avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1315 soluții astăzi
Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Revenirea din concediul de creștere și surpriza relocării. Telemunca, drept câștigat sau condiție negociabilă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Iunie 2025 | 1443 | Timp de citire: 5 min.

Flexibilitatea locului de muncă, în special prin modalități precum telemunca, a devenit nu doar o aspirație, ci o realitate pentru mulți lucrători și o strategie adaptativă pentru numeroși angajatori. Această modalitate de organizare a muncii aduce beneficii incontestabile, dar și provocări, mai ales atunci când intervin evenimente de viață semnificative, cum ar fi concediul pentru creșterea copilului (CCC). Ce se întâmplă însă când unui lucrător, obișnuit să presteze muncă în regim de telemuncă anterior intrării în CCC, i se solicită la revenire să își schimbe radical modul de lucru, inclusiv prin relocarea într-un alt oraș? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Top cinci greșeli pe care le fac angajatorii și care pot fi costisitoare. Cum să le eviți pentru un mediu de lucru legal și productiv

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Iunie 2025 | 1388 | Timp de citire: 4 min.

În dinamica relațiilor de muncă, angajatorul deține o poziție cu responsabilități multiple și complexe, iar dincolo de viziunea de business și de obiectivele de profitabilitate succesul pe termen lung al unei companii este intrinsec legat de modul în care își tratează angajații și de respectarea riguroasă a cadrului legal.Neglijarea acestor aspecte poate genera nu doar costuri financiare semnificative, ci și un climat de muncă tensionat, o productivitate scăzută și prejudicii de imagine greu de reparat. În spiritul promovării echilibrului și al bunei-credințe, principii esențiale pentru orice relație contractuală, vom analiza cinci dintre cele mai frecvente greșeli pe care le comit angajatorii și care pot avea consecințe serioase asupra businessului și a salariaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Prerogativa angajatorului de a organiza și controla munca nu este un „cec în alb”. Daune morale pentru mai multe fapte analizate în ansamblu ca hărțuire

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Iunie 2025 | 1431 | Timp de citire: 3 min.

În dinamica relațiilor de muncă există o linie fină, dar esențială, între dreptul legitim al angajatorului de a organiza și controla activitatea și abuzul de drept care lezează demnitatea și viața privată a salariatului. Două dintre cele mai sensibile puncte de contact, unde această linie este frecvent testată, sunt organizarea programului de lucru și utilizarea sistemelor de supraveghere video. Atunci când ambele instrumente sunt folosite ca pârghii într-o campanie de șicanare ne aflăm pe teritoriul hărțuirii morale, iar o decizie recentă a unei instanțe de apel din România tranșează un astfel de caz, arătând cum fapte administrative aparent distincte – o cameră de supraveghere intruzivă, o sancțiune nelegală, o schimbare de ture și o delegare punitivă – pot constitui, în ansamblul lor, un abuz sistematic ce obligă angajatorul la plata de daune morale pentru hărțuire. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajați cu cărți electronice de identitate - de ce ar trebui să le ceri o declarație pe propria răspundere cu privire la adresă

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
11 Iunie 2025 | 1 | 8306 | Timp de citire: 2 min.

Deși informația despre adresa angajatului nu mai poate fi extrasă vizual de pe noua carte de identitate electronică, ce va deveni tot mai răspândită de acum înainte, angajatorii au un interes major să dețină această informație, iar o modalitate de a se asigura că o dețin este completarea unor declarații pe propria răspundere de către angajații cu astfel de cărți de identitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Timpul de muncă și timpul de odihnă, de la A la Z

Predictibilitatea timpului de muncă - o exigență fundamentală extinsă

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Iunie 2025 | 729 | Timp de citire: 3 min.

Principiul predictibilității timpului de muncă este esențial în relațiile de muncă moderne, oferind un cadru stabil și transparent pentru angajați și angajatori. Această necesitate nu este doar o bună practică, ci o cerință ce derivă din legislația muncii, inclusiv Codul muncii, instrumente juridice internaționale și directive europene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reges-Online: Acces multiplu la registrul unui angajator și încetarea automată a delegării

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
10 Iunie 2025 | 8032 | Timp de citire: 3 min.

Noul sistem Reges-Online permite accesul multiplu la registrele angajatorilor și oferă un mecanism de încetare automată a delegării în anumite situații. Pot intra simultan în cadrul registrului chiar și zeci de persoane, atâta timp cât au primit drept de acces la registrul angajatorului, însă trebuie știut că în jurnalul de activități al angajatorului vor apărea toate acțiunile întreprinse de fiecare persoană cu drept de acces în parte. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Propunere legislativă

Limitarea orelor de muncă pe mai multe CIM-uri în sectorul public: inițiativă în spirit european sau doar austeritate? Intenții bune, ambalate prost

La Senat a apărut recent o propunere de modificare a Codului muncii ce vizează un subiect de o importanță deosebită: timpul de muncă și protecția salariatului. Inițiativa își propune, în esență, să limiteze la 12 ore pe zi durata totală a timpului de muncă pentru salariații care cumulează mai multe contracte individuale de muncă (CIM) la instituții și autorități publice. Demersul e justificat de inițiatori prin necesitatea de a proteja sănătatea și siguranța angajaților, de a asigura un echilibru între viața profesională și cea personală și de a crește eficiența în sectorul public. Deși argumentele sunt, categoric, solide și profund ancorate în valorile europene și internaționale, la o analiză atentă, propunerea dezvăluie o slăbiciune fundamentală, care îi poate periclita nu doar eficacitatea, ci și existența: aplicarea sa exclusivă și discriminatorie doar la nivelul sectorului public. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care sunt condițiile generale pe care trebuie să le îndeplinească angajatorii pentru a obține avize de muncă pentru angajarea cetățenilor străini în România

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
6 Iunie 2025 | 1024 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a obține un aviz de angajare pentru un cetățean străin, angajatorul trebuie să îndeplinească o serie de condiții ce țin atât de situația sa fiscală și juridică, cât și de profilul candidatului. Sunt verificate aspecte precum lipsa datoriilor la stat, absența sancțiunilor pentru muncă nedeclarată, dar și documentele și statutul legal al străinului, inclusiv eventuale semnalări în sistemele naționale și europene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să verifici înainte să închei un contract pe durată determinată

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
6 Iunie 2025 | 1180 | Timp de citire: 7 min.

În dinamica pieței muncii actuale, contractul individual de muncă (CIM) pe durată determinată a devenit o prezență tot mai frecventă și, deși contractul pe durată nedeterminată rămâne regula și pilonul central al stabilității în muncă, este esențial să înțelegem că varianta pe durată determinată este legală doar în condiții stricte și bine definite.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Decizie ICCJ publicată: Dacă se decide prelungirea anuală a raportului de serviciu, în locul pensionării, aceasta se face pe un an, nu pe mai puțin de atât

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
5 Iunie 2025 | 4171 | Timp de citire: 4 min.

Înalta Curte s-a pronunțat în aprilie în privința interpretării corecte a expresiei „posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu”, prevăzută de Codul administrativ în contextul îndeplinirii condițiilor pentru pensionare - mai precis, posibilitatea funcționarilor de a obține prelungirea raportului în detrimentul deschiderii dreptului la pensie. ICCJ a spus că durata prelungirii anuale este de un an, nefiind posibilă prelungirea raportului pe perioade de timp mai mici de atât. Decizia Curții a apărut azi în Monitorul Oficial. Citește articolul