avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 626 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

UPDATE Procedura de acces în Reges-Online, oficializată. Două clarificări importante

Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care este expusă compania. Noul sistem REGES și termenele asociate pot genera riscuri legale sau operaționale dacă nu sunt gestionate corect, iar ei trebuie să se asigure că există măsuri pentru a preveni problemele.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Mai 2025 | 1 | 24069 | Timp de citire: 5 min.

Ordinul privind procedura de acces în Reges-Online a apărut în dezbatere la Ministerul Muncii spre final de aprilie a fost publicat vineri în Monitorul Oficial, cu câteva lămuriri în plus pentru cei interesați, față de forma pusă inițial în dezbatere. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Rabla 2025: Ce condiții trebuie să îndeplinească persoanele fizice pentru cumpărarea unei mașini noi

Pentru a identifica și minimiza riscurile asociate cu participarea la program, cum ar fi riscul de a nu respecta condițiile de eligibilitate sau restricțiile (ex: interdicția de vânzare timp de 18 luni), ceea ce ar putea duce la pierderea ajutorului sau sancțiuni.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Mai 2025 | 3 | 30280 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu acest an, programul Rabla are un ghid unic de finanțare, nu câte unul pentru fiecare dintre cele două componente - Rabla Clasic și Rabla Plus - ca până acum. Potrivit acestuia, cei interesați să-și cumpere o mașină nouă cu sprijin de la stat, care, în cazul cumpărării unei mașini electrice, poate ajunge la aproape 7.500 de euro, trebuie să prezinte dovada casării unei mașini vechi și să îndeplinească o serie de condiții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 5 - 11 mai 2025

Informațiile despre riscurile financiare pentru angajatorii de străini și despre normele de siguranță în transportul feroviar ajută la identificarea și reducerea riscurilor operaționale și de conformitate ale companiei.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
12 Mai 2025 | 946 | Timp de citire: 2 min.

În perioada 5 - 11 mai 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce aduce nou Reges-Online în materie de transmitere a datelor privind detașările

Acest departament este interesat de riscurile financiare și operaționale. Nerespectarea noilor reguli de raportare a detașărilor, cum ar fi termenele și corectitudinea datelor, poate duce la amenzi mari, iar ei trebuie să se asigure că există controale interne pentru a preveni aceste riscuri.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Mai 2025 | 2035 | Timp de citire: 3 min.

Odată cu publicarea HG 295/2025, gestionarea relațiilor de muncă trece la un sistem complet digitalizat și aduce noutăți în privința modului de transmitere a datelor referitoare la detașări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 12 - 18 mai 2025

Monitorizarea termenelor fiscale, a posibilelor schimbări legislative și a evenimentelor politice îi ajută să identifice și să controleze ce ar putea merge prost în activitatea firmei, evitând problemele.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
12 Mai 2025 | 466 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Până pe 10 iunie, furnizorii de energie electrică trebuie să transmită clienților finali mai multe informații

Ajută la identificarea și gestionarea posibilelor riscuri financiare sau operaționale care pot apărea din modificarea prețurilor la energie, asigurând că firma este pregătită.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
12 Mai 2025 | 6324 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care schema pentru plafonarea și compensarea prețului la energie electrică se aplică doar până la 30 iunie 2025, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit, printr-un ordin apărut recent, ca furnizorii de energie electrică să le transmită propriilor clienți, până pe 10 iunie, mai multe informații, inclusiv faptul că schema de sprijin amintită nu se mai aplică de la 1 iulie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Drepturile de autor în raportul de muncă - nu tot ce creează angajatul tău îți revine de drept. Ce trebuie să faci pentru asta

Acest departament evaluează și minimizează riscurile operaționale și legale ale companiei, iar nereglementarea corectă a drepturilor de autor reprezintă un risc major de litigii și pierderi de proprietate intelectuală.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Mai 2025 | 1592 | Timp de citire: 5 min.

Mulți angajatori presupun, în mod greșit, că dacă plătesc un angajat pentru a crea o operă (articol, prezentare, manual etc.), automat dețin și drepturile de autor asupra acelei lucrări. În realitate, lucrurile nu funcționează așa. În lipsa unor clauze clare în contractul de muncă, drepturile patrimoniale rămân la salariat. Avocata Adriana Radu, ne-a explicat, ce trebuie să conțină, concret, un contract individual de muncă pentru ca angajatorul să poată exploata legal o operă creată de salariat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Comunicarea asertivă în medii tensionate: Influența tiparelor de atașament în comunicarea noastră

O comunicare deficitară poate duce la erori, neînțelegeri și conflicte, crescând riscurile operaționale. Articolul oferă instrumente pentru a preveni astfel de situații, asigurând o comunicare mai clară și reducând riscurile pentru companie.

Vicentiu Maftei în Weekend
Psihoterapeut, psiholog clinician,
10 Mai 2025 | 1369 | Timp de citire: 20 min.

Cât de des te-ai surprins înghițindu-ți cuvintele în fața unei persoane autoritare? Cât de frecvent simți că explodezi în interior în timp ce zâmbești forțat, acceptând sarcini imposibile sau comentarii nepotrivite? Sau poate te recunoști în cealaltă extremă – acea voce tăioasă care își face loc printre ceilalți, lăsând în urmă o spirală de defensivă și resentimente? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un salariat mobil poate fi considerat vreodată ca fiind în delegare? Explicații de la specialiști, inclusiv în privința cumulului unor indemnizații

Contribuie la identificarea și evitarea riscurilor financiare și legale ce pot apărea din interpretarea greșită sau aplicarea incorectă a regulilor privind plata indemnizațiilor angajaților mobili delegați.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Mai 2025 | 2 | 1019 | Timp de citire: 3 min.

Un lucrător este considerat mobil atunci când, datorită specificului muncii, nu își execută obligațiile de serviciu într-un loc stabil de muncă - dar asta înseamnă că acest lucrător nu s-ar putea afla niciodată într-o situație de delegare? Specialiștii sunt de părere că această situație este posibilă, inclusiv cumularea celor două indemnizații specifice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât de afectate sunt companiile de IMCA în funcție de activitățile economice derulate: Majoritatea celor afectați sunt în industria prelucrătoare și în comerț

Impozitul poate crea riscuri semnificative pentru stabilitatea financiară și operațională a firmei, iar acest departament are nevoie de aceste informații pentru a identifica și gestiona aceste riscuri.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Mai 2025 | 749 | Timp de citire: 7 min.

Controversatul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, își arată deja efectele practice nocive, fiind puse indirect în pericol sute de mii de locuri de muncă. Conform unui studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute, majoritatea firmelor afectate de IMCA activează în industria prelucrătoare și în comerț, dar efectele se resimt (mai mult sau mai puțin) și în cazul altor activități. Citește articolul