avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 711 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Trei categorii de corelări de avut în vedere în contextul situațiilor financiare și impozitului pe profit

Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru firmă. Articolul îi ajută să înțeleagă riscurile legate de declarațiile fiscale incorecte și cum, prin verificări și ajustări la timp, pot evita problemele și întrebările din partea autorităților.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
28 Mai 2025 | 1524 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care termenul situațiilor financiare anuale pe 2024 se apropie rapid, iar apoi urmează termenul impozitului pe profitul din 2024, specialiștii scot în evidență trei categorii de corelări importante pentru contribuabili. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Timpul de muncă și timpul de odihnă, de la A la Z

Regulile specifice muncii de noapte și protecția salariaților. Sporuri și dezideratul trecerii la munca de zi

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Nerespectarea regulilor despre munca de noapte poate duce la amenzi și probleme legale, iar articolul îi ajută să înțeleagă riscurile și să se asigure că firma este protejată.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
28 Mai 2025 | 3586 | Timp de citire: 4 min.

Pe lângă durata normală și munca suplimentară, legislația muncii reglementează distinct și munca desfășurată pe timpul nopții, recunoscând impactul specific pe care aceasta îl are asupra sănătății și vieții sociale a salariaților. Codul muncii, pornind de la dispozițiile europene și internaționale, stabilește un set de reguli menite să ofere protecție suplimentară celor care lucrează în acest interval orar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Cum procedăm cu concediile medicale înregistrate înainte de înrolarea în Reges-Online și cu cele în derulare la data înregistrării?

Acest departament este interesat deoarece nerespectarea obligației de a înregistra concediile medicale în noul sistem duce la amenzi, iar ei trebuie să se asigure că astfel de riscuri financiare sunt evitate.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
28 Mai 2025 | 1 | 11932 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care hotărârea de Guvern ce guvernează utilizarea noului Reges prevede obligația de a transmite în registru datele privind concediile medicale ce suspendă contractul de muncă, în rândul celor ce vor continua să folosească Revisal și în lunile următoare, adică a celor care mai așteaptă puțin până să facă tranziția către noua platformă a apărut o întrebare: vor trebui transmise din urmă concediile odată înrolat angajatorul în noul Reges? Cum rămâne cu cele în derulare la momentul înrolării? Câteva explicații: Citește articolul

ACCES GRATUIT

S-a stabilit o procedură pentru aplicarea măsurii de imobilizare în cazul nerespectării perioadelor de conducere, pauzelor și perioadelor de odihnă ale șoferilor profesioniști

Informațiile despre riscul de imobilizare a vehiculelor și sancțiuni ajută la identificarea și gestionarea riscurilor operaționale și financiare, asigurând continuitatea afacerii și conformitatea internă.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
27 Mai 2025 | 1257 | Timp de citire: 3 min.

Printr-un ordin apărut joi, Ministerul Transporturilor a stabilit o procedură pentru imobilizarea vehiculelor de transport în cazul în care șoferii acestora nu respectă perioadele legale de conducere, pauzele și perioadele de odihnă. În plus, ordinul recent conține și modelul procesului-verbal utilizat în situațiile de ridicare a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulile procedurale ale eșalonării simplificate: Ce trebuie să știi după modificările recente

Acest departament monitorizează riscurile financiare ale firmei. O eșalonare la plată poate reduce riscul de a nu putea achita datoriile la timp și ajută la o mai bună gestionare a banilor.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
27 Mai 2025 | 2929 | Timp de citire: 7 min.

Procedura de eșalonare simplificată la plată, reglementată de Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.767/2021, permite debitorilor să-și amâne obligațiile fiscale restante pentru o perioadă de până la 12 luni. Deoarece regulile procedurale au fost modificate recent, amintim astăzi cum se accesează mecanismul. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Nu se vor mai putea înființa săli de jocuri la parterul blocurilor de locuințe. Măsura a trecut tacit de Senat

Ajută firma să identifice și să controleze posibilele probleme sau pierderi care ar putea apărea dacă nu respectă noua lege sau dacă amplasarea sălilor de jocuri nu mai este permisă.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Mai 2025 | 3 | 3557 | Timp de citire: 1 min.

Spațiile destinate jocurilor de noroc ar putea fi interzise în clădirile rezidențiale și la parterul celor cu destinație mixtă, potrivit unui proiect legislativ trecut tacit de Senat, după ce n-a fost dezbătut și votat în termenul legal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Controale antifraudă: O tendință din practica recentă a inspectorilor a fost confirmată de ANAF, însă cu precizarea că aceasta este întâlnită rar

Acest departament ajută la identificarea și gestionarea riscurilor care pot afecta compania. Articolul semnalează un risc important legat de amenzi neclare din partea ANAF, care pot fi greu de evitat sau de contestat, afectând stabilitatea financiară și operațională.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Mai 2025 | 1 | 40280 | Timp de citire: 3 min.

O faptă prevăzută de Legea contabilității, care se referă la nerespectarea unor reglementări legate de documentele justificative și contabile, a fost sancționată de câteva ori, în ultima vreme, în cadrul controalelor antifraudă ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Deși fiscaliștii spun că vorbim de o tendință în controale, ANAF a ținut să sublinieze că practica este întâlnită rar. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Timpul de muncă și timpul de odihnă, de la A la Z

Munca suplimentară – inițiativa angajatorului și acordul salariatului

Departamentul identifică și evaluează riscurile operaționale și legale ale companiei, iar nerespectarea regulilor privind orele suplimentare poate genera riscuri semnificative (amenzi, litigii, nemulțumiri ale angajaților).

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Mai 2025 | 1354 | Timp de citire: 4 min.

Munca suplimentară este un instrument la dispoziția angajatorului pentru a acoperi nevoi operaționale temporare, însă utilizarea sa este strict reglementată de Codul muncii - pentru a proteja salariații. Tratată adesea ca practică constantă în loc de situație excepțională, munca suplimentară poate ajunge să corodeze semnificativ sănătatea lucrătorilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Nu e suficientă o demisie verbală. Angajata, concediată disciplinar pentru absențe nemotivate

Arată riscurile operaționale și legale care pot apărea din nerespectarea procedurilor sau din acțiuni ale angajaților și subliniază importanța unor controale interne și a unei documentări riguroase pentru a proteja compania.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Mai 2025 | 6306 | Timp de citire: 4 min.

Cazul unei salariate din domeniul HoReCa, ce a susținut că și-a prezentat demisia verbal și a fost încurajată să plece imediat, dar a fost ulterior concediată disciplinar pentru absențe nemotivate, oferă lecții valoroase atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Câte radare au polițiștii în prezent și cum decid unde le amplasează

Persoanele din acest departament analizează riscurile la care este expusă compania. Scăderea numărului de accidente grave, precum și informațiile despre prezența radarelor, sunt date utile pentru a înțelege mai bine riscurile legate de transport și deplasările angajaților și pentru a lua decizii de prevenție.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
27 Mai 2025 | 1146 | Timp de citire: 1 min.

Conform Poliției Române, peste 1200 de radare (808 portabile și 402 mobile) sunt utilizate la nivel național pentru creșterea siguranței rutiere. Amplasarea celor fixe se face conform prevederilor legislației privind măsurile de eficientizare a monitorizării traficului rutier, iar cele mobile vizează zonele cu accidente Citește articolul