Articolul tratează în profunzime procesul de verificare a candidaților înainte de angajare (screening), importanța acestuia pentru a preveni angajarea unor persoane cu probleme și pentru a asigura o forță de muncă de încredere, subiecte centrale pentru departamentul de HR.
De la parcursul profesional și până la potrivirea culturală, există numeroase „căsuțe de bifat” în procesul de recrutare, pentru a identifica profilul potrivit pentru un anumit rol în companie. Cu toate acestea, unul dintre cei mai importanți pași, adesea trecut cu vederea sau subestimat, este verificarea („screening”-ul) viitorului angajat. Dar înainte de a explica importanța verificării înainte de angajare, este utilă definirea acestui concept. Citește articolul
Articolul subliniază 'deficitul de angajați și competențe' ca cel mai mare risc, vorbește despre 'dezvoltarea angajaților' și despre deciziile privind 'concedierile' sau 'înghețarea angajărilor', toate fiind subiecte cheie pentru gestionarea personalului.
Jumătate (52%) dintre directorii generali din România se declară încrezători în perspectivele de creștere a veniturilor companiilor pe care le conduc în următorul an, potrivit raportului PwC CEO Survey 2023. În același timp, un sfert dintre respondenți (27%) cred că organizațiile lor nu vor supraviețui peste un deceniu dacă își continuă cursul actual și nu iau decizii de transformare a companiilor. Citește articolul
Acest departament gestionează relația cu angajații și trebuie să înțeleagă drepturile avertizorilor, cum să gestioneze raportările interne și cum să evite orice acțiuni de represalii, pentru a menține un mediu de lucru corect și legal.
Legea avertizorilor de integritate stabilește că atât dobândirea/accesarea, cât și utilizarea „secretelor comerciale” pentru scopul raportării/divulgării publice, nu atrag răspunderea avertizorului, cu condiția principală ca „secretele comerciale” să fie necesare pentru scopul raportării/divulgării publice. Ce înseamnă asta, mai exact, respectiv când ar putea fi atrasă răspunderea pentru divulgarea secretelor comerciale, precum și ce înțelegem prin sintagma „secret comercial” este explicat în acest material. Citește articolul
Pentru a ști cum să calculeze corect sumele pe care le primesc angajații pentru deplasări (diurne și cazare) și pentru a înțelege regulile legate de trimiterea acestora în delegații sau detașări, conform noilor praguri și limite.
Diurna acordată bugetarilor delegați sau detașați în altă localitate din țară se majorează de la 1 aprilie 2023, după mai bine de patru ani de la cea mai recentă modificare, conform unui ordin apărut miercuri în Monitorul Oficial. Automat, asta înseamnă că se majorează indirect și diurna netaxabilă pe care o pot acorda angajatorii privați pentru salariații delegați sau detașați în țară. Citește articolul
Este esențial pentru a înțelege cum să aibă grijă de angajați, să prevină stresul și să creeze un mediu de lucru plăcut, ceea ce ajută la productivitate și la reținerea personalului.
Chiar dacă uneori este dificil de stabilit cu certitudine sursa stresului sau dacă aceasta se află preponderent la locul de muncă sau în afara acestuia, cert e că există o preocupare tot mai intensă la nivel internațional în privința conștientizării factorilor de stres de la locul de muncă și a severității consecințelor stresului profesional. Din nou, angajatorului îi revine prima mutare: așa cum evaluează alte riscuri profesionale, trebuie să o facă și în privința stresului profesional. Citește articolul
Acest articol este esențial pentru gestionarea angajaților, în special a celor care lucrează de la distanță, și pentru stabilirea modului în care se plătesc și se reglementează costurile de călătorie. Ajută la crearea unor politici interne clare și la comunicarea corectă cu angajații despre aceste aspecte.
Telesalariatul poate avea dreptul să lucreze de unde dorește - libertate deplină sau ușor restrânsă de prestare a activității sale, dacă părțile, totuși, au prevăzut ceva în actul de telemuncă. Ca orice alt salariat, inclusiv telesalariatul ar putea să se deplaseze în interes de serviciu. Doar că în cazul telesalariaților, ar trebui tratate cu prudență, în special din cauza consecințelor fiscale, un anumit tip de deplasări. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil de procesul de angajare și de gestionarea personalului, inclusiv de controalele medicale și de modul în care se procedează dacă un angajat nu mai poate îndeplini sarcinile din motive de sănătate.
În rândul discuției deschise recent privind importanța examenului medical la angajare, merită să ne oprim și asupra situației în care angajatul omite să spună că suferă de anumite afecțiuni, iar angajatorul își dă seama de acest lucru ulterior, când relația de muncă e în plină desfășurare. Citește articolul
Analiza privind educația, formarea profesională și eficiența pieței muncii în diferite regiuni este crucială pentru planificarea nevoilor de personal, recrutare și dezvoltarea angajaților.
Regiunile din România populează coada clasamentului european privind competitivitatea, rezultatele fiind extrem de slabe la nivelul tuturor celor 11 piloni luați în calcul de specialiștii Comisiei Europene. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de condițiile medicale pe care trebuie să le îndeplinească angajații, mai ales cei care ar putea avea nevoie să poarte sau să folosească arme la locul de muncă (de exemplu, personalul de securitate), pentru a se asigura că respectă legea și că angajații sunt apți din punct de vedere medical.
Printr-un proiect de ordin pus luni în dezbatere publică, Ministerul Sănătății (MS) vrea să introducă o nouă listă a afecţiunilor medicale ce nu permit deţinerea sau, după caz, purtarea ori folosirea armelor letale sau neletale. În prezent, examinarea medicală a persoanelor care solicită eliberarea permisului de portarmă se bazează pe regulile stabilite printr-un act normativ din 1976. Citește articolul
Acest articol este esențial pentru departamentul de Resurse Umane deoarece explică importanța definirii corecte a fiecărui post, a felului muncii și a ierarhiilor în cadrul companiei. Aceste aspecte sunt fundamentale pentru angajări, elaborarea contractelor, gestionarea disciplinară și concedieri.
Organigrama sau stabilirea structurii interne este, adesea, ignorată sau tratată cu mai puțină importanță decât ar fi necesar. Dar există cel puțin cinci motive solide pentru care e esențială stabilirea ei cât mai corectă și completă, precum și corespondența sa cu realitatea din companie, cu ceea ce se regăsește înscris în fiecare contract de muncă și cu ceea ce regăsim în Clasificarea Ocupațiilor din România. Citește articolul