Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Firmele mari listate la bursă, care își au sediul social în România, vor trebui să respecte reguli pentru reprezentarea echilibrată a femeilor și bărbaților în rândul administratorilor acestora, conform unei legi oficializate recent. Însă trebuie precizat că noile prevederi se vor aplica numai noilor numiri de administratori, fără să existe efecte asupra contractelor de mandat în vigoare. Citește articolul
Cadrul legislativ actual abordează deja riscurile psihosociale și epuizarea la locul de muncă. Stresul și burnout-ul sunt recunoscute ca forme de hărțuire morală în lege, iar angajatorii au obligația legală de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor „în toate aspectele”. Încă din 2005 stresul ocupațional era identificat drept a doua cea mai frecventă problemă de sănătate în UE, iar din 2013 există un ghid specializat în România pentru evaluarea riscurilor psihosociale. Problemele actuale derivă nu din lipsa reglementărilor, ci din nerespectarea celor existente privind limitarea timpului de muncă și asigurarea perioadelor de repaus, între altele. Citește articolul
O propunere legislativă care prevedea recunoașterea epuizării profesionale (burnout) la nivel legislativ în România a fost retrasă de inițiatori înainte de a fi votată efectiv, astfel că nu se va putea aplica. Inițiatorii arătau cauzele, consecințele burnout-ului și argumentau că lipsa unei reglementări legale lasă angajații vulnerabili. Astfel, prin propunerea care ar fi urmat să modifice legislația sănătății și securității în muncă (SSM), aceștia veneau cu o serie de soluții legislative pentru a preveni și gestiona burnout-ul, inclusiv evaluări periodice ale sănătății mintale, concedii medicale specifice și integrarea burnout-ului în sistemul de asigurări care acoperă accidentele de muncă. Burnout-ul, arătau inițiatorii propunerii, reprezintă o problemă majoră de sănătate publică în România, cu consecințe economice și sociale semnificative, iar lipsa unei recunoașteri oficiale și a unui cadru legislativ adecvat duce la creșterea presiunii asupra resurselor publice și la o pierdere de capital uman valoros. Citește articolul
Angajatorii sau beneficiarii prestărilor de servicii au obligația de a notifica Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) inclusiv în ceea ce privește modificarea sau încetarea contractului individual de muncă ori a detașării unui străin. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă, ce poate fi aplicată pentru fiecare angajat străin pentru care angajatorul a omis să facă notificarea. Citește articolul
În România există norme speciale privind intermedierea dintre cererea și oferta de muncă zilieră, iar desfășurarea de activități de intermediere fără acreditare poate aduce societății o amendă de până la 10.000 de lei. Citește articolul
Negocierea unui contract colectiv de muncă (CCM) trebuie să depășească paradigma unei simple reluări a prevederilor din Codul muncii, incluzând clauze ce vizează ierarhii și coeficienți de salarizare, periodicitatea și dimensiunea indexărilor salariale, condițiile de utilizare a semnăturii electronice, aspecte de procedură disciplinară, criteriile de evaluare, cât timp petrec angajații în pauză de masă și dacă ea face parte sau nu din timpul de lucru, cum se formarea profesională, dimensiunea și tipul sporurilor, bonusurilor și a altor beneficii extrasalariale, toate acordate pe criterii obiective, clar definite. Citește articolul
Printr-o ordonanță apărută vineri sunt prevăzute măsuri pentru îmbunătățirea serviciilor sociale din România, stabilindu-se, printre altele, o condiționare a finanțării serviciilor de la buget de deținerea licenței de funcționare. Citește articolul
Începând din acest an, angajatorii cu obligația de a angaja persoane cu dizabilități trebuie să colaboreze cu cel puțin trei ONG-uri pentru a facilita recrutarea acestora și să raporteze anual situația angajărilor. În plus, noi reglementări impun măsuri suplimentare în demersurile de prevenire a hărțuirii la locul de muncă, inclusiv facilitarea posibilității de a depune plângeri anonime. De asemenea, luna trecută s-au oficializat normele pentru decontarea ochelarilor de vedere pentru angajații din sectorul public și a fost stabilit un mecanism de actualizare a salariului minim brut pe țară, bazat pe inflație și productivitatea muncii. Citește articolul
Angajatorii au obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă (SSM). Atunci când nu e posibilă organizarea la nivel intern a activităţilor de prevenire de protecţie, angajatorii apelează la servicii externe. În 2025, Inspecția Muncii va desfășura o campanie națională de verificare a acestor servicii, motivată de constatările anterioare privind neconformitățile și de numărul încă mare accidente de muncă. Citește articolul
Dovada convocării pentru negocierea colectivă este esențială pentru angajatori, deoarece demonstrează respectarea obligațiilor prevăzute de Legea dialogului social. Acest document face parte obligatoriu din conținutul dosarului cu care angajatorul merge la depozitar pentru înregistrarea contractului colectiv de muncă (CCM). Legea stipulează clar conținutul dosarului necesar, iar neîndeplinirea procedurii de înregistrare poate atrage o amendă de 5.000 de lei. Citește articolul