avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 907 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Împuterniciți, prestatori și delegați - clarificări privind operarea în Reges-Online

Articolul detaliază exact cum pot angajații din HR (sau directorii de HR) să acceseze, să gestioneze și să delege drepturi în sistemul Reges-Online, care este esențial pentru administrarea personalului.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
8 August 2025 | 1 | 6526 | Timp de citire: 3 min.

În sistemul Reges-Online, există un mecanism de delegare a accesului care permite diferitelor entități și persoane, fie din cadrul societății, fie din afara ei, să acceseze registrele unei societăți și să opereze în acestea.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sănătatea la locul de muncă, între indemnizații de medical reduse și drepturi ignorate

Acest departament gestionează direct angajații, inclusiv concediile medicale, beneficiile salariale, procesele de angajare și de reîntoarcere la muncă. Informațiile din articol sunt esențiale pentru a asigura bunăstarea angajaților și pentru a respecta cerințele legale legate de sănătatea acestora.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 August 2025 | 1 | 1078 | Timp de citire: 6 min.

Recentele discuții și modificări legislative privind cuantumul indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă au încins spiritele și au generat, pe bună dreptate, îngrijorare. Dincolo de impactul financiar imediat asupra lucrătorului aflat în suferință, această măsură ar trebui să acționeze ca un semnal de alarmă și să ne oblige să privim dincolo de efect, direct către cauză. De ce ajungem în situația de a avea nevoie de concediu medical (lăsând deoparte situațiile asupra cărora nu avem control)? Și, mai ales, în ce măsură afecțiunile noastre sunt legate direct de locul de muncă? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Concediul pentru creșterea copilului: ce acte sunt necesare și unde trebuie depus dosarul în 2025. Mai nou, din indemnizație se scade contribuția la sănătate

Departamentul de Resurse Umane are nevoie de aceste informații pentru a gestiona concediile de creștere a copilului ale angajaților, pentru a-i informa corect despre condițiile de eligibilitate și documentele necesare și pentru a asigura respectarea legislației în vigoare.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
7 August 2025 | 6170 | Timp de citire: 5 min.

Părinții care vor să beneficieze de indemnizația pentru creșterea copilului trebuie să depună un dosar la primăria de domiciliu sau reședință, care trebuie să conțină o serie de acte standard, valabile pentru toți solicitanții, dar și documente specifice, în funcție de tipul veniturilor obținute anterior nașterii copilului. Dosarul poate fi depus înainte de suspendarea activității sau în cel mult 60 de zile de la finalul concediului de maternitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de HG

MDLPA introduce criteriile pe baza cărora se va stabili procentul de majorare salarială, care poate fi între 5% și 40%, pentru personalul bugetar ce gestionează fonduri europene

Acest departament gestionează angajații, salariile și beneficiile lor. Orice schimbare în modul de calcul al salariilor sau al bonusurilor, mai ales cele legate de performanța în proiecte, este esențială pentru a gestiona corect remunerațiile și a înțelege cum performanța legată de proiecte influențează salariul.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
7 August 2025 | 9486 | Timp de citire: 2 min.

Prin legea recentă ce a venit cu mai multe măsuri destinate micșorării deficitului bugetar s-a stabilit și reducerea majorărilor salariale destinate angajaților de la stat ce gestionează fonduri europene. Astfel, majorarea este acum de până la 40% din salariul de bază (față de 50%, cât era înainte), iar, în acest context, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) vrea să stabilească acum, printr-un proiect de hotărâre aflat în dezbatere publică, criteriile în baza cărora se stabilește procentul de majorare a salariului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Internetul lucrurilor: Autostrada digitală care rescrie regulile afacerilor moderne

Articolul subliniază nevoia de personal calificat în domeniul IoT și importanța programelor de formare, reconversie profesională și dezvoltare a competențelor, aspecte esențiale pentru departamentul de Resurse Umane.

EY Romania în Aspecte juridice
7 August 2025 | 400 | Timp de citire: 5 min.

Internetul lucrurilor („Internet of Things” - IoT) funcționează ca o autostradă digitală, care conectează fără întreruperi obiecte și dispozitive fizice, denumite în mod obișnuit „lucruri”. Aceste dispozitive comunică și fac schimb de date atât între ele, cât și cu sisteme mai largi, prin intermediul conectivității la internet. În centrul acestei interacțiuni se află tehnologii încorporate, precum software, senzori și alte componente inteligente, care colectează, transmit și acționează pentru colectarea datelor. Aceste sisteme integrate permit o coordonare și o comunicare în timp real între dispozitive, creând o punte puternică între lumea fizică și cea digitală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Pentru activitățile HoReCa, menținerea pe o cotă redusă de TVA poate fi doar temporară. Lucrurile se pot schimba radical în toamnă

Articolul discută despre posibilele pierderi de locuri de muncă și concedieri în urma modificărilor fiscale, informație crucială pentru planificarea forței de muncă și managementul personalului.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 August 2025 | 503 | Timp de citire: 3 min.

Activităților din domeniul HoReCa li se aplică în continuare o cotă redusă de TVA, creșterea fiind de doar 2%, începând din august 2025. Potrivit Guvernului, măsura este urmărită cu atenție și în toamnă urmează o nouă analiză, pentru a vedea dacă se impune o trecere la cota standard de TVA. Însă chiar și cu o creștere mică de TVA, unii reprezentanți ai acestui domeniu spun că lucrurile ar putea lua o turnură nedorită. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Subsolul (ne)demnității în muncă. Când scuza „nu sunt bani” inundă securitatea și sănătatea la locul de muncă

Să se asigure că angajații au condiții bune de muncă, sunt în siguranță și mulțumiți, pentru a preveni problemele de sănătate sau plecările din firmă.

Dan Năstase în Editorial
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 August 2025 | 1 | 1685 | Timp de citire: 4 min.

O imagine valorează cât o mie de cuvinte, spune o veche zicală, iar imaginile (prezentate de Recorder) din vestiarele Spitalului Universitar din București, cel mai mare din țară, spun o poveste tristă și revoltătoare: tavane gata să cadă, pereți scorojiți și o baltă insalubră, cu gândaci, pe post de pardoseală. Acesta este spațiul în care cadrele medicale – oamenii în a căror competență și grijă ne punem viețile – sunt nevoite să se schimbe de hainele de stradă în uniforma care, teoretic, ar trebui să fie un simbol al igienei și profesionalismului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
SSM - avantaj prin siguranță

Angajatorul, dirijorul securității în muncă. Obligațiile sale în materie de SSM: de la evaluarea riscurilor, la asigurarea echipamentelor și instruirea periodică

Acest departament este direct responsabil de condițiile de muncă ale angajaților, de instruirea lor și de bunăstarea lor generală, aspecte cheie abordate în articol.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 August 2025 | 1 | 3155 | Timp de citire: 5 min.

Legea SSM impune angajatorului o obligație de rezultat, nu doar de diligență, în ceea ce privește asigurarea securității și sănătății lucrătorilor, răspunderea sa fiind inalienabilă chiar și când apelează la servicii externe. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de HG

MIPE stabilește detaliile reducerii procentului majorării salariale acordate personalului bugetar care gestionează fonduri europene

Articolul tratează direct subiecte precum salariile angajaților, sistemul de evaluare a performanței și modul de acordare a majorărilor salariale, informații esențiale pentru gestionarea personalului, chiar dacă se referă la angajați din sectorul public.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 August 2025 | 11290 | Timp de citire: 2 min.

Deoarece legea recentă ce conține măsuri destinate micșorării deficitului bugetar a stabilit reducerea majorărilor salariale destinate angajaților de la stat ce gestionează fonduri comunitare, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) propune acum, printr-un proiect de hotărâre aflat în dezbatere publică, modificarea legislației pentru stabilirea criteriilor pe baza cărora se aplică majorarea, astfel încât să o alinieze cu prevederile noii legi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarația 112: Formularul și instrucțiunile sale vor fi modificate pentru a reflecta extinderea categoriilor de plătitori de CASS și noutățile la concediile medicale

Departamentul de HR trebuie să înțeleagă cum aceste modificări fiscale pot afecta calculul salariilor, bonusurilor și al indemnizațiilor de boală sau de șomaj, precum și modul de raportare a acestora pentru angajați sau pentru alte categorii de persoane pentru care compania plătește drepturi.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
6 August 2025 | 3082 | Timp de citire: 2 min.

Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare urmează să fie modificate în curând pentru a pune în aplicare schimbările din august 2025 la lista persoanelor care datorează contribuția la sănătate (CASS) și la regulile concediilor medicale pentru boli obișnuite. Citește articolul