Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe despre aceste schimbări pentru că ele pot influența modul în care angajații accesează serviciile medicale și pot afecta sănătatea și bunăstarea lor generală.
Medicii ar putea fi obligați să programeze pacienții pentru investigațiile medicale ulterioare și să faciliteze obținerea unei a doua opinii medicale, conform unui proiect de lege aflat în dezbatere la Senat. Citește articolul
Pentru a fi la curent cu potențialele schimbări în legislația muncii referitoare la programul de lucru, contractele multiple și obligațiile de declarare ale angajaților, precum și noile responsabilități ale angajatorului în procesul de angajare.
La Senat a apărut recent o propunere de modificare a Codului muncii ce vizează un subiect de o importanță deosebită: timpul de muncă și protecția salariatului. Inițiativa își propune, în esență, să limiteze la 12 ore pe zi durata totală a timpului de muncă pentru salariații care cumulează mai multe contracte individuale de muncă (CIM) la instituții și autorități publice. Demersul e justificat de inițiatori prin necesitatea de a proteja sănătatea și siguranța angajaților, de a asigura un echilibru între viața profesională și cea personală și de a crește eficiența în sectorul public. Deși argumentele sunt, categoric, solide și profund ancorate în valorile europene și internaționale, la o analiză atentă, propunerea dezvăluie o slăbiciune fundamentală, care îi poate periclita nu doar eficacitatea, ci și existența: aplicarea sa exclusivă și discriminatorie doar la nivelul sectorului public. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să înțeleagă cum vor afecta aceste modificări taxele salariale și contribuțiile sociale, pentru a gestiona costurile cu angajații și salariile nete.
Deoarece autoritățile de la noi au solicitat asistență de specialitate de la Fondul Monetar Internațional (FMI) pentru conturarea reformei fiscale planificate pentru 2025, un raport cu măsuri recomandate a fost dat publicității în cursul zilei de vineri. Citește articolul
Discută despre măsuri de austeritate cum ar fi înghețarea salariilor și pensiilor, care pot influența piața muncii și puterea de cumpărare a angajaților, aspecte importante pentru politicile de personal.
În primăvara anului 2025, România se afla din nou în centrul unei atenții serioase la Bruxelles. Pentru a înțelege de ce, trebuie să ne întoarcem la începutul crizei: în 2019, când planurile bugetare ale Guvernului au prevăzut un deficit peste 3% din PIB, Comisia Europeană și Consiliul Uniunii Europene au declanșat pentru prima dată procedura privind deficitul excesiv (EDP). Citește articolul
Este important pentru a ști ce se întâmplă dacă un angajat își pierde permisul de conducere, mai ales dacă munca lui implică șofatul. Departamentul trebuie să înțeleagă cum aceste reguli pot afecta rolurile și responsabilitățile angajaților.
De puțină vreme, regulile din Codul rutier pentru reducerea, la cerere, a perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul s-au modificat, acum șoferii care doresc să-și recupereze mai repede permisul de conducere având o nouă obligație, respectiv să prezinte, la momentul formulării cererii, și dovada achitării amenzii primite pentru abaterea rutieră ce a generat suspendarea. De aceea, în acest material sunt detaliate condițiile în care se poate cere acum reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul. Citește articolul
Articolul evidențiază importanța capitalului uman, grija față de echipă, investițiile în formare și dezvoltarea unei culturi organizaționale bazate pe valori, aspecte de interes major pentru departamentul de Resurse Umane.
Într-o perioadă în care încrederea este poate cea mai mare reușită, Grupul Fildas-Catena primește o dublă recunoaștere de prestigiu: trofeele Business & Consumer Superbrands România acordate Catena și Fildas Trading. Mai mult decât simple distincții onorifice, aceste trofee vorbesc despre consecvență, seriozitate, performanță susținută și un tip de leadership care nu își pierde implicarea pe parcurs. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajarea, gestionarea și încetarea relațiilor de muncă. Articolul le oferă informații esențiale despre cum să utilizeze corect contractele pe perioadă determinată, de la angajare până la încetarea acestora, asigurând tratamentul corect al angajaților temporari.
În dinamica pieței muncii actuale, contractul individual de muncă (CIM) pe durată determinată a devenit o prezență tot mai frecventă și, deși contractul pe durată nedeterminată rămâne regula și pilonul central al stabilității în muncă, este esențial să înțelegem că varianta pe durată determinată este legală doar în condiții stricte și bine definite. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajarea și gestionarea personalului. Este esențial să știe ce acte și condiții sunt necesare pentru a angaja legal persoane din alte țări.
Pentru a obține un aviz de angajare pentru un cetățean străin, angajatorul trebuie să îndeplinească o serie de condiții ce țin atât de situația sa fiscală și juridică, cât și de profilul candidatului. Sunt verificate aspecte precum lipsa datoriilor la stat, absența sancțiunilor pentru muncă nedeclarată, dar și documentele și statutul legal al străinului, inclusiv eventuale semnalări în sistemele naționale și europene. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și trebuie să înțeleagă exact cum se aplică regulile privind pensionarea și prelungirea contractelor, pentru a lua decizii corecte și legale.
Înalta Curte s-a pronunțat în aprilie în privința interpretării corecte a expresiei „posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu”, prevăzută de Codul administrativ în contextul îndeplinirii condițiilor pentru pensionare - mai precis, posibilitatea funcționarilor de a obține prelungirea raportului în detrimentul deschiderii dreptului la pensie. ICCJ a spus că durata prelungirii anuale este de un an, nefiind posibilă prelungirea raportului pe perioade de timp mai mici de atât. Decizia Curții a apărut azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Angajații ar putea folosi cardul de identitate electronic (CEI) pentru a accesa diverse servicii online ale statului sau pentru a semna digital documente, iar departamentul de HR trebuie să înțeleagă aceste procese pentru a-i sprijini.
Cartea Electronică de Identitate (CEI) reprezintă un document digital a cărui răspândire este în desfășurare și a cărui funcționalitate online depinde de un proces prealabil de activare. Acesta este inițiat exclusiv la ghișeele autorităților competente, sub îndrumarea unui funcționar. Activarea presupune stabilirea a două coduri PIN distincte, fiecare cu un rol specific în interacțiunea digitală pe care, odata devenit operațional, CEI o face posibilă. Citește articolul