Pentru a putea informa angajații cu privire la regulile de siguranță și la legea în vigoare atunci când folosesc trotinetele electrice, fie pentru deplasări personale, fie în scop de serviciu, și pentru a ști cum să gestioneze situațiile de accident în care sunt implicați angajați.
Trotinetele electrice sunt o prezență relativ nouă în peisajul traficului urban. La fel și problemele pe care le cauzează, iar legislația nu reușește să se adapteze în același ritm în care apar schimbările. Avocata Liliana Grădinaru va clarifica, în cele ce urmează, tot ceea ce trebuie să știe cei care aleg să evite aglomerația din trafic cu ajutorul trotinetei electrice. Citește articolul
Gestionează corect cererile de concediu, planifică absențele angajaților, comunică politica de concedii și rezolvă problemele legate de acest drept fundamental, conform legii.
Deși Codul muncii prevede că programarea concediilor de odihnă trebuie realizată anual, cu consultarea salariatului în cazul programărilor individuale, pot apărea situații în care opțiunile exprimate de angajați nu sunt luate în considerare. Spre exemplu, un salariat își poate comunica din timp perioada dorită, își poate achiziționa un sejur în baza acestei alegeri, pentru ca mai apoi să afle că angajatorul l-a programat într-un alt interval. Am discutat cu Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, pentru a vedea ce drepturi are salariatul într-un astfel de caz și ce soluții legale poate accesa. Citește articolul
Chiar dacă articolul se referă la cadrele militare, departamentul de Resurse Umane este interesat de deciziile privind compensațiile și beneficiile angajaților. Modul în care justiția interpretează drepturile la compensații pentru locuință poate oferi învățăminte și pentru gestionarea politicilor interne de beneficii și compensații ale companiei, asigurându-se că sunt corecte și în conformitate cu eventuale principii juridice similare.
Printr-o decizie pronunțată în februarie și publicată luni în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit că, spre deosebire de cei care fac un credit pentru achiziționarea unei locuințe, militarii care au încheiat contracte de credit ipotecar pentru a construi o locuință nu au dreptul la compensația lunară pentru chirie. Citește articolul
Gestionarea angajaților, a contractelor și a datelor lor este principala responsabilitate a acestui departament. Noul sistem digital (Reges-Online) face aceste procese mai simple, mai rapide și mai transparente, oferind acces direct angajaților la propriile date de muncă și notificări în timp real.
Registrul electronic al salariaților, Reges-Online, introduce beneficii esențiale pentru angajați prin accesul direct la informațiile din contractele de muncă și istoricul modificărilor acestora. Platforma elimină birocrația tradițională, oferind transparență sporită prin notificări în timp real despre orice schimbări contractuale. Sistemul de autentificare folosește tehnologii avansate de securitate, protejând datele personale la standarde similare celor din sectorul bancar. Pentru a beneficia de aceste avantaje, salariații trebuie doar să își creeze un cont în noul registru electronic. Citește articolul
Departamentul de HR este responsabil direct de angajarea, gestionarea și plata angajaților. Articolul îi ajută să înțeleagă cum să redacteze corect contractele pentru angajații care se deplasează mult și cum să le plătească conform legii, asigurându-se că sunt respectate drepturile acestora.
Clauza din contractul individual privind „locul muncii” le pune adesea probleme, în practică, angajatorilor: „ce ar trebui să treacă în cazul angajaților mobili?”, „e suficientă o prevedere care indică un oraș/județ sau o zonă geografică delimitată?” și alte întrebări asemenea sunt frecvent adresate, iar acum, mai cu seamă, în contextul noului registru de evidență a salariaților. Citește articolul
Se menționează că personalul care se ocupă de credite trebuie să aibă anumite competențe, ceea ce implică procese de instruire și evaluare.
Printr-un proiect de lege pus în dezbatere publică chiar în această dimineață, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) propune înlocuirea actualei legislații privind contractele de credit pentru consumatori cu una prin care se transpun, de fapt, prevederile europene actuale referitoare la reglementarea creditelor de consum. Citește articolul
Modificările legislative pot influența modul în care personalul este instruit sau atestat pentru a lucra cu tahografe, deci departamentul de HR trebuie să știe ce cerințe noi apar pentru angajați.
Reglementările legate de condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și cele privind limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule - RNTR 8, apărute în noiembrie 2024, vor fi modificate, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI). Astfel, se propune armonizarea prevederilor legale apărute acum câteva luni cu modificările apărute între timp în legătură cu omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, dar și îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, ca urmare a discuțiilor purtate de autoritățile din domeniu cu partenerii sociali. Citește articolul
Este esențial pentru HR să înțeleagă noile reguli despre cum angajează și gestionează lucrătorii străini, ce obligații are compania față de ei (cum ar fi plata de compensații) și ce riscuri există dacă nu respectă legea.
O lege care va intra joi în vigoare, în contextul transpunerii corespunzătoare a Directivei 2014/36/UE privind lucrătorii sezonieri din țări terțe, vizează revocarea vizei sau dreptului de ședere temporară în cazul angajatorilor cu probleme financiare și obligația acestora de a compensa lucrătorii sezonieri în cazul retragerii vizei, precum și simplificarea unor condiții de obținere a avizului de angajare. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum sunt clasificate diurnele și ce se întâmplă dacă sunt considerate salarii, pentru a gestiona corect plățile, contractele angajaților și pentru a evita problemele legate de taxe.
Recalificarea diurnelor în venituri salariale este posibilă, de ceva timp, numai în baza unei proceduri speciale, ce implică o colaborare între inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În vederea unor potențiale reîncadrări de venituri, autoritățile de muncă ne-au spus că procedura a fost folosită, de la oficializare și până acum, de câteva sute de ori. Citește articolul
Este important pentru acest departament să înțeleagă regulile legate de supravegherea angajaților și cum pot fi sau nu folosite înregistrările pentru evaluarea performanței sau în cazul unor incidente care implică personalul.
Sistemele de supraveghere în unitățile de învățământ pot fi instalate doar în situații excepționale, cu acordul majorității părinților, elevilor majori și salariaților, și doar când există un risc crescut de violență documentat prin sesizări semnificative - asta a stabilit anul trecut Guvernul pe calea unei ordonanțe de urgență. Cu o oarecare întârziere, un ordin de ministru pentru punerea în aplicare a măsurilor din iulie anul trecut a fost publicat recent în Monitorul Oficial. Supravegherea trebuie să fie esențialmente temporară (maximum un an), iar înregistrările se păstrează maximum 30 de zile, de principiu. Camerele pot fi amplasate în săli de clasă, holuri, exterior, dar nu în vestiare sau grupuri sanitare. Datele pot fi folosite exclusiv pentru cercetarea cazurilor de violență și protecția bunurilor, fiind interzisă utilizarea lor pentru evaluarea activității cadrelor didactice sau elevilor. Citește articolul