Departamentul de HR este direct responsabil de implementarea politicilor de telemuncă și muncă la domiciliu, de gestionarea solicitărilor angajaților și de elaborarea procedurilor interne, conform diferențelor legislative prezentate în articol.
Legea 283/2022 a introdus în Codul administrativ posibilitatea ca, în anumite condiții, funcționarii publici să-și desfășoare activitatea și în regim de telemuncă. Totuși, această modificare face referire doar la activitatea funcționarilor publici, nu și a personalului contractual. În cazul ultimilor, sunt aplicabile prevederile privind telemunca din Codul muncii și Legea 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă. Citește articolul
Articolul menționează creșterea numărului de angajați la nivel național, o informație utilă pentru a înțelege tendințele generale pe piața muncii și disponibilitatea forței de muncă.
Mediul privat românesc a continuat să fie dominat de companiile din domeniul serviciilor, 50,1% din numărul total de întreprinderi activând în acest sector și generând 41,3% din cifra totală de afaceri. Industria a avut o evoluție mixtă în 2021, înregistrând o scădere a numărului de companii (de 0,9%) și a numărului de angajați (de 1,4%), dar creșteri robuste, de peste 20%, ale cifrei de afaceri, rezultatului brut și nivelului investițiilor. Citește articolul
Articolul vorbește despre dificultățile de a găsi personal calificat, despre îmbătrânirea forței de muncă și despre lipsa de atractivitate a anumitor posturi. Sunt probleme similare pe care departamentul de HR le poate întâlni în planificarea forței de muncă, recrutare și retenție.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul HR este interesat de facilitățile fiscale legate de educația angajaților sau a copiilor acestora, pentru a înțelege cum poate oferi beneficii angajaților conform noilor reguli.
Pentru companii și PFA-uri, finalul anului 2022 înseamnă, ca de obicei, așteptarea ultimelor schimbări fiscale înainte de trecerea în noul exercițiu financiar. Astfel, pe lista ultimelor chestiuni ce trebuie stabilite până la finalul lunii decembrie regăsim câteva ajustări punctuale la OG 16/2022, unele modificări majore la controalele fiscale și nu numai. Citește articolul
Este esențial ca HR să înțeleagă noile drepturi și beneficii pentru angajații cu dizabilități (pensionare mai rapidă, reevaluare acasă, certificate pentru copii, vouchere) pentru a aplica corect politicile companiei și a-i ajuta pe angajați.
Legislația prin care sunt reglementate drepturile persoanelor cu dizabilități a suferit, în ultimele luni, mai multe modificări. Printre altele, persoanele cu dizabilități se pot pensiona acum mai repede, indiferent de momentul apariției handicapului, iar reevaluarea periodică a persoanelor cu handicap grav se poate face la domiciliu. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de contractele angajaților și de tipurile de concedii. Articolul vorbește despre un nou model de contract de muncă și despre un concediu nou ('de îngrijitor'), deci le dă informații esențiale pentru munca lor zilnică și pentru relația cu angajații.
Cele două directive europene care au stat la baza prevederilor din Legea 283/2022 - ce a adus schimbări importante Codului muncii și Codului administrativ - au fost transpuse cu întârziere și, se pare că, și cu întârziere se vor adopta și actele subsecvente necesare punerii în aplicare a unora dintre prevederile introduse în cele două coduri. Citește articolul
Ghidul oferă sfaturi esențiale pentru crearea unui mediu de lucru corect și lipsit de prejudecăți, gestionarea cazurilor de hărțuire și promovarea diversității, aspecte centrale pentru gestionarea personalului.
Profesorii și managamentul școlilor ar trebui să adopte și să implementeze politici care să permită fetelor însărcinate sau fetelor cu copii să-și continue educația, se menționează într-un ghid elaborat de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) pentru profesori. Citește articolul
Articolul ajută la înțelegerea modului de calcul și impozitare a beneficiilor angajaților care se deplasează (indemnizații de mobilitate, delegare/detașare), influențând deciziile despre salarii, contracte și gestionarea personalului.
Prin clauza de mobilitate părţile în contractul individual de muncă stabilesc că, în considerarea specificului muncii, executarea obligaţiilor de serviciu de către salariat nu se realizează într-un loc stabil de muncă. În acest caz salariatul beneficiază de prestaţii suplimentare în bani sau în natură - indemnizația de mobilitate, mai exact. Acest salariat e ceea ce numim lucrător mobil, tocmai pentru că locul său de muncă nu este fix, ci mobil, un exemplu în acest sens fiind cel al conducătorilor auto care lucrează pentru firmele de transporturi de mărfuri și care se deplasează constant în alte localități. Citește articolul
Explică cum trebuie gestionați angajații (salarii, contracte) atunci când activitatea companiei este suspendată, pentru a respecta legea și a evita problemele.
În situația în care unei firme, în urma unor verificări și a constatării unor abateri, i se suspendă activitatea, angajatorul nu își poate trimite salariații acasă, până când remediază problemele care au stat la baza suspendării, fără a avea nicio obligație față de ei. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să știe despre termenele fiscale, cum ar fi depunerea declarației 112, care include contribuțiile sociale și impozitul pe venit pentru angajați, precum și despre discuțiile ANAF relevante pentru venituri.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul