Departamentul Juridic are nevoie să înțeleagă cum interpretează fiscul activitățile comerciale pentru a se asigura că firma respectă legile și pentru a evita problemele legale legate de modul în care își desfășoară afacerile.
Persoanele fizice care vând constant imobile pot avea surprize neplăcute ulterior dacă cred că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu știe ce fac ele la notari, așa cum reiese dintr-o speță recentă din practica de control. Concret, nu se pot eschiva obligațiile fiscale aferente operațiunilor imobiliare din care se obțin constant venituri, pentru că ANAF are instrumentele necesare pentru a face impuneri retroactive la controale. Citește articolul
Articolul explică legile despre cum sunt recunoscute căsătoriile, inclusiv cele între persoane de același sex sau cele făcute în alte țări ale Uniunii Europene. Este important pentru a înțelege regulile legale care privesc statutul civil al angajaților sau partenerilor, mai ales în situații internaționale, pentru a asigura respectarea legilor.
Recunoașterea căsătoriilor în Uniunea Europeană este un domeniu influențat atât de legislația UE, cât și de diversitatea legislațiilor naționale ale statelor membre. În timp ce dreptul la liberă circulație pentru cuplurile căsătorite este garantat la nivel european, recunoașterea drepturilor naționale depinde în mare măsură de legile specifice ale fiecărei țări, mai ales în ceea ce privește căsătoriile între persoane de același sex. În cele ce urmează, vei afla dacă te poți căsători cu persoana iubită în altă țară decât cea din care provii. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă legile muncii, inclusiv cele despre zilele libere legale și cum trebuie plătite sau compensate orele lucrate în aceste zile, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Astăzi, potrivit Codului Muncii, salariații beneficiază, cu ocazia Zilei Muncii, de o zi liberă. În plus, deoarece 2 mai, care pică vineri, a fost declarată zi liberă pentru angajații bugetari, aceștia se bucură de o minivacanță de patru zile la început de mai. Cei ce lucrează în această zi au dreptul la compensații legale, iar bugetarii ce stau acasă pe 2 mai trebuie să recupereze ziua liberă suplimentară. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă noile Hotărâri de Guvern și toate regulile legate de achizițiile ecologice, pentru a evita problemele legale.
Programul național de achiziții ecologice 2025-2030, aprobat recent prin hotărâre de Guvern, obligă instituțiile să integreze criterii de sustenabilitate în achizițiile publice. Cu ținte progresive anuale (de la 20% până la 50% pentru anumite categorii), programul vizează produse și servicii precum echipamente IT, mobilier, alimente, vehicule și infrastructură. Deși vorbim de beneficii economice și de mediu pe termen lung, implementarea lui ridică întrebări în contextul deficitului bugetar actual, necesitând investiții inițiale semnificative, inclusiv pentru formarea personalului și adaptarea procedurilor interne. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care legile muncii sunt aplicate și verificate. Articolul detaliază slăbirea instituției care face aceste verificări, ceea ce poate schimba modul în care companiile gestionează riscurile legate de respectarea legii.
În fața repetatelor afirmații cu privire la supradimensionarea aparatului bugetar, am un exemplu care arată fix contrariul: o instituție a statului, deosebit de importantă în ceea ce privește tocmai supravegherea respectării normelor ce privesc raporturile de muncă. Paradoxul României e că, în timp ce numărul salariaților din economia națională crește, Inspecția Muncii, instituția responsabilă cu supravegherea relațiilor de muncă, se confruntă cu o reducere drastică a personalului. Între 2009-2023, numărul inspectorilor de muncă a scăzut cu 27,7%, iar numărul controalelor efectuate s-a redus cu 63%. La București, situația este și mai gravă. Subfinanțarea sistematică a unei instituții esențiale pentru protecția lucrătorilor reflectă „o politică de eficientizare a cheltuirii banului public” ce afectează direct capacitatea statului de a asigura respectarea drepturilor angajaților. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă deciziile legale care influențează modul în care autoritățile fiscale acționează și cum afectează acestea drepturile și obligațiile companiei, pentru a asigura respectarea legilor.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire practica (adesea prea răspândită) de anulare, din oficiu, a codurilor de TVA de către organele fiscale. Această cauză are în vedere litigiul dintre societatea bulgară Cityland și administrația fiscală din Bulgaria ca urmare a anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA pe motivul unor încălcări repetate ale obligațiilor fiscale din partea Cityland. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă toate legile și regulile noi despre cum se înregistrează locul de muncă al angajaților, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită amenzile sau problemele legale.
Conceptul de „loc al muncii" reprezintă o componentă fundamentală a contractului individual de muncă, cu implicații juridice și practice semnificative. Odată cu implementarea Reges-Online, care va înlocui complet Revisal după 30 septembrie 2025, angajatorii sunt obligați să declare cu exactitate detaliile privind locul muncii, incluzând atât adresa completă (sediu social, sucursală, filială sau punct de lucru), cât și secția, serviciul sau departamentul. Deși sistemul permite precizarea locului de muncă fix sau mobil, câmpul „Alte detalii” din platformă, destinat individualizării complete a acestei clauze esențiale, ar putea fi frecvent ignorat din cauza lipsei de claritate a instrucțiunilor. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat pentru a se asigura că firma, sau persoanele pe care le consiliază, respectă toate legile și reglementările fiscale și sociale legate de veniturile din agricultură, silvicultură și piscicultură, evitând astfel orice fel de probleme legale.
Expunem astăzi aspectele fiscale legate de procedura de declarare și taxare a veniturilor obținute de persoanele fizice din activități agricole, silvicultură și piscicultură. Iată ce e de știut despre regulile pentru veniturile din 2024 și depunerea declarației unice la termenul din 26 mai 2025. Citește articolul
Ajută la înțelegerea regulilor și obligațiilor legale ce vin odată cu participarea la programul Rabla Auto, pentru a evita eventualele probleme legale sau amenzi.
Programul Rabla Auto 2025 va fi lansat în curând, iar persoanele juridice și PFA-urile pot participa, alături de alte entități, în vederea achiziționării unui autovehicul nou subvenționat cu până la 37.000 de lei. Beneficiarii vor avea la dispoziție o perioadă de cel mult 60 de zile pentru a radia din evidența circulației un autovehicul uzat, iar noul autovehicul achiziționat nu poate fi înstrăinat o perioadă minimă de 18 luni. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că deplasările angajaților (delegări, detașări, mobilitate) respectă toate legile în vigoare, pentru a proteja compania de posibile probleme legale sau amenzi.
Indemnizațiile de delegare și de mobilitate au regimuri distincte, fiind esențială încadrarea corectă a situațiilor de deplasare a salariatului. Delegarea presupune un loc de muncă fix, cu deplasare temporară dictată de angajator, care trebuie să acopere cheltuieli precum transportul și cazarea, alături de o indemnizație specifică. Clauza de mobilitate, integrată în contractul de muncă, implică deplasarea constantă a salariatului, oferindu-i acestuia prestații suplimentare, acordate permanent. Citește articolul