revine în discuțiile publice, pendulând între dezamăgirea unora și exploatarea politicianistă a altora. Vom tranșa acest subiect din perspectivă legală și constituțională cu ajutorul unui expert în materie, Conf. univ. dr. Bogdan Dima de la Facultatea de Drept a Universității Bucureşti. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ANSVSA a actualizat tarifele pentru controale veterinare, asistența acordată animalelor și înregistrarea unităților alimentare

Este vital să înțeleagă riscurile financiare și de conformitate care pot apărea din cauza acestor noi reguli și taxe, pentru a preveni problemele.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Mai 2025 | 628 | Timp de citire: 2 min.

Recent, a intrat în vigoare un ordin emis de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), care actualizează tarifele pentru serviciile veterinare oficiale, în conformitate cu rata inflației din anul 2024. Modificările vizează în principal controalele veterinare la frontieră, asistența veterinară pentru animale de companie în timpul călătoriilor și cheltuielile de personal pentru controalele oficiale în unități alimentare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să știe elevii și părinții în cazul în care în școală sunt montate sisteme de supraveghere audio-video

Acest departament analizează riscurile (cum ar fi violența la locul de muncă) și stabilește dacă un astfel de sistem de supraveghere este necesar pentru a le reduce, asigurându-se că există proceduri clare de control și monitorizare.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Mai 2025 | 2374 | Timp de citire: 4 min.

O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în condițiile în care există un risc crescut de violență documentat. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, implică prelucrarea de date cu caracter personal și atrage obligații clare din partea școlilor. De la spațiile unde pot fi montate camerele, la cine are acces la înregistrări și în ce condiții pot fi păstrate datele, actul normativ oferă un cadru detaliat menit să protejeze drepturile elevilor și să asigure respectarea regulilor privind protecția datelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Concediere pentru necorespundere profesională bazată pe studii? Fără o evaluare reală și o reorganizare efectivă, măsura este nelegală, spun judecătorii

Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale și financiare care pot apărea din concedieri incorecte, asigurând că procesele interne sunt solide și respectă reglementările.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 Mai 2025 | 5303 | Timp de citire: 4 min.

O situație de concediere pentru necorespundere profesională, mai exact, cazul particular în care „necorespunderea” este fundamentată, în viziunea angajatorului, pe lipsa unor studii de specialitate pe care salariatul nu le deținea, oricum, nici la momentul angajării, scoate în evidență o serie de aspecte de care atât angajatorii, cât și lucrătorii, trebuie să țină cont în cazul acestor concedieri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu De ce schimbări are nevoie HoReCa: Simplificarea legislației și fiscalitatea corectă sunt esențiale

Discuția despre concurența neloială, costurile în creștere și complexitatea legislativă arată riscuri importante pentru afacere. Departamentul este interesat să identifice aceste riscuri și să găsească soluții pentru a le gestiona.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
15 Mai 2025 | 607 | Timp de citire: 2 min.

Beneficiar al unui entuziasm postpandemic rezultat din dorința oamenilor de a ieși din casă și de a se distra, domeniul HoReCa a cunoscut o serioasă creștere în perioada 2022 - 2023. Datele furnizate de Institutul Național de Statistică indică, începând cu anul trecut, o temperare a acestei tendințe. Despre cum se resimte această schimbare în industrie, care sunt principalele provocări legislative și fiscale cu care se confruntă operatorii din domeniu, ce modificări legislative ar fi necesare pentru a sprijini dezvoltarea sectorului și cum se adaptează antreprenorii din HoReCa la contextul actual am discutat cu Radu Savopol, Președintele Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA) și Cofondatorul „5 to go”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Detașările transfrontaliere - cum analizăm criteriul privind legătura suficientă cu statul gazdă

Acest departament este interesat de orice situație care ar putea aduce riscuri mari companiei. Nerespectarea regulilor de detașare transnațională sau problemele cu obținerea documentelor obligatorii (precum formularul A1) pot duce la riscuri financiare, legale și de reputație semnificative, pe care acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
15 Mai 2025 | 723 | Timp de citire: 4 min.

Detașarea transnațională a salariaților, reglementată de Legea nr. 16/2017, presupune îndeplinirea unor condiții specifice, prevăzute la nivel legislativ, însă acum ceva ani a mai apărut în acest context și un criteriu jurisprudențial - existența unei „legături suficiente cu teritoriul statului gazdă”. Acest criteriu calitativ, deși nu este explicit în lege, este esențial pentru încadrarea corectă a situațiilor de detașare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitul pe construcții: Regulile speciale pentru contribuabilii care folosesc un an fiscal diferit de cel calendaristic

Acest departament supraveghează ca impozitele să fie plătite corect și la timp, pentru a evita amenzi sau alte probleme financiare și pentru a controla riscurile legate de conformitatea fiscală a firmei.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
15 Mai 2025 | 1523 | Timp de citire: 3 min.

Noua formă a impozitului pe construcțiile speciale, ce este cunoscut în spațiul public drept taxa pe stâlp, vine cu reguli speciale pentru firmele care folosesc un an fiscal diferit de cel calendaristic. Iată ce trebuie știut. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

APA: Ce trebuie să știi despre solicitarea unui acord de preț în avans

Acordurile de preț în avans oferă predictibilitate și reduc riscul ca autoritățile fiscale să conteste modul în care sunt stabilite prețurile între firmele afiliate. Acest departament folosește APA pentru a preveni posibile amenzi sau litigii și a asigura un control intern eficient.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
15 Mai 2025 | 630 | Timp de citire: 5 min.

În lunile recente, acordurile de prețuri în avans (APA), ce țin de domeniul prețurilor de transfer, au revenit în centrul discuțiilor publice. În acest context, reamintim care sunt, în prezent, regulile procedurale pentru obținerea unui APA. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Care sunt, de fapt, atribuțiile Președintelui României? Ce așteptări putem avea de la el, conform unui fost Președinte al CCR

Oferă o imagine asupra stabilității politice și instituționale, informații utile pentru evaluarea riscurilor generale care pot afecta funcționarea și securitatea companiei.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Mai 2025 | 2856 | Timp de citire: 4 min.

În contextul electoral al alegerilor prezidențiale din mai 2025 și pe fondul unor percepții publice adesea distorsionate în ceea ce privește puterile Șefului statului, avocatnet.ro a solicitat analiza unui recunoscut specialist în drept constituțional. Fostul președinte al Curții Constituționale a României (CCR), avocatul Augustin Zegrean, aduce în acest interviu lămuriri privind funcția prezidențială, detaliind atribuții precum desemnarea premierului, numirea judecătorilor CCR, rolul său în politica externă și relația cu celelalte puteri din stat. Intenția noastră este aceea de a contribui la o înțelegere corectă a rolului pe care îl are Președintele României, atât în ceea ce privește autoritatea, cât și limitările acestei funcții. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Adeverințele de vechime și eliberarea extraselor din registru în contextul Reges-Online. Ce trebuie să știe angajații și de ce extrasele nu vor mai fi eliberate de ITM-uri ca până acum

Articolul subliniază riscurile de a nu respecta legea (amenzile) legate de înregistrarea corectă a datelor angajaților și eliberarea adeverințelor. Acest departament este interesat să identifice aceste riscuri și să se asigure că există proceduri interne pentru a evita eventualele probleme legale și financiare.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Mai 2025 | 21619 | Timp de citire: 4 min.

Începând din primăvara acestui an, angajații români au acces la platforma Reges-Online, care le permite să-și verifice și să descarce informațiile din registrul de evidență a salariaților.  Platforma permite obținerea instantanee a extraselor individuale sau centralizatoare privind vechimea în muncă, documente semnate electronic de Inspecția Muncii. Deși angajatorii rămân obligați prin Codul muncii să elibereze adeverințe în termen de 15 zile lucrătoare, extrasele din Reges-Online reprezintă o alternativă rapidă pentru dovedirea vechimii. Citește articolul