Pentru companiile care oferă servicii sociale sau colaborează cu ele, acest departament trebuie să înțeleagă cerințele legate de personal, structura organizațională și drepturile beneficiarilor, aspecte cheie în gestionarea resurselor umane.
Ministerul Muncii propune un nou Nomenclator al serviciilor sociale, determinat de schimbările legislative recente (Legea nr. 100/2024) și implementarea clasificării CAEN Rev.3. Structurat în două părți - servicii care necesită licențiere obligatorie și servicii secundare exceptate de la licențiere - noul nomenclator stabilește reguli clare pentru regulamentele interne ale furnizorilor, care vor trebui revizuite. Citește articolul
Departamentul HR gestionează recrutarea, salarizarea și relațiile cu angajații. Articolul arată cum să modifice anunțurile de angajare, cum să discute salariile și cum să respecte noile reguli pentru a atrage candidați și a evita discriminarea.
Afișarea salariului în anunțul de angajare a devenit un criteriu important pentru tot mai mulți candidați și urmează să fie introdusă, în curând, și ca obligație legală. Până în 2026, angajatorii vor trebui să respecte un set de cerințe care vizează transparența salarială și asigurarea egalității de remunerare între femei și bărbați, inclusiv în etapa de recrutare. Citește articolul
Acest departament este interesat de ce fel de calificări și certificări au nevoie angajații pentru a lucra la proiecte cu monumente istorice, pentru a ști pe cine să angajeze și cum să-și dezvolte profesional personalul în acest domeniu.
Printr-un ordin apărut recent, Ministerul Culturii a înlocuit normele metodologice privind atestarea personalului de specialitate în domeniul protejării monumentelor istorice. Noile norme vin, de fapt, cu o procedură mai simplă de atestare a acestor specialiști. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de bunăstarea angajaților, de crearea și implementarea politicilor anti-hărțuire, de organizarea campaniilor de informare și de gestionarea cazurilor de hărțuire, de la sesizare până la sancționare.
Hărțuirea la locul de muncă rămâne subraportată în instituțiile și autoritățile din România, conform unui raport care relevă că doar 6% dintre instituțiile monitorizate au identificat și sancționat cazuri concrete. Documentul semnalează lipsa uniformității în colectarea datelor și necesitatea unor campanii ample de conștientizare privind comportamentele care constituie hărțuire. Deși există cadru legislativ adecvat, aplicarea sa rămâne deficitară. Citește articolul
Acest articol este relevant pentru că oferă informații despre un program guvernamental de sprijin financiar pentru angajați și familiile lor, ajutând departamentul de HR să le poată comunica angajaților despre aceste beneficii și să le susțină bunăstarea personală.
Programul de susținere a natalității, în cadrul căruia cuplurile și persoanele singure pot solicita vouchere în valoare de 15.000 de lei pentru proceduri de fertilizare, se va desfășura și în 2025, potrivit unei hotărâri din aprilie. Numărul de beneficiari ai ajutorul financiar va fi, în acest an, de cel mult 10.000. În plus, Ministerul Muncii a înlocuit normele programului de fertilizare in vitro, printr-un ordin publicat miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să știe cum să gestioneze corect relațiile cu angajații, abaterile disciplinare și încetările de contract, respectând legea, pentru a proteja atât compania, cât și drepturile angajaților și a evita astfel de situații problematice.
Încetarea contractului individual de muncă prin acordul părților poate fi anulată atunci când consimțământul angajatului este viciat prin violență morală. Tribunalul Galați a decis recent că presiunile și amenințările exercitate asupra unei angajate pentru a semna un acord de încetare, în contextul unui incident legat de bunuri neachitate, constituie un viciu de consimțământ. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe cum sunt implicați angajații școlii în decizia de a instala camere, cum le sunt afectate drepturile și ce reguli interne trebuie aplicate legat de supraveghere, având în vedere că personalul este vizat de aceste sisteme.
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut și pusă în aplicare printr-un ordin recent apărut oferă unităților de învățământ preuniversitar posibilitatea de a instala sisteme de supraveghere audio-video în incinta școlilor, în situațiile în care există un risc crescut de violență, documentat prin sesizări semnificative. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, ea implică prelucrarea datelor cu caracter personal și atrage obligații stricte din partea școlilor, în special în ceea ce privește stocarea și accesul la înregistrări. Citește articolul
Acest departament va fi implicat în pregătirea personalului pentru noile reguli, prin cursuri de formare, și în crearea de noi roluri sau departamente, cum ar fi cel de responsabil de conformitate.
Noi reglementări europene, care vor intra în vigoare peste doi ani, extind obligațiile privind prevenirea spălării banilor la noi entități, incluzând cluburile de fotbal profesionist și impresarii de jucători de fotbal. Aceste noi reguli se vor aplica, începând cu 2029, din cauza riscurilor inerente acestui domeniu, precum tranzacțiile transfrontaliere și structurile opace de proprietate. De asemenea, se mai prevede că statele membre pot acorda scutiri anumitor cluburi de la aceste cerințe, pe baza unui risc dovedit mai scăzut, în funcție de factori precum cifra de afaceri sau divizia în care activează. Despre toate acestea vom discuta cu avocatul Andrei Nicolescu, administratorul special al clubului Dinamo 1948 București. Citește articolul
Acest departament gestionează toate aspectele legate de angajați, inclusiv disciplinarea și concedierea, și are nevoie să înțeleagă cum să urmeze procedurile legale pentru a se asigura că deciziile sunt valabile în fața legii.
O dispută juridică privind o concediere disciplinară a parcurs un traseu sinuos prin instanțele de judecată, culminând cu o decizie a curții de apel ce merită o atenție deosebită. Absența nemotivată a angajatului de la serviciu lovește chiar în „inima” raportului de muncă, iar cazul de față reconfirmă faptul că angajatorii nu sunt lipsiți de pârghii în fața abaterilor disciplinare ale angajaților, inclusiv a absențelor nemotivate. Citește articolul
Articolul menționează documente legate de contribuțiile sociale și de sănătate sau de ajutoarele pentru angajați, informații esențiale pentru calculul salariilor și respectarea regulilor de muncă.
Acum câteva săptămâni, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a extins semnificativ lista actelor fiscale emise prin centrul de imprimare masivă și care sunt valabile fără semnătură și ștampilă. Astfel, lista completă a ajuns la un număr de 56 de asemenea acte. Citește articolul