Acest departament caută să identifice și să prevină riscurile legale, financiare sau de reputație la care compania se expune prin utilizarea unor clauze contractuale neconforme sau prin nerespectarea procedurilor de muncă.
O clauză contractuală care prevede „nulitatea de drept” a contractului de muncă în cazul neprezentării salariatului la serviciu încalcă numeroase prevederi legale incidente în cazul raporturilor de muncă. Codul muncii stabilește limitativ cazurile de încetare a contractului, iar o astfel de clauză ocolește ilegal procedurile legale de cercetare disciplinară, dreptul la apărare și protecția împotriva concedierii abuzive. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se poate confrunta compania. Necunoașterea sau aplicarea incorectă a regulilor fiscale, cum sunt cele prezentate în articol, pot duce la riscuri financiare sau de conformitate, pe care departamentul trebuie să le prevină și să le controleze.
Noua formă a impozitului pe construcțiile speciale, ce este cunoscut în spațiul public drept taxa pe stâlp, vine cu reguli speciale pentru firmele care se înființează sau desființează în timpul anului fiscal. Iată ce trebuie știut. Citește articolul
Incendiile reprezintă un risc major pentru orice companie. Acest departament va analiza cum noile reguli pot ajuta la reducerea riscurilor de incendiu și la îmbunătățirea planurilor de siguranță.
După mai mult de două decenii, legislația din domeniul securității la incendiu s-a modificat azi, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial în martie. Era nevoie de modificarea legislației siguranței la incendiu, deoarece vechile reglementări, ce au apărut cu peste 25 de ani în urmă, nu țineau seama de noile tehnologii și soluții din domeniu. Citește articolul
Acest departament analizează ce riscuri pot apărea pentru companie (de exemplu, amenzi sau probleme de reputație) dacă nu sunt respectate noile reguli de vânzare. Ei se asigură că există controale interne pentru a preveni aceste situații.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a emis, în aprilie, un ordin care obligă comercianții să afișeze informația conform căreia vânzătorilor le este permis să legitimeze clienții care doresc să cumpere produse din tutun ori asociate acestora, în scopul verificării vârstei pe care o au. Măsura intră în vigoare pe 11 mai 2025. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legale și de reputație care pot apărea dacă firma nu respectă noile reguli pentru pasagerii cu dizabilități și cum să se asigure că aceste reguli sunt respectate, pentru a evita pierderi sau daune de imagine.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a modificat, în aprilie, normele referitoare la informarea persoanelor cu dizabilități cu privire la transportul public. Schimbările includ obligativitatea afișării prețului călătoriilor în sistem Braille în interiorul vehiculelor, precum și înlocuirea termenului „handicap” cu „dizabilitate”, pentru a evita o etichetare stigmatizantă. Ordinul ANPC intră în vigoare în data de 11 mai. Citește articolul
Pentru că o încadrare greșită a contractelor de muncă sau nerespectarea cerințelor de înregistrare în Reges poate duce la amenzi și litigii, iar acest departament este interesat să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.
Obligatoriu pentru majoritatea angajatorilor, Reges-Online centralizează date esențiale despre contractele individuale de muncă, fiind administrat de Inspecția Muncii și, chiar dacă HG 295/2025 vizează adăugarea unor noi câmpuri de date (cum ar fi cele referitoare la gradul de handicap/invaliditate, repartizarea programului de muncă și locul muncii), baza principală privind tipurile de contracte supuse înregistrării în acest registru rămâne Codul muncii. În contextul în care interfața platformei (o captură din sistem se regăsește atașată acestui articol) sau diverse interpretări apărute în practică pot genera confuzii, ne propunem, în materialul de față, să clarificăm în mod exhaustiv ce tipuri de contracte trebuie, conform legii, înregistrate în Reges, dar și să trecem în revistă unele opțiuni chestionabile pe care le regăsim în soluția tehnică a Reges-Online. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legate de prelucrarea datelor personale, cum ar fi posibile amenzi sau probleme legale, și la stabilirea unor proceduri interne pentru a preveni astfel de situații, inspirându-se din exemplele de nerespectare prezentate.
Dispozitivele de înregistrare audio-video de tip BodyCam sunt utilizate de polițiști în timpul intervențiilor și acțiunilor de rutină. Înregistrările pot fi folosite pentru a documenta evenimente, a rezolva conflicte și a proteja atât polițiștii, cât și cetățenii. Cu toate acestea, utilizarea acestor camere trebuie să respecte anumite norme legale și etice. Dacă polițiștii naționali au dreptul de a purta și folosi astfel de dispozitive, nu același lucru este valabil în cazul polițiștilor locali. Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționeaza periodic poliția locala pentru folosirea camerelor, pentru că nu există o prevedere legală expresă cu privire la utilizarea de către polițiștii locali mijloacelor de supraveghere audio-video. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului ar fi interesat de incertitudinile legale și de interpretare care pot genera riscuri financiare sau de conformitate pentru companie, mai ales dacă interacționează cu PFA-uri sau dacă aceste ambiguități pot duce la modificări legislative cu impact ulterior asupra operațiunilor.
După cum spuneam într-un articol recent, există semne de întrebare în ceea ce privește calitatea de asigurat, în sistemul public de sănătate, în cazul persoanelor care obțin exclusiv venituri din activități independente (persoane fizice autorizate impozitate în sistem real sau pe bază de norme de venit, liber profesioniști) și care nu se află în situația de a începe în cursul anului 2025 o activitate independentă sau de a fi avut în anul 2024 o pierdere fiscală din activitatea desfășurată (pentru aceste două categorii din urmă, situația este relativ clară). Citește articolul
Acest departament este interesat de modalitățile de protejare a companiei și a angajaților cheie împotriva riscurilor financiare și de reputație care pot apărea din greșeli profesionale.
Ca avocați, lucrăm în fiecare zi cu riscuri. Le anticipăm, le prevenim, le combatem. Și știm, poate mai bine decât oricine, că între un eșec și un demers juridic reușit se află uneori doar o clipă de neatenție, o interpretare nefericită sau o omisiune. De aceea, pentru noi – avocați, consilieri, juriști – siguranța profesională nu e un bonus. E o necesitate. Și nu vorbim doar despre experiență, vigilență sau coduri deontologice. Vorbim despre instrumente reale, care ne ajută să rămânem în picioare atunci când sistemul ne pune la încercare. Citește articolul
Identifică și gestionează potențialele probleme (riscuri) din proiectele imobiliare, asigurându-se că procesele interne respectă noile legi pentru a evita situații precum frauda sau disputele legale.
Recent, Senatul a adoptat un proiect de lege menit să îmbunătățească normele referitoare la calitatea în construcții și, mai ales, la creșterea gradului de protecție a consumatorilor care achiziționează locuințe în stadiu de proiect sau în construcție. Contextul actual al pieței imobiliare, marcat de incertitudini și, uneori, de lacune legislative, subliniază necesitatea unor astfel de reglementări, menite să consolideze încrederea publicului și să asigure un cadru mai sigur pentru tranzacțiile imobiliare, după cum a declarat interlocutorul de astăzi al avocatnet.ro, Ovidiu Miheț, Managing Partner la MHLawyers. Citește articolul