HR-ul trebuie să știe ce drepturi are compania asupra lucrărilor create de angajați (desene, software, fotografii) și cum să scrie contractele de muncă astfel încât să fie clar cui aparțin aceste creații. De asemenea, îi ajută să înțeleagă regulile interne legate de folosirea inteligenței artificiale de către angajați.
Crearea de conținut original de către salariați – fie că este vorba despre desene, modele, fotografii sau programe pentru calculator – implică o serie de aspecte juridice care trebuie reglementate clar prin contract. Deși legea prevede anumite prezumții în favoarea angajatorului, acestea nu sunt suficiente pentru a garanta deținerea drepturilor patrimoniale. În lipsa unor clauze contractuale adecvate, angajatorul poate descoperi că nu are dreptul legal de a exploata economic creațiile realizate în cadrul raportului de muncă. O avocată ne-a explicat ce trebuie urmărit în contractul individual de muncă (CIM) și ce riscuri apar atunci când salariații folosesc inteligența artificială sau materiale licențiate în proiectele lor. Citește articolul
Pentru acest departament este important să învețe cum să facă corect o concediere pe motiv de restructurare, ce reguli trebuie să urmeze și cum să evite acuzațiile de discriminare, mai ales în cazul angajaților care se întorc din concediu de creștere a copilului.
Într-o piață a muncii dinamică, reorganizarea activității companiilor este un proces adesea necesar, însă atunci când restructurarea implică desființarea unor posturi și, implicit, concedierea salariaților, angajatorul trebuie să navigheze cu atenție printre prevederile Codului muncii. Citește articolul
Articolul vorbește despre încurajarea implicării în muncă a persoanelor private de libertate și facilitarea reintegrării lor pe piața muncii după detenție. Departamentul de Resurse Umane este direct implicat în procesele de recrutare, selecție și integrare a angajaților, inclusiv a celor din categorii defavorizate sau a celor care au executat pedepse.
Cu scopul de a reduce numărul persoanelor condamnate care se întorc în spatele gratiilor, Guvernul a oficializat luni o strategie națională pentru prevenirea recidivei, ce vizează perioada 2025-2029, și planul de acțiune pentru implementarea acesteia, documente ce se regăsesc într-o hotărâre publicată în Monitorul Oficial. În plus, tot acum se stabilește, prin aceeași hotărâre, și înființarea unui comitet interministerial pentru coordonarea și monitorizarea implementării strategiei. Citește articolul
Discuțiile despre reducerea numărului de angajați în sectorul public și presiunea pe bugetul statului pot influența piața muncii, taxele și contribuțiile sociale, aspecte relevante pentru salariați și pentru strategiile de personal ale companiei.
Într-un context marcat de incertitudine politică și fiscală, statul român se confruntă cu o realitate tot mai apăsătoare: creșterea explozivă a cheltuielilor cu dobânzile. În primul trimestru al anului 2025, România a plătit peste 12,5 miliarde lei doar pentru dobânzi – echivalentul a 6,8% din totalul cheltuielilor bugetare. Este o creștere cu 64% față de aceeași perioadă a anului trecut, un ritm amețitor care devansează toate celelalte categorii de cheltuieli, inclusiv cele de personal sau pentru investiții. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea datelor angajaților și de raportarea acestora în Registrul General de Evidență a Salariaților (REGES). Înțelegerea noilor modalități de acces este crucială pentru a-și putea desfășura activitatea fără întreruperi.
Angajatorii pot accesa Reges-Online prin trei modalități: identitatea digitală ROeID, certificat digital calificat sau, temporar, prin prezentare la ghișeul ITM cu cartea de identitate. Această a treia variantă este disponibilă maximum 30 de zile, perioadă în care angajatorii trebuie să obțină accesul prin una dintre primele două metode. Citește articolul
Acest departament gestionează angajarea și plecarea personalului, se ocupă de contractele de muncă și de regulile interne, inclusiv cele care protejează informațiile valoroase ale companiei.
Pentru ca o companie să poată sancționa un salariat care divulgă informații confidențiale, nu e suficient ca acestea să fie etichetate generic drept „secrete comerciale”. Ele trebuie să îndeplinească anumite criterii, iar angajatorul are obligația să dovedească faptul că a instituit măsuri reale de protecție. Un avocat a explicat ce presupune acest cadru și cum ar trebui formulată clauza de confidențialitate din contractul de muncă pentru a produce efecte reale. Citește articolul
Oferă informații importante despre cum noile reguli afectează angajații, mai ales când li se dau sarcini suplimentare legate de monitorizare video și cum trebuie gestionate aceste roluri noi.
Un recent ordin de ministru stabilește procedura de monitorizare audio-video în unitățile de învățământ preuniversitar și impune doi responsabili instituțiilor care au luat decizia monitorizării - un cadru didactic (de regulă) pentru monitorizarea sistemului și un responsabil cu protecția datelor (DPO), pentru care ordinul sugerează numirea directorului adjunct sau a unui membru din consiliul de administrație. Această recomandare în persoana DPO-ului contravine principiilor GDPR privind independența acestuia, creând potențiale conflicte de interese. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct afectat de regulile despre autorizarea personalului, controalele medicale și psihologice, evaluările profesionale periodice și condițiile în care angajații își pot pierde sau suspenda dreptul de a lucra în siguranța circulației feroviare.
Cu scopul îmbunătățirii siguranței transporturilor feroviare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a modificat recent, prin publicarea unui ordin în acest sens, cadrul legal al suspendării ori retragerii autorizațiilor deținute de personalul feroviar cu responsabilități în siguranța circulației. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să înțeleagă regulile privind pensiile, mai ales că anumite situații menționate în articol (cum ar fi rectificarea stagiului de cotizare de către angajator) pot implica direct compania și documentele pe care le eliberează pentru angajați sau foști angajați. De asemenea, oferă suport și informații angajaților cu privire la drepturile lor sociale.
Un ordin emis de Ministerul Muncii și Ministerul Finanțelor a intrat recent în vigoare și prevede extinderea situațiilor în care pensionarii vor fi obligați să returneze sumele încasate necuvenit. Printre noile situații vizate se numără neprezentarea la expertiza medicală periodică, nedepunerea actelor privind continuarea studiilor de către pensionarii urmași, precum și modificarea ulterioară a stagiului de cotizare sau discrepanțele dintre sumele primite și cele prevăzute în decizia oficială de pensionare.
Este departamentul direct responsabil pentru gestionarea datelor angajaților și pentru utilizarea corectă a noului sistem online (REGES) pentru a înregistra contractele de muncă, modificările și alte informații despre personal, respectând termenele stabilite.
Ordinul privind procedura de acces în Reges-Online a apărut în dezbatere la Ministerul Muncii spre final de aprilie a fost publicat vineri în Monitorul Oficial, cu câteva lămuriri în plus pentru cei interesați, față de forma pusă inițial în dezbatere. Citește articolul