Identifică și gestionează potențialele probleme (riscuri) din proiectele imobiliare, asigurându-se că procesele interne respectă noile legi pentru a evita situații precum frauda sau disputele legale.
Recent, Senatul a adoptat un proiect de lege menit să îmbunătățească normele referitoare la calitatea în construcții și, mai ales, la creșterea gradului de protecție a consumatorilor care achiziționează locuințe în stadiu de proiect sau în construcție. Contextul actual al pieței imobiliare, marcat de incertitudini și, uneori, de lacune legislative, subliniază necesitatea unor astfel de reglementări, menite să consolideze încrederea publicului și să asigure un cadru mai sigur pentru tranzacțiile imobiliare, după cum a declarat interlocutorul de astăzi al avocatnet.ro, Ovidiu Miheț, Managing Partner la MHLawyers. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru companie. Articolul arată că nerespectarea regulilor privind deplasările angajaților poate duce la amenzi sau probleme legale, ceea ce reprezintă un risc.
Clasificarea corectă a unei situații ca fiind delegare sau mobilitate trebuie făcută prin analiză de la caz la caz, în funcție de natura activității prestate, de fișa postului și de ceea ce se întâmplă faptic cu salariatul respectiv. Chiar dacă un angajat este trimis în interesul angajatorului pe perioade care depășesc 120 de zile într-un an, asta nu înseamnă automat că vorbim de un angajat mobil. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care autoritățile eșuează în evaluarea și gestionarea riscurilor în cazurile de violență domestică, precum și de lipsa unor controale interne și a colaborării inter-instituționale, lecții care pot fi aplicate în orice organizație pentru a identifica și reduce riscuri.
Avocatul Poporului a publicat recent un raport privind modul în care autoritățile gestionează cazurile de violență domestică, care arată că intervenția instituțională, în perioada 2023–2024, a fost fragmentară, inegală și adesea tardivă. Deși legislația prevede măsuri de protecție și sprijin, aplicarea lor rămâne formală și ineficientă. Raportul se bazează pe sesizări din oficiu, cazuri concrete și hotărâri ale Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), și evidențiază disfuncționalități sistemice în activitatea instituțiilor implicate. Citește articolul
Articolul ajută la identificarea riscurilor legate de respectarea noilor reguli pentru înregistrarea angajaților și la modul în care compania poate preveni problemele sau amenzile.
Reges-Online menține responsabilitatea exclusivă a angajatorului pentru completarea, transmiterea și corectitudinea datelor din registru, chiar și când folosește servicii externe. Amenzile pentru nerespectarea normelor ce țin de tranziția la noul sistem sunt suportate tot de angajator. Platforma tehnică reflectă această responsabilitate inclusiv prin mecanisme de control permanent: angajatorul trebuie să creeze contul inițial, poate revoca oricând accesul delegaților și poate monitoriza permanent registrul. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului trebuie să înțeleagă cum aceste schimbări în interpretarea legilor europene pot influența riscurile financiare, fiscale și de conformitate ale companiei, pentru a le evalua și gestiona eficient.
Din 1 octombrie 2024, competența de a pronunța hotărâri în anumite domenii fiscale a fost transferată de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) la Tribunalul Uniunii Europene (TUE). Din moment ce vorbim de domenii foarte importante (TVA, accize și reguli vamale), încercăm să lămurim la ce schimbări practice ar trebui să se aștepte contribuabilii din România. Citește articolul
Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor financiare semnificative, cum ar fi pierderea deducerilor de TVA și plata unor taxe suplimentare, dacă documentația mașinilor de serviciu nu este corectă.
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), unei firme i s-a redus TVA-ul deductibil de la 100% la 50% pentru mașina cumpărată pentru administrator, deoarece nu s-a putut dovedi că aceasta era folosită exclusiv în scopul activităților economice. Citește articolul
Ajută la identificarea și reducerea riscurilor legale și operaționale care pot apărea din gestionarea incorectă a orelor suplimentare și a programului de lucru.
Deși legislația națională, aliniată la normele europene (Directiva 2003/88/CE), stabilește reguli clare în acest sens, practica ne arată că apar constant situații care testează limitele legii, iar un exemplu concret de la care voi pleca azi este solicitarea adresată angajaților de a semna declarații generale, pe proprie răspundere, prin care își exprimă acordul prealabil pentru prestarea orelor suplimentare. Această practică ridică o întrebare fundamentală: poate un salariat să renunțe, printr-o astfel de declarație generală, la drepturile sale legale privind durata maximă a timpului de muncă? Citește articolul
Această informație ajută la identificarea și evaluarea riscurilor asociate cu utilizarea trotinetelor electrice (riscuri legale, de siguranță, operaționale), permițând dezvoltarea de strategii pentru a le minimiza.
Trotinetele electrice sunt o prezență relativ nouă în peisajul traficului urban. La fel și problemele pe care le cauzează, iar legislația nu reușește să se adapteze în același ritm în care apar schimbările. Avocata Liliana Grădinaru va clarifica, în cele ce urmează, tot ceea ce trebuie să știe cei care aleg să evite aglomerația din trafic cu ajutorul trotinetei electrice. Citește articolul
Acest departament analizează diverse riscuri, inclusiv cele legate de fraude sau informații false, pentru a dezvolta măsuri preventive și a proteja compania de posibile pierderi financiare sau de reputație.
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a transmis recent un comunicat prin care avertizează publicul cu privire la existența unei platforme online care promovează conținut și servicii ce pot induce în eroare candidații interesați de autorizarea electricienilor, sugerând în mod fals o legătură cu instituția. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile legale și operaționale legate de acordarea concediilor, pentru a proteja compania de amenzi, procese sau conflicte cu angajații.
Deși Codul muncii prevede că programarea concediilor de odihnă trebuie realizată anual, cu consultarea salariatului în cazul programărilor individuale, pot apărea situații în care opțiunile exprimate de angajați nu sunt luate în considerare. Spre exemplu, un salariat își poate comunica din timp perioada dorită, își poate achiziționa un sejur în baza acestei alegeri, pentru ca mai apoi să afle că angajatorul l-a programat într-un alt interval. Am discutat cu Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, pentru a vedea ce drepturi are salariatul într-un astfel de caz și ce soluții legale poate accesa. Citește articolul