Strategia națională de sănătate poate influența mediul de afaceri pe termen lung, inclusiv disponibilitatea unei forțe de muncă sănătoase, costurile indirecte legate de sănătatea angajaților și chiar oportunități de piață în sectoare conexe sănătății. Aceste informații sunt esențiale pentru planificarea strategică a companiei.
România are de-acum, în premieră, o Strategie Națională pentru Combaterea Bolilor Cardiovasculare și Cerebrovasculare, introdusă printr-o hotărâre de Guvern apărută recent. Ministerul Sănătății spune despre strategia stabilită pentru perioada 2025-2030 că "marchează un pas major în reforma sistemului sanitar românesc". Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care deciziile de reorganizare, eficientizare sau adaptare la schimbările tehnologice, care pot duce la desființarea posturilor, contribuie la atingerea obiectivelor generale și la direcția strategică a companiei.
Pentru ca desființarea unui loc de muncă să fie legală, aceasta trebuie să fie efectivă și să aibă o cauză reală și serioasă, fără a fi necesar ca angajatorul să dovedească eficiența economică a măsurii. În practică, nu e exclus ca desființarea să se producă în contextul atribuirii sarcinilor postului desființat altor angajați, fără împovărarea acestora însă. Citește articolul
Articolul vorbește despre o planificare defectuoasă a resurselor umane și propune soluții pentru o organizare mai bună și sustenabilă a forței de muncă, esențiale pentru atingerea obiectivelor pe termen lung și pentru succesul general al companiei.
Auzim nu de puține ori de situația în care un salariat intră în concediul de odihnă la care are dreptul anual, iar sarcinile sale sunt integral preluate, adesea informal și sub presiunea continuității activității, de către colegii rămași. Deși pare o simplă exprimare a „spiritului de echipă”, pentru cei rămași preluarea unor sarcini suplimentare, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, înseamnă un volum uriaș de muncă în plus. Când devine asta o problemă? Citește articolul
Potențialele greve pot afecta planurile pe termen lung ale companiei, iar acest departament trebuie să le ia în considerare în strategiile de dezvoltare și în evaluarea riscurilor operaționale și de piață.
Pentru că se vorbește destul de mult despre grevă în perioada acesta în spațiul public, e important să adresăm acele nelămuriri privind ce se întâmplă cu contractele angajaților pe perioada grevei, dacă sunt afectați la pensie ori în cazul unor medicale sau cum se termină, juridic vorbind, o grevă. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum aceste modificări majore ale pieței energiei pot afecta planurile de viitor ale companiei, strategiile de investiții în eficiența energetică sau în surse proprii de energie și poziția pe piață, pe termen lung.
Cu scopul de a transpune în legislația națională a prevederilor unei directive europene din 2024 ce vizează îmbunătățirea organizării pieței energiei electrice, Ministerul Energiei a pus recent în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență, ce conține o serie de măsuri, inclusiv unele ce vizează consumatorii vulnerabili și pe cei afectați de sărăcia energetică. Concret, aceștia ar putea primi, gratuit sau contra cost, energie produsă de clienții activi și vor fi protejați în mod adecvat împotriva debranșărilor de la alimentarea cu energie electrică. Citește articolul
Acest departament folosește informația pentru a planifica pe termen lung. Cunoașterea viitoarelor cerințe privind energia și clădirile ajută la luarea deciziilor strategice, la investițiile potrivite și la adaptarea modelului de afaceri.
Reapariția în social media a „informațiilor” conform cărora centralele pe gaz ar urma să fie interzise în Uniunea Europeană a determinat-o pe Diana Buzoianu, ministrul mediului, să dezmintă într-una din aparițiile sale publice acest fake news. În aprilie anul trecut, chiar Comisia Europeană (CE) a dezmințit faptul că ar urma să interzică folosirea centralelor pe gaz începând din 2040, inclusiv pentru clădirile care le au deja instalate. Citește articolul
Cunoașterea detaliilor fiscale și legale despre bacșiș este importantă pentru planificarea financiară și strategică a afacerii, mai ales în domenii precum restaurantele și barurile.
Neîndeplinirea obligației de distribuire a bacșișului către salariați, conform Legii nr. 376/2022, poate expune angajatorii din domeniul ospitalității la riscuri fiscale semnificative. Bacșișurile trebuie evidențiate distinct pe bonurile fiscale și distribuite integral angajaților, conform unui regulament intern. Nerespectarea legii poate atrage amenzi de câteva mii de lei, dar riscul mai însemnat este acela al reîncadrării sumelor și impunerilor suplimentare. În practică apar nu de puține ori situații în care angajatorii din domeniul ospitalității nu mai distribuie bacșișul angajaților, uitând practic de rolul (legal) de simplu intermediar între client și salariat. Citește articolul
Pentru departamentul de Strategie și Planificare Corporativă, articolul oferă informații despre direcțiile viitoare ale politicilor guvernamentale legate de sprijinirea familiilor și stimulentele pentru angajatori. Aceste informații pot influența strategiile pe termen lung ale companiei privind atragerea și reținerea talentelor, planificarea forței de muncă și dezvoltarea politicilor de beneficii și CSR.
Una dintre modificările intens discutate din primul pachet de măsuri fiscal-bugetare este impunerea cu CASS 10% a indemnizațiilor de creștere, de acomodare, a indemnizațiilor de șomaj, precum și a venitului minim de incluziune. De la 1 august, practic, câteva dintre categoriile actuale de beneficiari ai asigurării de sănătate vor trebui să contribuie activ în acest sens, ieșind din categoria celor asigurați de drept, fără plata contribuției. Pentru indemnizațiile de creștere, impactul va fi între 165 și 850 lei lunar, în funcție de valoarea indemnizației. Dacă ne uităm în programul de guvernare, există și unele măsuri care ar contribui în mod pozitiv la protecția și încurajarea maternității în România. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu planificarea pe termen lung a afacerii. Problemele recurente cu rambursările de TVA pot afecta strategia de investiții și dezvoltare a companiei din cauza lipsei de lichidități, fiind esențial să le ia în considerare în planurile lor.
Întârzierea rambursărilor de TVA, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este una dintre problemele cu care o parte dintre contribuabili încă trebuie să se confrunte în practică, chiar și după ani de zile de la schimbarea regulilor. Soluția la îndemână pentru aceste situații este chemarea în judecată a ANAF, spun specialiștii, dacă întârzierea este nejustificată. Dificil este că întârzierile se traduc în probleme cu fluxul de numerar pentru cei lipsiți de sumele cuvenite. Citește articolul
Informațiile despre controalele fiscale și consecințele lor pot influența deciziile strategice ale companiei, mai ales în ceea ce privește planificarea financiară pe termen lung și managementul riscurilor asociate conformității fiscale.
Contribuabilii supuși (sau care ar putea fi supuși) inspecției fiscale trebuie să cunoască o serie de informații importante inclusiv cu privire la terminarea verificărilor inspectorilor. De exemplu, este vorba despre dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat, raportul de inspecție și decizia de impunere. Citește articolul