avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 711 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Iluzia echilibrului viață-muncă sau când șefii promovează pauza, dar favorizează prezența și disponibilitatea constantă

Acest departament este interesat de evaluarea riscurilor care pot afecta performanța companiei, cum ar fi scăderea productivității, absenteismul crescut și fluctuația personalului, toate cauzate de epuizarea angajaților. De asemenea, se preocupă de eficiența controalelor interne pentru a preveni aceste riscuri.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Mai 2025 | 1117 | Timp de citire: 5 min.

Într-o piață a muncii din ce în ce mai conștientă, cel puțin la nivel declarativ, de importanța bunăstării angajaților, un paradox persistent subminează eforturile de a crea un mediu de lucru cu adevărat echilibrat. Companiile investesc în programe de wellness și laudă beneficiile pauzelor și ale timpului liber, însă, în culise, o realitate mai puțin măgulitoare își face loc: mulți manageri continuă să îi perceapă negativ sau chiar „să îi pedepsească” discret pe acei salariați care își iau în serios dreptul la deconectare după orele de program. Această contradicție nu este doar o simplă disonanță corporativă, ci alimentează o cultură a epuizării și reflectă o înțelegere adesea superficială a riscurilor psihosociale. Analizăm acest fenomen, pornind de la constatările unor studii recente, și explorăm relevanța sa majoră pentru piața muncii din România, unde gestionarea sănătății mintale la locul muncă este, din păcate, încă frecvent tratată ca o formalitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Propunere legislativă

Parlamentarii vor compensarea facturilor la energie de către primării, pentru consumatorii vulnerabili, dar specialiștii spun că implementarea e imposibilă

Acest departament trebuie să identifice riscurile potențiale, iar o propunere legislativă cu probleme de implementare sau care creează incertitudine în piața energiei reprezintă un risc de monitorizat.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Mai 2025 | 488 | Timp de citire: 1 min.

O propunere legislativă pentru completarea legii energiei electrice şi a gazelor naturale a fost depusă la Camera Deputaților. Măsura ar institui posibilitatea ca unitățile administrativ-teritoriale (UAT) care produc surplus de energie electrică să poată compensa facturile la energie electrică aparținând consumatorilor vulnerabili. Specialiștii susțin că propunerea este cel mult bine intenționată, dar imposibil de pus în practică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Noul nomenclator al serviciilor sociale, pus în dezbatere. Furnizorii vor trebui să-și revizuiască regulamentele de organizare și funcționare anul acesta

Modificările legislative și noile cerințe de licențiere și raportare pot crea riscuri de neconformitate, pe care acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze pentru a asigura buna funcționare a companiei.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
23 Mai 2025 | 739 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Muncii propune un nou Nomenclator al serviciilor sociale, determinat de schimbările legislative recente (Legea nr. 100/2024) și implementarea clasificării CAEN Rev.3. Structurat în două părți - servicii care necesită licențiere obligatorie și servicii secundare exceptate de la licențiere - noul nomenclator stabilește reguli clare pentru regulamentele interne ale furnizorilor, care vor trebui revizuite. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Afișarea salariului în anunțul de angajare: practică tot mai frecventă, viitoare obligație legală

Acest departament trebuie să identifice riscurile legale și de imagine legate de modul în care compania recrutează și comunică salariile, pentru a se asigura că sunt implementate controale care respectă noile reglementări și evită problemele.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 4563 | Timp de citire: 3 min.

Afișarea salariului în anunțul de angajare a devenit un criteriu important pentru tot mai mulți candidați și urmează să fie introdusă, în curând, și ca obligație legală. Până în 2026, angajatorii vor trebui să respecte un set de cerințe care vizează transparența salarială și asigurarea egalității de remunerare între femei și bărbați, inclusiv în etapa de recrutare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Efectele IMCA: Schimbările ce pot să apară în activitatea firmelor, pentru evitarea impozitării cifrei de afaceri, pot avea impact inclusiv pe încasările la bugetul statului

Acest departament identifică și evaluează riscurile financiare și operaționale cauzate de o nouă taxă, ajutând compania să evite pierderile și să-și mențină stabilitatea.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 1047 | Timp de citire: 6 min.

Continuarea aplicării impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, poate duce la tot felul de schimbări operaționale din care (inclusiv) statul are de pierdut, arată un studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute. De exemplu, putem vedea fuziuni și achiziții sau chiar plecări ale investitorilor în alte țări pentru a evita IMCA. Pentru a detalia aceste aspecte, redacția noastră a obținut răspunsuri de la Președintele Fondator al think tank-ului care a realizat studiul. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Procedura de atestare a specialiștilor în domeniul protejării monumentelor istorice, simplificată

Acest departament evaluează riscurile. Nerespectarea noilor norme de atestare a specialiștilor poate duce la riscuri legale sau de reputație pentru firmă, mai ales în proiectele care implică monumente istorice.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
22 Mai 2025 | 441 | Timp de citire: 2 min.

Printr-un ordin apărut recent, Ministerul Culturii a înlocuit normele metodologice privind atestarea personalului de specialitate în domeniul protejării monumentelor istorice. Noile norme vin, de fapt, cu o procedură mai simplă de atestare a acestor specialiști. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hărțuirea la locul de muncă este subraportată în instituțiile din România, arată ANES. Deși cadrul legal există, aplicarea sa rămâne deficitară

Pentru acest departament, hărțuirea la locul de muncă reprezintă un risc serios pentru companie, putând duce la costuri legale, pierderea angajaților valoroși și afectarea imaginii. Articolul ajută la identificarea și gestionarea acestor riscuri.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 666 | Timp de citire: 3 min.

Hărțuirea la locul de muncă rămâne subraportată în instituțiile și autoritățile din România, conform unui raport care relevă că doar 6% dintre instituțiile monitorizate au identificat și sancționat cazuri concrete. Documentul semnalează lipsa uniformității în colectarea datelor și necesitatea unor campanii ample de conștientizare privind comportamentele care constituie hărțuire. Deși există cadru legislativ adecvat, aplicarea sa rămâne deficitară. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Când angajatorul „concediază” pentru a da un exemplu

Acest departament analizează riscurile legale și financiare majore pentru companie și se asigură că există proceduri interne clare și respectate pentru a preveni astfel de situații costisitoare, cum ar fi procesele și plata de despăgubiri.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Mai 2025 | 967 | Timp de citire: 4 min.

Încetarea contractului individual de muncă prin acordul părților poate fi anulată atunci când consimțământul angajatului este viciat prin violență morală. Tribunalul Galați a decis recent că presiunile și amenințările exercitate asupra unei angajate pentru a semna un acord de încetare, în contextul unui incident legat de bunuri neachitate, constituie un viciu de consimțământ. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Supravegherea audio-video în școli: Cum se face accesul la înregistrări

Acest departament este interesat de modul în care supravegherea ajută la identificarea și reducerea riscurilor de violență sau alte incidente negative în școală și la implementarea unor controale pentru a preveni astfel de situații.

Cristina Iacob în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 762 | Timp de citire: 2 min.

O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut și pusă în aplicare printr-un ordin recent apărut oferă unităților de învățământ preuniversitar posibilitatea de a instala sisteme de supraveghere audio-video în incinta școlilor, în situațiile în care există un risc crescut de violență, documentat prin sesizări semnificative. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, ea implică prelucrarea datelor cu caracter personal și atrage obligații stricte din partea școlilor, în special în ceea ce privește stocarea și accesul la înregistrări. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Activitatea cluburilor de fotbal profesionist ar putea fi îngreunată de noile reguli de prevenire a spălării banilor. Pregătirile ar trebui începute deja

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă organizația, iar spălarea banilor este un risc major care necesită sisteme puternice de verificare, evaluare și control intern pentru a proteja afacerea.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 1206 | Timp de citire: 4 min.

Noi reglementări europene, care vor intra în vigoare peste doi ani, extind obligațiile privind prevenirea spălării banilor la noi entități, incluzând cluburile de fotbal profesionist și impresarii de jucători de fotbal. Aceste noi reguli se vor aplica, începând cu 2029, din cauza riscurilor inerente acestui domeniu, precum tranzacțiile transfrontaliere și structurile opace de proprietate. De asemenea, se mai prevede că statele membre pot acorda scutiri anumitor cluburi de la aceste cerințe, pe baza unui risc dovedit mai scăzut, în funcție de factori precum cifra de afaceri sau divizia în care activează. Despre toate acestea vom discuta cu avocatul Andrei Nicolescu, administratorul special al clubului Dinamo 1948 București. Citește articolul