avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 732 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Interviu Cumpărarea de locuințe de la dezvoltatorii imobiliari: Cât de utile vor fi noile reguli pregătite de Parlament, potrivit unui avocat

Identifică și gestionează potențialele probleme (riscuri) din proiectele imobiliare, asigurându-se că procesele interne respectă noile legi pentru a evita situații precum frauda sau disputele legale.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
8 Mai 2025 | 5066 | Timp de citire: 7 min.

Recent, Senatul a adoptat un proiect de lege menit să îmbunătățească normele referitoare la calitatea în construcții și, mai ales, la creșterea gradului de protecție a consumatorilor care achiziționează locuințe în stadiu de proiect sau în construcție. Contextul actual al pieței imobiliare, marcat de incertitudini și, uneori, de lacune legislative, subliniază necesitatea unor astfel de reglementări, menite să consolideze încrederea publicului și să asigure un cadru mai sigur pentru tranzacțiile imobiliare, după cum a declarat interlocutorul de astăzi al avocatnet.ro, Ovidiu Miheț, Managing Partner la MHLawyers. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Specialist: Clauza de mobilitate nu e o alternativă pentru delegările de peste 120 de zile

Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru companie. Articolul arată că nerespectarea regulilor privind deplasările angajaților poate duce la amenzi sau probleme legale, ceea ce reprezintă un risc.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
8 Mai 2025 | 1203 | Timp de citire: 2 min.

Clasificarea corectă a unei situații ca fiind delegare sau mobilitate trebuie făcută prin analiză de la caz la caz, în funcție de natura activității prestate, de fișa postului și de ceea ce se întâmplă faptic cu salariatul respectiv. Chiar dacă un angajat este trimis în interesul angajatorului pe perioade care depășesc 120 de zile într-un an, asta nu înseamnă automat că vorbim de un angajat mobil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Raportul Avocatului Poporului privind violența domestică arată nereguli grave: autoritățile române nu intervin eficient și par să acționeze cu o prezumție de incredibilitate față de victime

Acest departament este interesat de modul în care autoritățile eșuează în evaluarea și gestionarea riscurilor în cazurile de violență domestică, precum și de lipsa unor controale interne și a colaborării inter-instituționale, lecții care pot fi aplicate în orice organizație pentru a identifica și reduce riscuri.

Cristina Iacob în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
8 Mai 2025 | 1 | 1468 | Timp de citire: 6 min.

Avocatul Poporului a publicat recent un raport privind modul în care autoritățile gestionează cazurile de violență domestică, care arată că intervenția instituțională, în perioada 2023–2024, a fost fragmentară, inegală și adesea tardivă. Deși legislația prevede măsuri de protecție și sprijin, aplicarea lor rămâne formală și ineficientă. Raportul se bazează pe sesizări din oficiu, cazuri concrete și hotărâri ale Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), și evidențiază disfuncționalități sistemice în activitatea instituțiilor implicate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Responsabilitatea utilizării Reges-Online rămâne la angajator, indiferent că registrul e operat de un prestator extern

Articolul ajută la identificarea riscurilor legate de respectarea noilor reguli pentru înregistrarea angajaților și la modul în care compania poate preveni problemele sau amenzile.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
7 Mai 2025 | 4613 | Timp de citire: 3 min.

Reges-Online menține responsabilitatea exclusivă a angajatorului pentru completarea, transmiterea și corectitudinea datelor din registru, chiar și când folosește servicii externe. Amenzile pentru nerespectarea normelor ce țin de tranziția la noul sistem sunt suportate tot de angajator. Platforma tehnică reflectă această responsabilitate inclusiv prin mecanisme de control permanent: angajatorul trebuie să creeze contul inițial, poate revoca oricând accesul delegaților și poate monitoriza permanent registrul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Spețele privind TVA, accizele și regulile vamale au fost mutate de la CJUE la TUE, dar ce înseamnă asta, concret, pentru contribuabili?

Departamentul de Management al Riscului trebuie să înțeleagă cum aceste schimbări în interpretarea legilor europene pot influența riscurile financiare, fiscale și de conformitate ale companiei, pentru a le evalua și gestiona eficient.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Mai 2025 | 777 | Timp de citire: 4 min.

Din 1 octombrie 2024, competența de a pronunța hotărâri în anumite domenii fiscale a fost transferată de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) la Tribunalul Uniunii Europene (TUE). Din moment ce vorbim de domenii foarte importante (TVA, accize și reguli vamale), încercăm să lămurim la ce schimbări practice ar trebui să se aștepte contribuabilii din România. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF

Mașina cumpărată de firmă e folosită de administrator: Deducerea integrală a TVA-ului NU e posibilă în lipsa dovedirii utilizării acesteia exclusiv pentru activitățile economice

Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor financiare semnificative, cum ar fi pierderea deducerilor de TVA și plata unor taxe suplimentare, dacă documentația mașinilor de serviciu nu este corectă.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Mai 2025 | 1 | 40920 | Timp de citire: 2 min.

Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), unei firme i s-a redus TVA-ul deductibil de la 100% la 50% pentru mașina cumpărată pentru administrator, deoarece nu s-a putut dovedi că aceasta era folosită exclusiv în scopul activităților economice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajații, obligați să semneze că sunt de acord cu prestarea orelor suplimentare conform Codului muncii. Astfel de declarații nu sunt valabile - iată de ce

Ajută la identificarea și reducerea riscurilor legale și operaționale care pot apărea din gestionarea incorectă a orelor suplimentare și a programului de lucru.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Mai 2025 | 3 | 49735 | Timp de citire: 4 min.

Deși legislația națională, aliniată la normele europene (Directiva 2003/88/CE), stabilește reguli clare în acest sens, practica ne arată că apar constant situații care testează limitele legii, iar un exemplu concret de la care voi pleca azi este solicitarea adresată angajaților de a semna declarații generale, pe proprie răspundere, prin care își exprimă acordul prealabil pentru prestarea orelor suplimentare. Această practică ridică o întrebare fundamentală: poate un salariat să renunțe, printr-o astfel de declarație generală, la drepturile sale legale privind durata maximă a timpului de muncă? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Trotinete electrice: De ce ți se deschide un dosar penal la un accident cu autovătămare și alte chestiuni importante de care ar trebui să știi

Această informație ajută la identificarea și evaluarea riscurilor asociate cu utilizarea trotinetelor electrice (riscuri legale, de siguranță, operaționale), permițând dezvoltarea de strategii pentru a le minimiza.

Cristian Stanescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
7 Mai 2025 | 1963 | Timp de citire: 5 min.

Trotinetele electrice sunt o prezență relativ nouă în peisajul traficului urban. La fel și problemele pe care le cauzează, iar legislația nu reușește să se adapteze în același ritm în care apar schimbările. Avocata Liliana Grădinaru va clarifica, în cele ce urmează, tot ceea ce trebuie să știe cei care aleg să evite aglomerația din trafic cu ajutorul trotinetei electrice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Atenționare ANRE: Un site fals solicită taxe pentru autorizarea electricienilor, pretinzând legături cu instituția

Acest departament analizează diverse riscuri, inclusiv cele legate de fraude sau informații false, pentru a dezvolta măsuri preventive și a proteja compania de posibile pierderi financiare sau de reputație.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Mai 2025 | 637 | Timp de citire: 1 min.

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a transmis recent un comunicat prin care avertizează publicul cu privire la existența unei platforme online care promovează conținut și servicii ce pot induce în eroare candidații interesați de autorizarea electricienilor, sugerând în mod fals o legătură cu instituția. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mi-am plătit vacanța deja, dar angajatorul mi-a aprobat concediul în altă perioadă. Legea mă ajută în vreun fel aici?

Identifică și gestionează riscurile legale și operaționale legate de acordarea concediilor, pentru a proteja compania de amenzi, procese sau conflicte cu angajații.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Mai 2025 | 1 | 20524 | Timp de citire: 4 min.

Deși Codul muncii prevede că programarea concediilor de odihnă trebuie realizată anual, cu consultarea salariatului în cazul programărilor individuale, pot apărea situații în care opțiunile exprimate de angajați nu sunt luate în considerare. Spre exemplu, un salariat își poate comunica din timp perioada dorită, își poate achiziționa un sejur în baza acestei alegeri, pentru ca mai apoi să afle că angajatorul l-a programat într-un alt interval. Am discutat cu Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, pentru a vedea ce drepturi are salariatul într-un astfel de caz și ce soluții legale poate accesa. Citește articolul